چرا ماهی بتا مبارزه می کند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، ماهی های جنگنده یا همان بتا می تواند باعث مرگ یکدیگر شوند و برای هم کشنده باشند، بنابراین مالکان باید برای جلوگیری از جنگیدن ماهی بتا نر پیشگیری های لازم را بکنند.

مبارزه در ماهی بتا (فایتر) چیست؟

رایج ترین رفتار جنگی در ماهی بتا به عنوان "شعله ور شدن" شناخته می شود. در این نمایش، یک ماهی نر بتا هر دو اپرکولوم (پوشش آبشش) را به جلو فشار می دهد تا اندازه بدن بزرگتر را نشان دهد. این رفتار بتا شبیه به ماهی بادکنکی است که وقتی تحت فشار قرار می گیرد، خارهای خود را منبسط و شعله ور می کند.

رفتارهای دیگر شامل تعامل فیزیکی بین دو ماهی است. فعل و انفعالات فیزیکی ممکن است شامل کوبیدن یک ماهی، یا شنا کردن مستقیم به ماهی دیگر، یا گاز گرفتن یا نیش زدن باله ها باشد. دو نر نیز ممکن است لب های خود را به هم قفل کرده و کشتی بگیرند.

چرا ماهی بتا(فایتر) مبارزه می کند؟

ماهی های بتا برای ایجاد قلمرویی از جمله منابع غذایی، پناهگاه و دسترسی به ماده ها می جنگند. این یک علت رایج رفتار تهاجمی در بسیاری از گونه های مختلف ماهی است .

بحث بر سر این است که آیا این رفتار جنگی ذاتی است یا نتیجه نحوه پرورش ماهی بتا است. مطالعات نشان داده است که بتاهایی که در یک گروه پرورش می یابند، تمایلات تهاجمی کمتری دارند. اما دشوار است که بدانید ماهی بتا شما چگونه پرورش یافته است و تا چه حد ممکن است تهاجمی باشد، و ممکن است چند هفته طول بکشد تا بتوانید میزان پرخاشگری آنها را تشخیص دهید. با این حال، اکثر بتاهای نر تهاجمی هستند و نمی توان آنها را با بتای دیگر نگه داشت.

ماهی بتا در کشور تایلند سابقه نگهداری به عنوان مبارز رقابتی را دارد. مطالعات مشاهده مبارزات رقابتی نشان داده است که ماهی‌هایی که در انزوا و بدون سایر ماهی‌های بتا پرورش می‌یابند، تهاجمی‌تر هستند و برای مدت طولانی‌تری می‌جنگند. درست مانند دعوای سگ ها، نگهداری ماهی برای این کار خاص یک نگرانی شدید رفاهی است.

بتاهای ماده معمولاً نسبت به یکدیگر تهاجمی نیستند. بتای ماده معمولاً در یک گروه کوچک به نام "حرمسرا" نگهداری می شوند و ماهی های فردی ممکن است کم و بیش تهاجمی باشند. بتای ماده معمولاً در آکواریوم با سایر گونه های ماهی با اندازه مشابه نگهداری می شود.

در حالی که بتای نر را نمی توان با سایر بتاها نگهداری کرد، یک بتای نر را می توان در همان آکواریوم با سایر گونه های ماهی غیر تهاجمی نگهداری کرد. بتای ماده را می توان با گونه های دیگر ماهی نیز نگهداری کرد. برخی از ماهی‌های بتا ممکن است نسبت به ماهی‌های گونه‌های دیگر که در یک مخزن نگهداری می‌شوند، تهاجمی باشند، اگر آن ماهی‌ها باله‌هایی مشابه بتا داشته باشند احتمال دعوا میان آنها زیاد است. تعیین اینکه آیا می توان آنها را با گونه های دیگری نگهداری کرد به ماهی بتای شما بستگی دارد. برخی از بتاها بیش از حد تهاجمی هستند که نمی توان آنها را با هر ماهی دیگری نگهداری کرد. بهترین کار این است که ماهی بتا را به عنوان آخرین ماهی به آکواریوم اضافه کنید تا هرگونه فعل و انفعالات تهاجمی کاهش یابد.

نشانه های مبارزه در ماهی بتا

شایع‌ترین نشانه‌های دعوا، شعله‌ور شدن آبشش و کوبیدن باله است. اگر سعی می کنید بتاها را کنار هم نگه دارید و نشانه هایی از درگیری مشاهده کردید، ماهی باید جدا شود.

"پوسیدگی باله ها " یا ساییده شدن باله ها به دلیل باله های درازشان، مشکلی رایج در ماهی بتا است. اغلب، این یک نشانه کلی از بیماری و عملکرد ضعیف سیستم ایمنی است. یکی دیگر از دلایل رایج آسیب دیدن باله ها تزئین بیش از حد با وسایل زیادی است که می توانند باله های بتا را پاره کنند.

چگونه مبارزه را متوقف کنیم

بهترین راه برای جلوگیری از جنگیدن ماهی این است که در هر مخزن آب فقط یک ماهی نر داشته باشید. در صورت نگهداری بتا در مخزن های جداگانه، یک مانع بین دو مخزن ایجاد کنید تا ماهی ها نتوانند در هر زمانی یکدیگر را ببینند.

اسباب‌بازی‌های بصری کهاگر آینه نزدیک مخزن ماهی بتا هست از آن دور کنید زیرا آن ها به شدت به بازتاب های خود پاسخ می دهند. اگرچه ممکن است این موارد "غنی کننده" در نظر گرفته شوند، اما اینها عوامل استرس زا شناخته شده در بتا هستند و نباید به مخازن بتا اضافه شوند. هنگامی که ماهی بتا به اسباب بازی ها یا انعکاس آنها در آینه حمله می کند، به خودشان آسیب می زنند.

همیشه قبل از شروع هر گونه درمان برای ماهی خود با دامپزشک مشورت کنید.

ماهی آکواریومی، آب شور