آیا سگ ها می توانند بستنی بخورند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، سگ های بالغ سیستم گوارشی و شکمی ندارند که واقعاً برای کنترل لاکتوز آماده باشد. آنها زمانیکه توله هستند می توانند شیر را هضم کنند (بالاخره آنها پستانداران هستند)، اما نمی توانند شیر را در بزرگسالی هضم کنند. این ناتوانی در مقابله با لبنیات می تواند منجر به نفخ، گاز، اسهال و استفراغ شود. اما اگر به یک سگ کوچک بستنی زیادی بدهید، بدنش واکنش نشان می دهد. همچنین از دادن بستنی به سگ های مبتلا به دیابت یا مشکلات وزنی باید اجتناب کنید. نکته اصلی این است که بستنی یک میان وعده سالم برای سگ ها نیست. به خاطر داشته باشید نباید بستنی یک خوراکی معمولی برای سگ شما باشد.

هشدار

سطوح بالای قند در بستنی نیز برای سگ شما مفید نیست. حتی بستنی بدون قند نیز خطرناک است زیرا زایلیتول برای سگ ها سمی است . در واقع بستنی با هر نوع شیرین کننده مصنوعی احتمالاً برای توله سگ شما ممنوع است. بسیاری از طعم های بستنی نیز برای سگ ها خطرناک هستند. شکلات خطرناک است زیرا سگ ها نمی توانند تئوبرومین را هضم کنند. قهوه و بستنی چای سبز هر دو به دلیل سطح کافئین خطرناک هستند. و هر بستنی با انگور یا کشمش خطرناک است و می تواند باعث نارسایی حاد کلیه در دوزهای کوچک شود. در نهایت، برخی از آجیل ها برای سگ ها خطرناک هستند. آجیل ماکادمیا برای سگ شما خطرناک است. اگرچه دانشمندان دلیل آن را نمی دانند. اسپند، گردو و بادام برای سگ ها سمی نیستند، اما چربی زیادی برای سالم بودن دارند.

اگر تصمیم دارید به سگ خود بستنی بدهید، از بستنی با طعم میوه یا وانیل ساده استفاده کنید. حتما در ابتدا مقدار کمی غذا بدهید تا مطمئن شوید که معده سگ شما را ناراحت نمی کند. اگر معده سگ شما به لبنیات حساس باشد، احتمالاً در عرض دو ساعت علائمی مانند نفخ، گاز، استفراغ، ناراحتی های گوارشی و اسهال را خواهید دید.

اگر می خواهید در طول تابستان به سگ خود غذای خنک بدهید، بستنی خانگی برای توله سگ خود درست کنید. پوره کردن موز، کره بادام زمینی و کمی ماست (که لاکتوز کمتری نسبت به بستنی دارد) یک خوراکی خوشمزه است که می توانید آن را در خانه فریز کنید. همچنین می توانید مقداری جو، سیب یا سایر مواد سالم را به آن اضافه کنید.

"خامه خوب" وگان و ماست منجمد هر دو برای سگ شما نیز بهتر هستند، زیرا اغلب قند کمتری دارند و لبنیات کمتری دارند (یا بدون آن). مانند هر خوراکی جدید، با غذا دادن به توله سگ خود شروع کنید. قبل از دادن غذای بیشتر، چند ساعت صبر کنید تا ببینید چه واکنشی به غذا نشان می دهد.

اگر توله سگتان بدون اجازه بستنی خورد چه باید کرد؟

اگر سگ شما بدون «اجازه» شما بستنی خورد، سعی کنید آرام بمانید. بفهمید که بستنی چه طعمی داشت و سگ شما چقدر خورده است. اگر بدن سگ شما واکنشی نشان نداد احتمالاً مشکلی ندارد. 

اما اگر سگ شما بستنی را با شیرین کننده های مصنوعی، آجیل ماکادمیا، قهوه، شکلات، انگور یا کشمش می خورد، ممکن است با یک وضعیت جدی روبرو شوید. کنترل سم حیوانی می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که چه کاری باید انجام دهید. 

نکته اصلی این است که، به عنوان یک قاعده کلی، بستنی برای سگ ها خوراکی خوبی نیست. در عوض کره بادام زمینی، موز و ماست می توانند یک غذای یخ زده خوشمزه باشند.