نژاد ژرمن شپرد

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، در دنیای سگ های اصیل، برای برخی از نژادها معمول است که خطوط مختلفی در یک نژاد داشته باشند، به عنوان مثال، "خطوط نمایش" و "خطوط کاری" یا "خطوط شکار". اگرچه این سگ ها نژادهای اصیل از یک نژاد هستند و به طور کلی از استانداردهای نژاد مشابهی پیروی می کنند، خطوط نمایشی و کاری بر صفات مختلف تأکید دارند. به طور خاص، خطوط کاری سگ ها عمدتاً به دلیل غرایز و توانایی های کاری آنها پرورش داده می شوند و ظاهر آنها در لیست اهمیت قرار می گیرد.

هیچ استاندارد رسمی نژاد جداگانه ای برای سگ شپرد چک وجود ندارد. سگ‌های چک شپرد شبیه به دیگر لاین‌های ژرمن شپرد هستند، اگرچه چک شپردها معمولاً دارای خط بالایی صاف‌تر (پشت)، سر ضخیم‌تر، پنجه‌های سنگین‌تر و سینه‌های عمیق‌تر از سگ‌های ژرمن شپرد آمریکایی هستند. چک شپردها همچنین اغلب در رنگ‌های تیره‌تر مانند سمور تقریباً سیاه یافت می‌شوند، در حالی که ژرمن شپردهای نمایشی اغلب سیاه و خرمایی یا سیاه و قرمز هستند.

شپرد استرالیایی (آوسی): حقایق مراقبت از حیوانات خانگی

از نظر خلق و خوی، سگ‌های چک شپرد انرژی بالایی دارند و پر از انگیزه هستند. یک گام بالاتر از سگ‌های ژرمن شپرد نژاد نمایشی (نژادی که قبلاً قدرتمند، ورزشکار و پر انرژی است). سگ های چک شپرد با خانواده های خود از جمله کودکان محترم مهربان هستند. برخی از آنها به خوبی با سایر حیوانات خانگی کنار می آیند، اما برخی ممکن است با سایر حیوانات خانگی از جمله سگ های دیگر دچار مشکل شوند. سگ های چک شپرد بسیار آموزش پذیر، محافظ، شجاع و وفادار هستند.

بررسی اجمالی نژاد ژرمن شپرد

گروه: گله داری

وزن: 60 تا 100 پوند

قد: 22 تا 26 اینچ قد در شانه

پوشش:  پوشش دولایه درشت و قد متوسط

رنگ ها: اکثر رنگ ها قابل قبول هستند، مانند دو رنگ، مشکی و خرمایی، مشکی و کرم، مشکی و قرمز، مشکی و نقره ای، مشکی یکدست، خاکستری، سمور.

طول عمر: 7 تا 10 سال

ویژگی های چوپان چک

سطح محبت           متوسط

دوستی                 متوسط

بچه دوستانه             بالا

نیازهای ورزش           بالا

بازیگوشی                بالا

سطح انرژی             بالا

آموزش پذیری           بالا

هوش                     بالا

تمایل به پارس          بالا

مقدار ریزش             بالا

تاریخچه ژرمن شپرد

همه سگ‌های ژرمن شپرد می‌توانند نسب خود را به اولین سگی که تا کنون به عنوان «سگ ژرمن شپرد» ثبت شده است، ردیابی کنند. این سگ، هوراند فون گرافرات، در یک برنامه پرورشی توسط کاپیتان ماکس فون استفانیتز، بنیانگذار نژاد سگ ژرمن شپرد استفاده شد. سگ ژرمن شپرد در طول تاریخ بیش از 100 ساله خود در بسیاری از نقاط مختلف جهان محبوب بوده است و پرورش دهندگان مختلف به ترجیحات نژادهای مختلف تمایل داشته اند.

سگ‌های چک شپرد شبیه به خط دیگری از سگ‌های ژرمن شپرد کار هستند که از آلمان شرقی می‌آیند و به عنوان خط کاری آلمان شرقی آلمان شپرد شناخته می‌شوند. این تعجب آور نیست زیرا چکسلواکی سابق (جمهوری چک فعلی) با آلمان شرقی مرز مشترک داشت. سگ‌های چک شپرد توسط ارتش گشت مرزی چکسلواکی استفاده می‌شد، بنابراین برنامه‌های پرورش بر حفاظت و دفاع تأکید داشتند.

مراقبت از چوپان چک

مانند سگ ژرمن شپرد، پوشش دولایه قد متوسط ​​سگ شپرد چک نیز به وفور می ریزد. هفته ای یک بار مسواک بزنید. گذشته از ریزش، چک شپردها شسته و فرسوده می شوند، فقط به حمام گاه به گاه، کوتاه کردن ناخن هر دو هفته، و تمیز کردن گوش هر چند هفته یکبار نیاز دارند.

چوپان چک به مقدار زیادی آموزش و ورزش نیاز دارد. اکثر آنها راضی نمی شوند که هیچ کاری انجام دهند. چوپان چک مانند ژرمن شپرد بسیار باهوش و آموزش پذیر است. تمرین برای یک ورزش سگ رقابتی مانند چابکی، رویدادهای سگ دیسکی، یا شوتژوند را در نظر بگیرید، که مهارت‌های کاری مانند ردیابی (بوی کردن)، اطاعت و محافظت را آزمایش می‌کند. ورزش روزانه و تحریک ذهنی کافی، از جمله دویدن بدون بند، پیاده روی، بازیابی و تمرین اطاعت را ارائه دهید.

توله سگ های چک شپرد را در اوایل اجتماعی شدن زیاد فراهم کنید تا بزرگ شوند تا غریبه های دوستانه را بپذیرند. چوپان‌های چک دوست دارند از صدای خود استفاده کنند، اما شناخته شده نیست که بدون دلیل موجهی بی‌وقفه پارس می‌کنند.                                                                         

مشکلات رایج سلامتی

 چک شپرد مستعد ابتلا به همان مسائل ژنتیکی است که در ژرمن شپرد شناسایی شده است، از جمله دیسپلازی مفصل ران ، دیسپلازی آرنج ، و میلوپاتی دژنراتیو (بیماری نخاع). نفخ (وولولوس گشاد شدن معده)، وضعیتی که در آن معده از هوا پر می شود و روی خود می پیچد، نیز نگران کننده است. پرورش دهندگان سگ های خط کار به طور کلی به خود افتخار می کنند که سلامت سگ های پرورش دهنده خود را در اولویت قرار می دهند و سگ های بالغ خود را قبل از گنجاندن آنها در برنامه های پرورش خود آزمایش می کنند.

رژیم غذایی و تغذیه

سگ های بسیار فعال مانند چک شپرد باید غذای پر انرژی و با کیفیت بالا بخورند. اگر مطمئن نیستید که چوپان چک خود را چه چیزی تغذیه کنید، یا به چه مقدار غذا بدهید، با یک پرورش دهنده صحبت کنید یا از دامپزشک خود راهنمایی بخواهید. از آنجایی که آنها تمایل به ورزش زیاد دارند، چاقی معمولاً یک نگرانی بزرگ در این نژاد نیست، اما چوپان‌های مسن کم تحرک ممکن است برای جلوگیری از افزایش وزن به رژیم غذایی کم کالری نیاز داشته باشند، که می‌تواند باعث تشدید اختلالات مفصلی مانند آرتریت و لگن و آرنج شود. دیسپلازی، و می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی مانند دیابت شود . ژرمن شپردها، قابل آموزش، وفادار و فهیم، سگ نگهبان موثر هستند. و به ورزش زیاد نیاز دارد، نیاز به تحریک ذهنی روزانه دارد و ممکن است با سایر حیوانات خانگی کنار نیاید.