نژاد گربه هیمالیا

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، اندازه متوسط ​​تا بزرگ، گربه تنومند و ضخیم هیمالیا دارای سینه پهن و عمیق، شکمی گرد و استخوان های محکم است. یک گربه هیمالیا سالم باید عضلانی و محکم باشد، اما نه  چاق.

اندازه بزرگ هیمالیاها را می توان «غول ملایم» دنیای گربه سانان در نظر گرفت. آنها توجه و محبت صاحبان خود را می پرستند، شخصیتی شیرین و معتدل دارند و بسیار بازیگوش هستند. با این حال، اگر به دنبال یک گربه کم نگهداری هستید، هیمالیا ممکن است انتخاب مناسبی برای شما نباشد. پوشش های بلند و ابریشمی آنها نیاز به مراقبت روزانه دارند.

ویژگی های گربه هیمالیا

سطح محبت              بالا

دوستی                    بالا

بچه دوستی              بالا

حیوان دوستی           بالا

نیازهای ورزش           کم

بازیگوشی                در حد متوسط

سطح انرژی              کم

هوش                      کم – متوسط

تمایل به پارس           کم

مقدار ریزش مو          بالا

تاریخچه هیمالیا

برخلاف بسیاری از نژادهای دیگر، هیمالیاها سابقه چندان طولانی ندارند. آنها کمتر از 100 سال است که وجود دارند.

در طول دهه‌های 1920 و 1930، پرورش‌دهندگان در سرتاسر جهان اقدام به تولید گربه‌ای با بدن ایرانی و نشانه‌های سیامی کردند. در سال 1935، دو محقق پزشکی از دانشگاه هاروارد، یک نر سیاه‌پوست ایرانی را با یک ماده سیامی به منظور بررسی چگونگی ارث بردن برخی از ویژگی‌های ژنتیکی مورد بررسی قرار دادند. هدف بود نه برای ایجاد یک نسل جدید از گربه. این محققان پس از ایجاد و تلاقی چندین بستر، سرانجام اولین گربه واقعی هیمالیا را تولید کردند که نام آن را Debutante گذاشتند.

در طول جنگ جهانی دوم تولید مثل کند شد، اما پس از جنگ، یک پرورش دهنده آمریکایی به نام مارگریتا گوفورث اولین گربه با بدن ایرانی را با رنگ های نوک سیامی ساخت.

در سال 1957، این هیبرید به طور رسمی توسط انجمن علاقه مندان به گربه (CFA) و انجمن گربه خواران آمریکا به رسمیت شناخته شد. چندین سال بعد، انجمن گربه‌بازان، نژادهای هیمالیا و پرشین را به دلیل نوع بدنی مشابه آنها ترکیب کرد. امروزه، بسیاری از سازمان ها هنوز هیمالیاها و پارس ها را نژادهای مجزا نمی دانند.

برای ارتباط با دامپزشک گربه کلیک کنید

مراقبت از گربه هیمالیا

اگر مایل نیستید هر روز زمانی را به نظافت اختصاص دهید ، احتمالاً هیمالیا گربه مناسبی برای شما نیست. از آنجایی که آنها موهای بلند و ابریشمی دارند که به راحتی گره می خورند و به راحتی پوشیده می شوند، کت هیمالیا را باید با یک شانه محکم و دندانه پهن هر روز برس کشید. این کار باعث از بین رفتن و جلوگیری از گره خوردن و تشک می شود و به حذف هرگونه کثیفی، گرد و غبار یا زباله کمک می کند. همچنین توصیه می شود که یک هیمالیا هر چند ماه یکبار به یک آرایشگر حرفه ای مراجعه کند تا از سالم و تمیزی کت خود مطمئن شود. خبر خوب: هیمالیاها دوست دارند توجه صاحبانشان را جلب کنند، که نظافت را آسان‌تر می‌کند و یک تجربه پیوند عالی هم برای مالک و هم برای هیمالیا.

شما می توانید با کوتاه کردن مرتب ناخن های هیمالیا از پاها و مبلمان خود محافظت کنید . پنجه های آن را هر هفته بررسی کنید و در صورت لزوم کوتاه کنید تا پنجه های آن سالم و بدون آسیب باشد. هر هفته زمانی را به معاینه گوش گربه خود اختصاص دهید. گوش های نوک تیز هیمالیا نسبت به جذب خاک و زباله حساس هستند که می تواند منجر به عفونت و سایر مشکلات گوش در جاده شود. اگر در گوش گربه‌تان زباله‌هایی پیدا کردید، از گوش پاک‌کن حیوان خانگی و توپ پنبه‌ای استفاده کنید تا به آرامی آن‌ها را جدا کنید. هرگز از سواب پنبه ای در گوش گربه خود استفاده نکنید زیرا می تواند آسیب جدی به ساختارهای ظریف گوش داخلی وارد کند. اگر گوش ها بسیار قرمز یا ملتهب، بسیار کثیف یا بوی خنده دار هستند، در اسرع وقت آن را نزد دامپزشک ببرید.

هیمالیاها نیاز کمی به ورزش دارند، اما به شدت بازیگوش هستند و در صورت بی حوصلگی دچار شرارت می شوند. شما می توانید با تهیه تعداد زیادی اسباب بازی گربه و اختصاص چند دقیقه به زمان بازی در هر روز، آنها را سرگرم و درگیر کنید. از آنجایی که هیمالیاها شخصیت های بازیگوشی دارند، چیزی به سادگی یک توپ کاغذ آنها را ساعت ها سرگرم خواهد کرد.

مشکلات رایج سلامتی گربه

اگرچه تنوع ژنتیکی هیمالیاها محافظت در برابر مسائل بهداشتی ارثی را ارائه می دهد، اما آنها می توانند به شرایط خاصی حساس باشند. همه هیمالیاها مشکلات سلامتی ندارند، اما مهم است که در مورد آنها بدانید، اگر در گربه شما ایجاد شود.

برخی از بیماری های رایج در میان هیمالیاها عبارتند از:

بیماری کلیه پلی کیستیک: PKD با ایجاد کیست های متعدد در کلیه های گربه مشخص می شود. این فورا تهدید کننده زندگی نیست، اما باید در اسرع وقت برای جلوگیری از ایجاد کیست های جدید و کاهش خطر عفونت های باکتریایی خطرناک درمان شود.

مشکلات تنفسی: از آنجایی که هیمالیاها دارای صورت صاف هستند، بیشتر در معرض برخی از مشکلات تنفسی مانند مشکل در تنفس و بلع یا ناتوانی در انجام فعالیت بدنی هستند.

کرم حلقوی: پوشش‌های بلند و ضخیم هیمالیاها سخت‌تر اصلاح می‌شوند و خطر ابتلا به کرم حلقوی را افزایش می‌دهند. حتماً در طول جلسات نظافت پوست گربه خود را از نظر لکه های قرمز و پوسته به دقت بررسی کنید و اگر مشکوک به عفونت کرم حلقوی هستید، در اسرع وقت به دامپزشک خود مراجعه کنید.

مطمئن شوید که با دامپزشک خود در مورد بهترین راه ها برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها در هیمالیا صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند اقدامات فعالی را که می‌توانید برای محافظت از آن بردارید، و همچنین در صورت بروز یک وضعیت سلامتی، یک برنامه اقدام ارائه دهند.

رژیم غذایی و تغذیه

نیازهای غذایی گربه شما به سن، وزن و سطح فعالیت آن بستگی دارد، بنابراین مهم است که با دامپزشک خود در مورد برنامه غذایی آن صحبت کنید. از آنجایی که هیمالیاها مستعد ابتلا به گلوله های مو هستند پوشش های بلند و ابریشمی آن ها به شدت مستعد ریزش است. ممکن است بخواهید از دامپزشک خود در مورد غذایی که به طور ویژه برای جلوگیری یا کاهش گلوله های مو فرموله شده است بپرسید. 

چاقی گربه ها یک مشکل رایج در بین همه نژادها است، بنابراین مراقب باشید در طول وعده های غذایی منظم یا همراه با غذا به گربه خود بیش از حد غذا ندهید. اگر گربه شما بیش از حد وزن اضافه می کند، دامپزشک شما می تواند یک برنامه غذایی سفارشی ارائه دهد.

نژادهای بیشتر گربه و تحقیقات بیشتر

گربه های هیمالیا حیوانات خانگی بسیار شیرین، بازیگوش و ملایمی هستند که می توانند تقریباً با هر نوع خانه ای سازگار شوند. آنها نیازهای ورزشی کمی دارند، اما نیازهای آرایشی بسیار بالایی دارند.اگر یک هیمالیا را به خانه بیاورید، می توانید انتظار داشته باشید که پوشش بلند و ضخیم او را هر روز اصلاح کنید.

مثل همیشه، حتماً تحقیقات خود را انجام دهید و قبل از آوردن یک گربه به خانه مشخص کنید که آیا گربه هیمالیا برای برنامه و سبک زندگی خانواده شما مناسب است یا خیر .