سلامت گربه سالخورده

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"،برای گربه های مسن غیرعادی نیست که به کاهش بینایی و شنوایی و شاید کمی زوال عقل مبتلا شوند. بنابراین توصیه می شود که گربه سالخورده شما حداقل دو بار در سال توسط دامپزشک ویزیت شود تا مطمئن شوید که این تغییرات بر سلامت کلی آنها تأثیر نمی گذارد.

آرتروز

آرتروز که به آن استئوآرتریت نیز گفته می شود، یک بیماری تخریب کننده مفاصل است. حداقل 90 درصد از گربه های بالای 12 سال شواهدی از بیماری دژنراتیو مفصل را در عکس رادیوگرافی دارند. اگر گربه سالخورده شما اضافه وزن دارد، باید بیشتر از حد معمول مراقب نظافت، پریدن روی مبلمان، دسترسی به جعبه زباله گربه خود باشید. دامپزشک شما ممکن است برخی از آزمایشات آزمایشگاهی و رادیوگرافی را برای کمک به تشخیص آرتریت توصیه کند. گزینه های درمان شامل مدیریت درد، جراحی، فیزیوتراپی، مکمل مفاصل، سرما و گرما درمانی، تقویت و تقویت عضلات و طب سوزنی می باشد.

بیماری دندان

بیماری های دندانی بیش از نیمی از جمعیت گربه های بالای سه سال را تحت تاثیر قرار می دهد. گربه بسیاری از مشکلات دندانی همان سگ، از جمله بیماری لثه، دندان شکسته و رشد دهان را دارد. گربه‌ها همچنین با تحلیل دندان (نقص دندانی که در آن ریشه فرسایش می‌یابد و زمانی که استخوان جایگزین می‌شود از بین می‌رود) و التهاب گرفتار می‌شوند. زمانی که متوجه کاهش اشتها، بوی بد دهان و آبریزش شدید، حتماً به دامپزشک مراجعه کنید. در معاینه، تجمع تارتار و التهاب لثه ممکن است مشخص شود. برای شناسایی وسعت بیماری دندان ممکن است نیاز به رادیوگرافی دندان باشد. گزینه‌های درمانی شامل تمیز کردن حرفه‌ای دندان، کشیدن دندان‌های بیمار، برداشتن و یا بیوپسی از رشد دهان، آنتی‌بیوتیک و مدیریت درد است.

نارسایی کلیه

کلیه ها نقش های زیادی از جمله حفظ آب، حذف سموم، کلسیم، فسفر، pH و تعادل الکترولیت ها، تنظیم فشار خون و تولید گلبول های قرمز را ایفا می کنند. حیوان خانگی مبتلا به اختلال عملکرد کلیه در تمرکز ادرار مشکل دارد. برای پردازش مواد شیمیایی زائد بدن نیاز به نوشیدن آب اضافی دارد.

در ابتدا، صاحب ممکن است متوجه شود که گربه سالخورده اش کمی بیشتر از حد معمول آب می نوشد. با پیشرفت بیماری، گربه ممکن است آب و خروجی ادرار قابل توجهی داشته باشد. نارسایی کلیه از طریق آزمایشات آزمایشگاهی تشخیص داده می شود. این وضعیت غیر قابل برگشت است. درمان با هدف کاهش سرعت بیماری است. گزینه های درمانی بر روی پیشرفت بیماری است و ممکن است شامل مایع درمانی، رژیم درمانی، و مکمل ها باشد. در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به انتقال خون باشد.

دیابت ملیتوس

دیابت ملیتوس به دلیل کمبود انسولین در بدن ایجاد می شود. انسولین برای حذف گلوکز (قند) از جریان خون ضروری است. هنگامی که آن کم است یا وجود ندارد، تجمع گلوکز وجود دارد. به طور معمول، کلیه‌ها گلوکز جریان خون را حفظ می‌کنند، اما وقتی غرق شوند، گلوکز به مقدار زیاد به داخل ادرار می‌ریزد. گلوکز آب را با خود می کشد و در نهایت منجر به افزایش تشنگی و ادرار می شود.

دیابت شبیه نارسایی کلیه است، زیرا علائم بالینی ممکن است در ابتدا نامحسوس باشد. علاوه بر افزایش مصرف آب و برون ده ادرار، یک گربه مسن ممکن است افزایش اشتها و کاهش وزن را تجربه کند. دیابت از طریق bloodwork و آزمایش ادرار (بررسی ادرار) تشخیص داده میشود. پس از تشخیص، دامپزشک شما درباره گزینه های درمانی که شامل تزریق انسولین است، صحبت خواهد کرد. همچنین، رژیم های غذایی با نسخه در دسترس هستند. این امکان وجود دارد که گربه به بهبودی برود. بنابراین، شروع درمان به محض تشخیص بیماری مهم است.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید هورمون های تیروئید را بیش از حد ترشح کند. این شایع ترین بیماری غدد درون ریز (غدد ترشح کننده هورمون) در گربه ها است و گربه های میانسال و پیر را تحت تاثیر قرار می دهد. تشخیص بر اساس آزمایش خون است که سطوح هورمون تیروئید را نشان می دهد. ممکن است آزمایشات دیگری برای تعیین شدت بیماری لازم باشد. گزینه های درمانی شامل داروهای ضد تیروئید، رژیم غذایی ضد تیروئید، درمان با رادیو ید و در برخی موارد، جراحی است.

علائم پرکاری تیروئید در گربه های مسن

افزایش اشتها

کاهش وزن

افزایش مصرف آب

استفراغ

اسهال

افزایش ضربان قلب

بیش فعالی

دشواری در تنفس

پرخاشگری

سرطان

در اینجا ما بر روی لنفوم روده تمرکز خواهیم کرد، نوعی سرطان که گربه های مسن را تحت تاثیر قرار می دهد. لنفوم سرطانی است که از لنفوسیت ها، نوعی گلبول سفید تشکیل شده است. لنفوم روده یک رشد مشخص یا گروهی از رشد است که به غشاهای ظریف پوشش روده نفوذ می کند. گربه های مبتلا به لنفوم روده معمولاً دارای سابقه مزمن کاهش وزن، استفراغ، اسهال یا هر سه هستند. اشتها می تواند متغیر باشد. دقیق ترین راه برای تشخیص لنفوم روده، بررسی نمونه ای از بافت روده (بیوپسی) است. در صورتی که نمونه برداری انجام نشود، می توان با سونوگرافی تشخیص داد. درمان بر اساس شدت سرطان است، اما معمولاً شیمی درمانی توصیه می شود. تقریباً 85 تا 90 درصد از گربه‌های مبتلا به لنفوم با درجه پایین (اکثریت) به بهبودی می‌رسند. 6 ساعت بقای متوسط 23-30 ماه با درمان شیمی درمانی است.

اگر شک دارید حیوان خانگی شما بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.