ریزش مو در گربه ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، عوامل مختلفی می توانند در ایجاد آلوپسی گربه نقش داشته باشند و تشخیص و درمان این اختلال را دشوارتر می کنند. علاوه بر اینکه گربه خود را برای معاینه دامپزشکی می‌برید، هرچه زودتر متوجه ریزش مو شوید، شانس درمان موفقیت آمیز گربه شما بیشتر است.

شرایط پزشکی و پوستی

عدم تعادل هورمونی، مانند پرکاری تیروئید یا افزایش سطح استروئیدها در بدن، ممکن است منجر به ریزش مو شود. علت دیگر می تواند آلرژی پوستی یا واکنش آلرژیک باشد. جدای از ریزش واضح مو، یکی دیگر از نشانه های آلوپسی گربه ها ظاهر شدن قرمزی، برآمدگی، دلمه یا ریزش پوست اطراف ناحیه ریزش مو است. اینها می تواند نشانه هایی باشد که نشان می دهد گربه شما از نوعی بیماری شایع پوستی یا حتی درماتوفیلوز رنج می برد، اگرچه این وضعیت در گربه ها نادر است.

انگل‌ها مانند کک‌ها و کنه‌ها می‌توانند باعث خارش، التهاب و ضایعاتی شوند که می‌تواند منجر به ریزش مو نیز شود. این انگل ها ممکن است منجر به نظافت بیش از حد گربه نیز شوند. گربه‌سانان می‌توانند به اندازه‌ای به کک‌ها حساسیت داشته باشند که پوست را خراشیده و تحریک کنند یا گاز بگیرند و موها را بیرون بکشند.

مسائل عاطفی و رفتاری

اختلالات عصبی که در مسائل رفتاری مانند نظافت بیش از حد ظاهر می شود، می تواند باعث ریزش مو در گربه ها شود، اما تشخیص آنها دشوار است. گربه خود را از نظر ذهنی تحریک کنید و سعی کنید به محض مشاهده رفتارهای بیش از حد خود را تغییر دهید. در برخی موارد، داروهای اصلاح رفتار می تواند توسط دامپزشک شما تجویز شود.

درد فیزیکی

درد ممکن است یکی دیگر از دلایل ریزش مو در گربه شما باشد که ممکن است در زیر پوست احساس درد عضلانی یا مفصلی داشته باشد. برای کاهش درد، گربه ممکن است به لیسیدن آن ناحیه ادامه دهد و ممکن است آنقدر آن را لیس بزند که بتواند خز را از بین ببرد. ریزش مو نیز ممکن است یکی از عوارض جانبی مصرف برخی داروها باشد.

رفتار

زمانی که گربه خود را برای تشخیص و درمان نزد دامپزشک می برید. اولین گام این است که از سطح پوست نمونه برداری کنید تا در زیر میکروسکوپ عوامل عفونی مانند کنه ها، مخمرها و باکتری ها بررسی شوند. او ممکن است بیوپسی یا کشت پوست را نیز انجام دهد. او همچنین یک معاینه بصری برای جستجوی کک و سایر آلودگی ها انجام می دهد. اگر اینها طبیعی باشند، دامپزشک شما احتمالاً آزمایش خون را برای تعیین اینکه آیا عدم تعادل هورمونی یا تیروئید باعث آلوپسی می شود، دستور می دهد. اگر هنوز علت پیدا نشد، ممکن است از ابزارهای مختلف تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا اولتراسوند برای رد سرطان یا ناهنجاری های غدد فوق کلیوی استفاده کند.

اگر آلوپسی به دلیل یک اختلال پزشکی مانند فرسایش پوست، عدم تعادل تیروئید یا سایر اختلالات هورمونی باشد، داروها و درمان‌های موضعی برای درمان این موارد در دسترس هستند. اگر ریزش مو به دلیل یک مشکل رفتاری باشد، باید از اصلاح رفتار برای کاهش مشکل استفاده کنید. یک رفتارشناس گربه می تواند در "آموزش مجدد" رفتارهای نظافت مناسب گربه شما مفید باشد. داروهای اضطراب، اسپری فرمون مصنوعی صورت گربه ، یا سایر داروهای آرام بخش نیز می توانند مفید باشند.

مصرف منظم داروی کنترل کنه و کک نیز برای سالم نگه داشتن گربه و جلوگیری از این آفات به عنوان دلیل احتمالی ریزش مو ضروری است. اگر گربه شما به دلیل کک یا کنه مو می ریزد، باید خانه خود را نیز تمیز کنید، از جمله ملافه گربه، اسباب بازی ها و سایر وسایل مخصوص بچه گربه. با دامپزشک خود در مورد ایمن ترین روش ها برای کنترل و پیشگیری از کک مشورت کنید.

علاوه بر تجویز داروی مناسب، باید وضعیت گربه را مشاهده کنید تا مطمئن شوید که ریزش مو بدتر نمی شود. اگر هیچ درمانی در دسترس نیست، مراقبت مناسب از گربه مبتلا به آلوپسی بر پیشگیری از خارش، درد و عفونت های ثانویه تمرکز می کند.

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم

اگر گربه خود را در حال گاز گرفتن و کشیدن موهایش مشاهده کردید، حداقل هفته ای یکبار پوست و موهایش را معاینه کنید. از یک شانه دندانه ظریف استفاده کنید و موها را جدا کنید تا بتوانید تک تک قسمت ها را بررسی کنید.

اگر متوجه شده اید که گربه یک ناحیه را بیشتر از ناحیه دیگر خراش می دهد، به آن ناحیه توجه بیشتری داشته باشید. همچنین مطمئن شوید که هر گونه ملافه، اسباب بازی یا پایه های خراشیدگی به دلیل خشن بودن بیش از حد روی پوست گربه، به این مشکل کمک نمی کند.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید، زیرا آنها حیوان خانگی شما را معاینه کرده اند، تاریخچه سلامت حیوان خانگی را می دانند و می توانند.

آیا موی حیوان خانگی را اصلاح کنیم؟