چرا گربه من وزن کم می کند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"،  اگر گربه شما واقعاً در حال کاهش وزن است، و این اتفاق به تدریج رخ دهد، تشخیص دادن آن دشوار است. اگر گربه شما موهای زیادی دارد یا قبلاً کمی اضافه وزن داشته ، باز هم تشخیص اینکه چه زمانی کاهش وزن رخ داده است دشوارتر است.

برای ارزیابی وضعیت بدن گربه خود، با نگاه کردن به بدن گربه از بالا شروع کنید. در وزن ایده‌آل، باید یک کشش در کمر وجود داشته باشد که قابل توجه باشد اما شدید نباشد. در مرحله بعد، دستان خود را در کناره های گربه خود بکشید. دنده ها باید با پوشش نازکی از چربی قابل لمس باشند. اگر دنده ها بسیار برجسته هستند و قابل مشاهده هستند، گربه شما احتمالاً کم وزن است.

چه چیزی باعث کاهش وزن گربه ها می شود؟

در بسیاری از موارد، گربه ها زمانی که به اندازه کافی غذا نمی خورند، کاهش وزن پیدا می کنند. با این حال، برخی از بیماری ها با وجود دریافت غذای کافی باعث کاهش وزن می شوند. بسته به علت، کاهش وزن ممکن است با علائم دیگر بیماری همراه باشد. بسیاری از مشکلات سلامتی می توانند باعث کاهش وزن در گربه ها شوند که برخی از آنها جدی تر از بقیه هستند.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید یک بیماری نسبتا شایع است که اغلب گربه های مسن را تحت تاثیر قرار می دهد. گربه های مبتلا به پرکاری تیروئید به دلیل بزرگ شدن غده تیروئید، هورمون تیروئید زیادی تولید می کنند. این بزرگ شدن معمولاً توسط یک تومور خوش خیم ایجاد می شود که روی تیروئید رشد می کند.

علائم شایع پرکاری تیروئید شامل کاهش وزن، افزایش اشتها و افزایش تشنگی و ادرار است. برخی از گربه ها نیز استفراغ، اسهال و بیش فعالی را تجربه می کنند. گربه های مبتلا به پرکاری تیروئید ممکن است پوشش هایی داشته باشند که نامرتب و چرب به نظر می رسند. پرکاری تیروئید با ید رادیواکتیو یا داروهای خوراکی درمان می شود.

بیماری مزمن کلیوی

بیماری مزمن کلیه یکی از شایع ترین بیماری هایی است که در گربه های مسن دیده می شود. کلیه ها هورمون های مهمی تولید می کنند، مواد زائد خون را فیلتر می کنند، به تنظیم فشار خون کمک می کنند و تولید گلبول های قرمز جدید را تسهیل می کنند. هنگامی که کلیه های گربه به درستی کار نمی کنند، منجر به مشکلات مختلف دیگری می شود.

افزایش تشنگی و ادرار یکی از اولین علائمی است که در گربه مشکلات کلیوی مشاهده می شود و به دنبال آن کاهش اشتها، کاهش وزن و بی حالی مشاهده می شود. بیماری مزمن کلیه قابل درمان نیست، اما با رسیدگی به حیوان خانگی و  معاینه منظم دامپزشکی با دارو، تغییر رژیم غذایی و مکمل مایع قابل کنترل می باشد.

دیابت

دیابت شیرین یکی دیگر از بیماری های رایج است که می تواند گربه ها را درگیر کند. این اختلال غدد درون ریز بر توانایی پانکراس برای تولید انسولین تأثیر می گذارد، هورمونی که برای تنظیم گلوکز خون لازم است.

علائم دیابت شامل کاهش وزن، افزایش اشتها، تشنگی و ادرار و بی حالی است. دیابت معمولاً با انسولین و تغییر رژیم غذایی کنترل می شود. ممکن است از داروهای دیگر استفاده شود. حتی برخی از گربه ها پس از چندین ماه درمان به حالت عادی باز می گردند.

مشکلات گوارشی

هر مشکلی در دستگاه گوارش می تواند بر وزن گربه تأثیر بگذارد. اول، مشکلات GI می تواند اشتها را کاهش دهد. دوم، برخی مسائل مانع از هضم صحیح غذا و جذب مواد مغذی توسط دستگاه گوارش می شود که منجر به کاهش وزن می شود. برخی از مشکلات گوارشی که در گربه‌ها دیده می‌شود شامل انگل‌های روده ، بیماری التهابی روده ، پانکراتیت و سایر مشکلات پانکراس و حتی سرطان‌های دستگاه گوارش است.

مشکلات گوارشی ممکن است باعث کاهش اشتها، کاهش وزن، استفراغ، اسهال، بی حالی و موارد دیگر شود. درمان انگل های دستگاه گوارش ممکن است به سادگی کرم زدایی از گربه باشد. سایر مشکلات گوارشی معمولاً به داروها و مراقبت های حمایتی نیاز دارند.

مشکلات دندانی

مشکلات دهان و دندان می تواند باعث درد شدید، کاهش اشتها و کاهش وزن شود. مشکلات رایج دندانی در گربه ها شامل بیماری پریودنتال، ضایعات جذب کننده و شکستگی دندان است. بعضی از گربه ها توسعه دهان، التهاب دردناک دهان و لثه دارند.

علائم مشکلات دندانی عبارتند از: بوی بد دهان، آب دهان، پنجه زدن در دهان یا حتی خونریزی دهان.  اولین قدم برای درمان است بردن گربه نزد دامپزشک است. که احتمال جراحی دهان و یا کشیدن دندان برای برخی گربه ها نیاز است.

سرطان

مانند مردم، گربه ها نیز تقریباً در هر نقطه از بدنشان ممکن است به سرطان مبتلا شوند. سرطان ممکن است به شکل تومور دیده شود. لنفوم یکی از سرطان های رایجی است که در گربه ها دیده می شود و می تواند در دستگاه گوارش، دهان، سیستم لنفاوی و غیره زندگی کند. بیشتر انواع سرطان در نهایت باعث کسالت عمومی، بی حالی، درد، تحلیل رفتن عضلات، کاهش اشتها و کاهش وزن کلی می شوند.

فشار

گربه ها می توانند نسبت به تغییرات خانه خود بسیار حساس باشند. از آنجایی که آنها اغلب در پنهان کردن علائم بیرونی استرس عالی هستند، بعداً می توانند علائم بزرگ تری را تجربه کنند. هر گونه استرس محیطی می تواند منجر به اضطراب و استرس در گربه شما شود . کاهش اشتها نشانه رایج استرس است و در نهایت منجر به کاهش وزن می شود.

تعدادی دیگر از مشکلات سلامتی وجود دارد که می تواند منجر به کاهش وزن شود. اگر گربه شما یک مشکل اساسی در سلامتی داشته باشد، ممکن است متوجه علائم دیگر بیماری شوید یا خیر . علاوه بر این، بسیاری از بیماری ها علائم مشابهی دارند، بنابراین در این مواقع نیاز به دامپزشک است.

درمان کاهش وزن در گربه ها

درمان کاهش وزن در گربه ها به علت آن بستگی دارد. اگر متوجه شدید که گربه شما در حال کاهش وزن است، اولین قدم شما باید برنامه ریزی یک قرار ملاقات با دامپزشک باشد. دامپزشک شما ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. در مرحله بعد، آزمایشات آزمایشگاهی و یا اشعه ایکس ممکن است برای تعیین مشکل مورد نیاز باشد. بر اساس یافته ها، دامپزشک شما ممکن است دارو، تغییر رژیم غذایی، جراحی یا سایر درمان ها را توصیه کند.

اگر دامپزشک شما به گربه شما سلامتی کاملی بدهد، ممکن است کاهش وزن به دلیل مصرف ناکافی غذا یا برخی شرایط ناشناخته یا غیرقابل تشخیص باشد. از دامپزشک خود در مورد تغذیه و غنی سازی محیطی راهنمایی بخواهید . اگر می توانید منبع استرس گربه خود را پیدا کنید، با تلاش برای کاهش استرس شروع کنید. دامپزشک شما همچنین می تواند رژیم غذایی مناسب از نظر مواد مغذی و کالری را توصیه کند که به  افزایش وزن گربه شما کمک می کند.

اگر کاهش وزن گربه شما با وجود تغییراتی که ایجاد کرده اید ادامه دارد، مطمئن شوید که در مورد آن با دامپزشک خود مشورت کنید. دامپزشک شما ممکن است شما را به یک متخصص دامپزشکی برای تشخیص های پیشرفته ارجاع دهد .

چگونه از کاهش وزن در گربه ها جلوگیری کنیم؟

شما می توانید با نظارت منظم وضعیت بدن و مراجعه منظم به دامپزشک برای معاینات سلامتی از کاهش وزن در گربه خود جلوگیری کنید . گربه ها در پنهان کردن بیماری و جراحات متخصص هستند. حتماً هر گونه تغییر در رفتار گربه خود را فوراً به دامپزشک خود گزارش دهید.

درمان یک مشکل سلامتی در مراحل اولیه بسیار ساده تر از این است که صبر کنید تا گربه شما بسیار بیمار شود. بنابراین برای سلامتی گربه خود معاینات منظم دامپزشکی را فراموش نکنید.

ویتامین های مهم برای گربه های سالمند