خرو پف کردن گربه ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، خروپف صدایی است که در طول خواب از ارتعاش بافت شل در راه هوایی فوقانی ایجاد می شود. خروپف زمانی اتفاق می‌افتد که مجاری راه‌های هوایی فوقانی که شامل بینی، پشت دهان یا گلو می‌شود، در حین تنفس به‌طور شنیداری ارتعاش کنند. ارتعاشات و خروپف ناشی از آن به احتمال زیاد زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های راه‌های هوایی فوقانی در طول خواب آرام باشند. خروپف در گربه ها می تواند طبیعی باشد، اما در برخی موارد، خروپف ممکن است نشان دهنده یک مشکل پزشکی باشد.

چرا گربه من خروپف می کند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث خروپف گربه ها در هنگام خواب شود، اما در زیر به برخی از رایج ترین دلایل اشاره شده است.

نژاد براکی سفالیک:نژادهای گربه براکیسفالیک مانند ایرانی،برمه ای و هیمالیا اغلب مستعد خروپف هستند. Brachycephalic از دو کلمه به معنی کوتاه شده و cephalic به معنی سر گرفته شده است. از این رو، استخوان‌های جمجمه گربه‌های براکیسفالیک از نظر طول کوتاه می‌شوند و به صورت و بینی ظاهری فشرده می‌دهند. با کوتاه شدن مجرای بینی این گربه ها، اغلب دچار مشکلات تنفسی از جمله خروپف می شوند.

اضافه وزن: گربه های دارای اضافه وزن به دلیل رسوب چربی اضافی در بافت های اطراف راه های هوایی فوقانی تمایل بیشتری به خروپف دارند. یکی از دلایل متعددی که باید سعی کنید از اضافه وزن گربه خود جلوگیری کنید.

وضعیت خواب: گربه ها به دلیل انعطاف پذیری می توانند در غیر قابل باورترین حالت ها بخوابند و گاهی اوقات این وضعیت های نامناسب باعث خروپف گربه شما می شود. در این صورت، صدا باید کوتاه باشد و هنگامی که گربه شما موقعیت خود را تغییر می دهد، صدا متوقف شود.

مشکلات تنفسی: بیماری های تنفسی از جمله عفونت باکتریایی یا قارچی و آسم اغلب می توانند باعث خروپف شوند. سایر علائم عفونت تنفسی ترشح از چشم و بینی، عطسه، سرفه و کاهش فعالیت و اشتها است.

وجود اجسام خارجی: اجسام خارجی مانند تیغه چمن در پشت دهان یا بینی می توانند باعث خروپف و همچنین سرفه و بی قراری شوند.

علاوه بر موارد فوق، سایر علل احتمالی عبارتند از: آلرژی ، پولیپ یا توده، التهاب و یا تروما.

چه زمانی خروپف در گربه ها طبیعی نیست؟

اگرچه، خروپف می تواند برای گربه شما طبیعی باشد، اما مهم است که بدانید چه زمانی باید نگران باشید. اگر متوجه شدید که گربه شما ناگهان شروع به خروپف می کند، خروپف بلندتر می شود، یا گربه شما علائم دیگری همراه با خروپف مانند عطسه، سرفه، و تغییر در اشتها یا رفتار خود را تجربه می کند، باید با دامپزشک خود تماس بگیرید. اگر متوجه شدید که گربه‌تان نفس نفس می‌زند، خس خس می‌کند، در تنفس مشکل دارد، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

چگونه از خروپف گربه ها جلوگیری کنیم؟

خروپف می تواند طبیعی باشد و در برخی از نژادها شایع تر از سایر نژادها است، اما مسائل بهداشتی وجود دارد که می تواند احتمال خروپف گربه شما را مانند چاقی افزایش دهد، که می توانید همراه با بازدید سالانه دامپزشکی از آن جلوگیری کنید.

ورزش

ورزش کردن طعمه آنها با بازی تعاملی بخش مهمی از رشد گربه شما است و به کیفیت زندگی آنها کمک زیادی می کند. از یک اسباب‌بازی چوبی مانند گرز پر یا موش روی یک نخ استفاده کنید و اسباب‌بازی را مانند طعمه‌ای که قرار است نشان‌دهنده آن باشد حرکت دهید. درست مثل ما، همه گربه ها چیزهای یکسانی را دوست ندارند، بنابراین چند اسباب بازی چوبی را امتحان کنید تا ببینید گربه از چه چیزهایی لذت می برد. همچنین، تهیه اسباب‌بازی‌هایی برای گربه‌تان توصیه می‌شود، همه چیز از توپ‌های پینگ پنگ، اسباب‌بازی‌های موتوری و اسباب‌بازی‌های ضربه‌زننده گربه‌ای، که برای حمله، لگد زدن با خرگوش و در آغوش گرفتن با آن‌ها عالی هستند. چرخش اسباب بازی ایده ساده ای است که گربه شما را بیشتر به بازی علاقه مند می کند و از خستگی جلوگیری می کند.

تخته ها را فراهم کنید و فضایی برای صعود ایجاد کنید

کوهنوردی برای تعادل عالی است، به گربه شما کمک می کند چابکی خود را حفظ کند و او را وادار به حرکت بیشتر کند. همچنین، نشیمنگاه‌ها به گربه‌های شما اجازه می‌دهند تا هر طور که ترجیح می‌دهند از خود فاصله بگیرند. گربه ها از کاوش در فضاهای عمودی و همچنین داشتن یک نقطه دید بالا برای تماشای دنیای بیرون لذت می برند. نشیمنگاه های پنجره، درختان گربه و قفسه بندی مناسب برای گربه راه های ایده آلی برای تغییر محیط گربه شما هستند. 

پازل های غذایی

پازل‌های غذا به کاهش سرعت غذا خوردن کمک می‌کنند، از خستگی و چاقی جلوگیری می‌کنند و به گربه‌ها این امکان را می‌دهند که غریزی‌تر غذا بخورند و به آن‌ها اجازه می‌دهند غذای خود را جستجو کنند و «شکار» کنند. اسباب‌بازی‌های مختلفی برای توزیع غذا برای گربه‌ها وجود دارد که می‌توانید آنها را خریداری کنید و حتی می‌توانید خودتان آن‌ها را بسازید. من توصیه می کنم با یک پازل ساده تر و مبتدی شروع کنید و بر اساس ترجیحات گربه خود کار کنید.

بازدید سالانه دامپزشکی

معاینات منظم سلامت بخش مهمی برای شاد و سالم نگه داشتن گربه شما است. گربه ها به دلیل شکار و شکار بودن، استاد پنهان کردن درد و بیماری هستند و بازدید سالانه دامپزشک می تواند به شما کمک کند زودتر متوجه شوید که گربه شما اضافه وزن دارد یا مشکل پزشکی دیگری دارد. مراقبت های پیشگیرانه همیشه بهتر از مراقبت های واکنشی است.

در حالی که خروپف در گربه‌ها نسبت به سگ‌ها یا انسان‌ها کمتر رایج است، اما در بیشتر موارد این عادت خواب طبیعی محسوب می‌شود. با این حال، اگر خروپف گربه شما با سایر تغییرات فیزیکی یا رفتاری همراه است، بهترین کار بردن گربه نزد دامپزشک است. 

آیا سگ شما به اندازه کافی می خوابد؟