لاک پشت ها چقدر عمر می کنند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، اگرچه عوامل زیادی وجود دارد که بر مدت زمان زندگی لاک پشت خانگی شما تأثیر می گذارد. طول عمر لاک پشت شما به گونه، رژیم غذایی و سایر جنبه های محیطی که می توانید کنترل کنید بستگی دارد.

اگر می خواهید از طول عمر لاک پشت خود مطلع شوید، ابتدا گونه لاک پشت خود را شناسایی کنید. لغزنده های گوش قرمز اگر به درستی از آنها مراقبت شود احتمالا تا 30 سالگی زنده می مانند. لاک پشت ها به راحتی می توانند پس از 50 سالگی و حتی تا 80 سالگی زندگی کنند، به این معنی که این احتمال وجود دارد که لاک پشت شما بیشتر از شما زنده بماند.

نکته اصلی این است که اکثر لاک پشت ها در صورت زنده ماندن از چند سال اول زندگی به راحتی حداقل چند دهه زندگی خواهند کرد.

طول عمر معمولی لاک پشت های خانگی

لغزنده گوش قرمز            25 تا 35 سال

لاک پشت نقشه             15 تا 25 سال

لاک پشت چوبی             40 تا 55 سال

لاک پشت جعبه ای               50+ سال

لاک پشت نقاشی شده    25 تا 30 سال

لاک پشت روسی                 40+ سال

لاک پشت یونانی          100 سال یا بیشتر

لاک پشت پلنگی          100 سال یا بیشتر

 لاک پشت های بزرگتر می توانند عمر بسیار طولانی داشته باشند. گونه های کوچکتر که بیشتر به عنوان حیوانات خانگی رایج هستند عمر کوتاه تری دارند اما ممکن است چندین دهه زنده بمانند. سوابق زیادی از لاک پشت هایی وجود دارد که نزدیک به 200 سال (یا حتی بیشتر) زندگی کرده اند. تأیید این ادعاها دشوار است زیرا لاک پشت ها به وضوح از صاحبان خود بیشتر عمر کردند. Adwaita، یک لاک پشت غول پیکر Aldabra، احتمالا پیرترین لاک پشت تاریخ است. ادوایتا در باغ وحشی در هند زندگی می‌کرد و در سن ۲۵۵ سالگی درگذشت. 

دیگر لاک پشت های معروف و با عمر طولانی عبارتند از تیموتی که در سن 160 سالگی درگذشت. هریت، یک لاک پشت غول پیکر گالاپاگوس که در سن 175 سالگی مرد. جاناتان، لاک پشت غول پیکر سیشل که در سن 187 سالگی مرد. و توئی مالیلا، یک لاک پشت پرتوتابی که در سن 188 سالگی مرد. تقریباً همه این تاریخ ها تخمین هایی هستند که واقعاً نمی توان آنها را تأیید کرد.

کلیدهای سلامتی لاک پشت شما

البته، تغذیه لاک پشت خود با یک رژیم غذایی سالم جزء مهمی برای کمک به زندگی طولانی و سالم است. رژیم غذایی لاک پشت ها بسته به گونه می تواند بسیار متفاوت باشد. برخی از گونه ها، مانند لاک پشت نرم ، بیشتر ماهی و گوشت می خورند. گونه های دیگر، مانند لغزنده گوش قرمز، ترکیبی از حشرات، ماهی و سبزیجات را می خورند.

مطمئن شوید که به درستی درباره رژیم غذایی ایده آل لاک پشت خانگی جدید خود تحقیق کنید. یک رژیم غذایی مناسب می تواند به جلوگیری از کمبود ویتامین A، یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی لاک پشت های خانگی کمک کند. کمبود کلسیم، اغلب ثانویه به کمبود ویتامین D، یک مشکل عمده در لاک پشت ها و لاک پشت هایی است که بدون نور UV در داخل خانه نگهداری می شوند و می تواند باعث نرمی پوسته و رشد ضعیف شود. 

رژیم غذایی تنها جزء یک لاک پشت سالم نیست. با مراجعه منظم به دامپزشک مطمئن شوید که از لاک پشت شما به خوبی مراقبت می شود. یک محفظه تمیز با فضای کافی نیز کمک زیادی به عاری از بیماری لاک پشت شما خواهد کرد. شرایط زندگی کثیف و استرس ناشی از آن می تواند به طور چشمگیری عمر لاک پشت شما را کوتاه کند. دمای مناسب نیز برای سلامت لاک پشت شما مهم است.

تهدیدات رایج

از بیماری های معمولی که گونه خاص لاک پشت شما را تهدید می کند آگاه باشید. این به شما کمک می کند تا بدانید چگونه از آنها پیشگیری کنید یا علائم را زود تشخیص دهید. آبسه ها، عفونت های صدفی، عفونت های تنفسی و انگل ها همگی در لاک پشت های خانگی نسبتاً شایع هستند. آبسه ها و عفونت های تنفسی اغلب ثانویه به کمبود ویتامین A هستند، در حالی که عفونت های پوسته معمولاً از کیفیت پایین آب یا آسیب ناشی می شوند. احتمالاً متوجه انگل نخواهید شد، مگر اینکه از دامپزشک خود بخواهید به طور منظم غربالگری مدفوع را برای حیوان خانگی شما انجام دهد.

لاک پشت هایی که در حوضچه های بیرونی زندگی می کنند یا لاک پشت هایی که در حیاط خلوت زندگی می کنند نسبت به همتایان خود که در داخل خانه زندگی می کنند در برابر شکار و عناصر آسیب پذیرتر هستند. خطرات روزانه برای یک لاک پشت در فضای باز بسیار بیشتر از خطرات یک لاک پشت سرپوشیده است، بنابراین مطمئن شوید که حوض یا زیستگاه شما در برابر شکارچیان ایمن است و از محافظت کافی در برابر عناصر برخوردار است. یک لاک پشت حیوان خانگی در فضای باز ممکن است توسط سایر حیوانات خانگی و حیات وحش خورده شود یا مورد آزار و اذیت قرار گیرد. مطمئن شوید که حیوان خانگی شما نمی تواند با نقب زدن در زیر حصار از زیستگاه فرار کند. حیوانات وحشی را که ممکن است حیوان خانگی شما را در معرض بیماری قرار دهند دور نگه دارید.

برای سالم ماندن و طول عمر لاک پشت خود حتماً با دامپزشک مشورت کنید.

عفونت های تنفسی لاک پشت