آلرژی در گربه ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، دانستن اینکه گربه ها چه آلرژی هایی می توانند داشته باشند،و متوجه شوید که گربه شما به آنها مبتلا است یا خیر، و اینکه چه کاری می توانید در مورد آنها انجام دهید، می تواند به جلوگیری از مشکلات گربه کمک کند.

آلرژی در گربه ها چیست؟

سیستم ایمنی گربه در صورت قرار گرفتن در معرض چیزی که به آن حساسیت دارد با تولید آنتی بادی واکنش نشان می دهد، حتی اگر این ماده مضر نباشد. هدف از آنتی بادی ها این است که به بدن بگویند چیزی به بدن حمله می کند و معمولاً برای مبارزه با مواردی مانند عفونت استفاده می شود. هنگامی که آنتی بادی ها در پاسخ به آلرژن ها تولید می شوند، می توانند منجر به پاسخ سیستم ایمنی در گربه شوند. بنابراین به این پاسخ و علائمی که نشان می دهد آلرژی گفته می شود.

بسته به نوع آلرژی یک گربه، علائم می تواند از تحریک کننده تا تهدید کننده زندگی متفاوت باشد.

علائم آلرژی در گربه ها

خارش

ریزش مو

دشواری در تنفس

قرمزی یا تحریک پوست

تورم

عطسه کردن

استفراغ یا دهان بستن

سرفه کردن

خس خس سینه

آبریزش چشم یا بینی

اسهال

جویدن پنجه یا دم

گربه‌های مبتلا به آلرژی علائم مختلفی را نشان می‌دهند، اما علائمی که بر تنفس تأثیر می‌گذارند جدی‌ترین آنها هستند. به دلیل پاسخ بدن به یک آلرژن، گربه ممکن است به دلیل تورم صورت، گلو یا بینی دچار مشکل تنفسی شود. این تورم می تواند جدی باشد و باعث سرفه شود، به خصوص اگر گربه قبلاً آسم ، خس خس سینه داشته باشد. اکسیژن برای زندگی ضروری است، بنابراین اگر یک گربه به دلیل آلرژی نتواند نفس بکشد، وضعیت تهدید کننده زندگی است.

علاوه بر مشکلات تنفسی، اگر گربه در معرض چیزی باشد که به آن حساسیت دارد، ممکن است آبریزش چشم، آبریزش بینی و عطسه داشته باشد. آلرژن ها می توانند غشاهای مخاطی را تحریک کنند و این علائم را ایجاد کنند.

خارش، ریزش مو، قرمزی و تحریک پوست و جویدن پنجه ها یا دم ممکن است در گربه های آلرژیک دیده شود.  این علائم در گربه های مبتلا به کک، غذا و سایر آلرژی های محیطی بسیار رایج است. آلرژن‌ها باعث تحریک و ملتهب بدن می‌شوند که باعث خارش و جویدن گربه در تلاش برای تسکین ناراحتی می‌شود. ریزش مو و گاهی اوقات حتی زخم های باز ایجاد می شود.

در نهایت گاهی اوقات دستگاه گوارش به دلیل آلرژی دچار التهاب و تحریک می شود. اگر این اتفاق بیفتد، اسهال و استفراغ قابل مشاهده است.

علل آلرژی در گربه ها

چیزهای زیادی وجود دارد که گربه ها ممکن است به آنها حساسیت داشته باشند و بیشتر آنها به راحتی در خانه و اطراف ما یافت می شوند. در برخی شرایط، این می تواند از بین بردن علت آلرژی گربه را دشوار کند.

گرده ها: درختان، گرد و غبار، علف، علف های هرز، کپک ها و گرده های کپک همگی می توانند باعث ایجاد آلرژی در گربه ها شوند. کنترل این آلرژن های محیطی دشوار است.

غذا: آلرژی غذایی سومین نوع شایع آلرژی در گربه ها است. انواع مختلفی از غذا وجود دارد که گربه ممکن است به آنها حساسیت داشته باشد، اما پروتئین های حیوانی مانند مرغ، گوشت گاو، لبنیات، ماهی و تخم مرغ شایع ترین مقصر هستند.

کک: شایع ترین علت آلرژی در گربه ها، نیش کک است که باعث می شود گربه ها واکنش های آلرژیک تحریک کننده ای از جمله ریزش مو، قرمزی و خارش داشته باشند. حتی گربه های داخل خانه هم می توانند کک داشته باشند.

داروها: گربه ها ممکن است به داروهای کک، شامپو و سایر داروها حساسیت داشته باشند.

محصولات پاک کننده : شوینده ها، شوینده های کف و اسپری های ضد عفونی کننده همگی می توانند باعث ایجاد آلرژی در گربه ها شوند.

عطر: عطرها و ادکلن های قوی می توانند به خودی خود تحریک کننده باشند، اما برخی از گربه ها در واقع به آنها حساسیت دارند. آلرژن های استنشاقی از علل شایع آلرژی در گربه ها هستند.

دود: درست مانند سایر مواد استنشاقی، برخی از گربه ها به سیگار و انواع دیگر دود حساسیت دارند.

سطوح مختلف: پارچه ها، لاستیک ها و پلاستیک ها انواع سطوحی هستند که گربه ممکن است به آنها حساسیت داشته باشد. برخی از تخت ها، ظروف غذا و تشک های کف ممکن است برای گربه هایی که به این سطوح خاص آلرژی دارند، مشکل ساز باشند.

تشخیص آلرژی در گربه ها

تشخیص اینکه یک گربه به چه چیزی حساسیت دارد دشوار است. حذف رژیم‌های غذایی با محصولات تمیزکننده مختلف، ظروف غذا، تخت‌خواب و داروها ممکن است برای کشف علت ایجاد واکنش آلرژیک در صورتی که واضح نباشد ضروری باشد. برخی از آزمایشات خون و پوست برای تشخیص برخی از انواع آلرژن ها در دسترس هستند.

رفتار

بسته به نوع آلرژی گربه شما، درمان متفاوت خواهد بود. حذف آلرژن از محیط گربه شما برای درمان آلرژی ایده آل است اما البته همیشه امکان پذیر نیست. گاهی اوقات ممکن است بسته به شدت علائم و علت آلرژی، داروهای طولانی مدت یا درمان های آلرژی برای گربه شما توصیه شود.

چگونه از آلرژی در گربه ها جلوگیری کنیم

هیچ راهی برای جلوگیری از ابتلای گربه به آلرژی وجود ندارد، اما اغلب می توانید به محدود کردن قرار گرفتن در معرض آلرژن ها کمک کنید. تمیز نگه داشتن خانه، استفاده از بستر گربه بدون گرد و غبار و بدون عطر، استفاده نکردن از عطرها یا مواد خوشبو کننده بیش از حد، عدم استعمال دخانیات در خانه، استفاده منظم از داروهای پیشگیری از کک و استفاده از ظروف غذا و آب فلزی یا سرامیکی می تواند به جلوگیری از آلرژی گربه شما کمک کند.

اگر متوجه علائم آلرژی در گربه خود شدید، بهتر است با دامپزشک مشورت کنید.

مراقبت از گربه ها