تلاش برای کنترل هرچه بیشتر بیماری سل در جمعیت دامی ایرلند

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" اگرچه میزان رخداد عفونت سل به طور کلی کاهش یافته است اما نتایج به دست آمده توسط گروهی از محققین ایرلندی موید این موضوع می باشد که رخداد و شیوع بیماری فوق ممکن است در گوزن های سیکا افزایش یافته باشد.
دکتر دیوید کلی نویسنده ارشد این مقاله گفت:
"کشاورزان ایرلندی بیش از ۷۰ سال از تاثیرات این بیماری آگاه بوده اند و از این رو ، تلاش های صورت پذیرفته برای مبارزه با بیماری ، شیوع سل را از ۳ درصد در سال ۱۹۶۰ میلادی ،به کمتر از ۰.۳ درصد در اواسط دهه ۱۹۸۰ کاهش یافت."
با این وجود، طی ماههای اخیر روشن شده است که کنترل سل در جمعیت گاوها نمیتواند به معنای از بین رفتن و کنترل دائمی آن باشد در واقع مدیریت این بیماری در یک کانون ، منجر به پیشرفت چشمگیر رخداد آن در میزبان هایی دیگر مانند گوزن های سیکا شده است.
مطالعات صورت پذیرفته نشان دهنده این موضوع می باشد که جمعیت گوزن‌ها در ایرلند طی قرن ۲۱ میلادی به صورت مداوم در حال افزایش بوده است.

 
از سوی دیگر، مطالعات صورت پذیرفته توسط محققین در اروپا و ایالات متحده حاکی این نکته را به اثبات رسانیده است که تراکم بالای گوزنها از جمله عوامل مهم ماندگاری بیماری سل در این گله ها میباشد.
در همین راستا به نظر می‌رسد مقامات دامپزشکی این کشور در تلاشند تا ضمن کنترل جمعیت این حیوانات، برنامه های بلندمدتی را در راستای اجرای واکسیناسیون آن ها را اجرایی نمایند.
این مطالعه که توسط محققان در کالج ترینیتی دوبلین و با همکاری وزارت کشاورزی ایرلند صورت پذیرفته است ، تاثیرات عمده‌ای را در کنترل سل در این منطقه بر عهده خواهد داشت.
نتایج کامل این مطالعه در نشریه Frontiers in Veterinary Science منتشر شده است.