تیروکسین برای سگ ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، تیروکسین (نام داروی عمومی لووتیروکسین) یک ترکیب دارویی ساخته شده است. این دارو برای جایگزینی تیروکسین درون زا که غده تیروئید سگ کم کاری تیروئید شما باید بسازد تجویز می شود، اما به دلایلی اینطور نیست. هنگامی که غلظت کافی تیروکسین در جریان خون سگ شما وجود داشته باشد، فعالیت سلول هایی که مسئول رشد، توسعه بافت، حفظ عملکرد مغز، تنظیم دمای بدن و سایر فرآیندهای سلولی هستند افزایش می یابد.

داروی خوراکی هر 12 تا 24 ساعت تجویز می شود، زیرا دارو پس از 24 ساعت بدن سگ شما را پاک می کند. اگر سگ شما هر گونه بیماری کبدی یا کلیوی همزمان داشته باشد، ممکن است کمی بیشتر طول بکشد تا بدن سگ شما دارو را پاک کند. مقدار واقعی دارویی که بدن سگ شما جذب می کند به این بستگی دارد که آیا آنها یک وعده غذایی را همراه با دارو بخورند یا نه یا اینکه دارو با معده خالی داده شود. بنابراین در نحوه دادن داروهای تیروئید به سگ خود ثابت قدم باشید. چه همیشه همراه با وعده های غذایی او یا همیشه بدون آن.

بیماری هایی که تیروکسین می تواند درمان کند

اگر سگ شما کم کاری تیروئید داشته باشد، تیروکسین یک داروی حیاتی است. کم کاری تیروئید یک فرآیند بیماری است که با سیستم غدد درون ریز سگ شما مرتبط است. سیستم غدد درون ریز مسئول ایجاد هورمون هایی است که رشد و نمو، متابولیسم، اندام ها و تولید مثل را کنترل می کنند. دیگر بیماری های غدد شامل دیابت، بیماری کوشینگ و بیماری آدیسون. متأسفانه، مانند بسیاری از بیماری های غدد درون ریز دیگر، کم کاری تیروئید چیزی نیست که بتوان با دامپزشکی مدرن درمان کرد. بلکه علائم بیماری با داروی روزانه کنترل می شود.

شایع ترین علائمی که در کم کاری تیروئید مشاهده می شود، علائمی که داروهای روزانه تیروکسین خوراکی آنها را کنترل می کند، شامل ریزش مو نازک شدن پوشش مو، کدر یا خشک و شکننده بودن پوشش، عفونت های مکرر پوست، افزایش وزن، کاهش فعالیت، گرماجویی و عدم تحمل سرماخوردگی، کم خونی و کلسترول بالا. به طور معمول، تنها چند هفته پس از شروع مصرف تیروکسین، شاهد بهبود در سطح فعالیت سگ خود خواهید بود. رشد مجدد مو می تواند کمی بیشتر طول بکشد، گاهی اوقات تا چهار ماه.

عوارض جانبی مصرف تیروکسین

در صورت تجویز دوز مناسب، عوارض جانبی تیروکسین خوراکی نادر است. واکنش های پوستی ممکن است رخ دهد، اما بسیار نادر هستند. اگر با دوز بیش از حد تجویز شود، سگ شما ممکن است تیروتوکسیکوز را تجربه کند. علائم این امر ممکن است شامل افزایش ضربان قلب، اشتها، نوشیدن، ادرار، تحریک پذیری، نفس نفس زدن و عصبی بودن باشد. تیروتوکسیکوز همچنین می تواند رخ دهد اگر سگ شما یک بیماری همزمان داشته باشد که بر توانایی سگ شما در تجزیه دارو تأثیر می گذارد (مانند بیماری کبد یا بیماری کلیوی )، یا اگر سگ شما بیش از حد به تیروکسین حساس باشد.

برای نظارت بر سطح تیروئید سگ شما و اطمینان از اینکه دوز صحیحی دارد، دامپزشک شما می خواهد عملکرد خون سگ شما را هر شش تا 12 ماه یکبار بررسی کند. اگر سگ شما اخیراً شروع به مصرف تیروکسین کرده یا تغییر دوز داشته است، دامپزشک شما می خواهد چهار تا شش هفته پس از شروع دوز جدید، کار خون را بررسی کند. سطح تیروکسین در خون سگ شما چهار تا شش ساعت پس از مصرف قرص به اوج خود می رسد. بنابراین برای دقیق‌ترین خواندن، سگ شما باید 4 تا 6 ساعت پس از دادن قرص‌هایش، خون نظارتی او را بگیرد.

طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA) ، عوارض جانبی تیروکسین نیز می تواند شامل بی اثر بودن دارو باشد. یعنی اگر آن چیزی را که قرار است انجام دهد انجام نمی‌دهد، یا اگر خودتان واکنشی صرفاً از مصرف دارو داشته باشید. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض جانبی با دامپزشک خود صحبت کنید.

ملاحظات قبل از استفاده از تیروکسین برای سگ ها

اگر سگ شما همزمان دچار مشکلات قلبی، بیماری آدیسون یا کوشینگ است، قبل از شروع مصرف تیروکسین با دامپزشک خود صحبت کنید. دوز داروهای قلبی یا داروهایی که سگ شما برای بیماری آدیسون یا کوشینگ خود مصرف می‌کند ممکن است پس از شروع مصرف تیروکسین نیاز به تنظیم داشته باشد. برخی از داروهای قلبی می توانند در ابتدا باعث پایین آمدن سطح تیروئید شوند. تیروکسین همچنین می تواند با داروهایی مانند آنتی اسیدهای خوراکی (مانند پپسید)، کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون، پردنیزولون، دگزامتازون و متیل پردنیزولون)، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (مانند آمی تریپتیلین)، فنوباربیتول، سوکرالفات و سرترالین تداخل داشته باشد. 1. بنابراین اگر سگ شما مصرف می کند، این موارد را به دامپزشک خود بگویید.

برخی از نژادهای سگ (مانند تازی ها ، ویپت ها و سگ های گرگ ایرلندی ) همچنین می توانند سطح تیروئیدی داشته باشند که به طور معمول بسیار پایین تر از سایر نژادهای سگ است. دامپزشک شما این را در هنگام بررسی سطح تیروئید ساقه تان در نظر خواهد داشت.

تیروکسین برای استفاده در سگ ها در سال 2016 تایید شد. از آن زمان، بسیاری از دامپزشکان در مدیریت علائم کم کاری تیروئید با آن موفق بوده اند.

اگر فکر می کنید سگ شما ممکن است از کم کاری تیروئید رنج می برد، با دامپزشک خود در مورد بررسی بیماری و احتمالا شروع مصرف تیروکسین صحبت کنید.