مسمومیت با آهن در سگ ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، مسمومیت، معمولاً در چهار مرحله متمایز رخ می دهد، سه مرحله اول در طول 36 ساعت پس از شروع سمیت و مرحله چهارم در طول چهار تا شش هفته رخ می دهد. هر چه زودتر آن را بگیرید و هر چه زودتر سگ خود را نزد دامپزشک ببرید. احتمال اینکه شاهد بهبودی توله سگ خود با حداقل مشکلات باشید، بیشتر می شود.

مسمومیت با آهن چیست؟

مسمومیت با آهن بیماری است که زمانی رخ می دهد که سگ مقادیر زیادی آهن در جریان خون خود داشته باشد.

آهن بخش مهمی از رژیم غذایی سگ است و در غذای تجاری سگ تنظیم می شود، بنابراین بسیار بعید است که آنها مقادیر اضافی را از طریق وعده های غذایی و میان وعده ها مصرف کنند. درعوض، مسمومیت با آهن معمولاً از سگی اتفاق می‌افتد که چیزی را می‌خورد که قرار نیست آن را بخورد و محتوای آهن محلول بالایی داشته باشد، مانند مولتی ویتامین‌ها یا مکمل‌ها، کود، بسته‌های خشک‌کننده غذا یا حتی گرمکن دست و پا.

بنابراین مقدار آهن سمی برای سگ چقدر است؟ سگ ها با مصرف 20 تا 60 میلی گرم آهن به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، علائم بالینی مسمومیت را تجربه می کنند. اگر سگ بیش از 60 میلی گرم آهن به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود مصرف کند، سمیت جدی، از جمله سطوحی که به طور تهدید کننده زندگی هستند، می تواند رخ دهد.

علائم مسمومیت با آهن در سگ ها

علائم و نشانه های مسمومیت با آهن بسته به میزان آهن مصرفی سگ شما و همچنین در چه مرحله ای از مسمومیت با آهن ممکن است از نظر وقوع و شدت متفاوت باشد. در اینجا برخی از مواردی است که ممکن است در هر مرحله انتظار داشته باشید.

مرحله 1 (6 ساعت اول)

از دست دادن اشتها

استفراغ

اسهال

درد و تورم شکم

ضربان قلب سریع

بی حالی

تشنج

مرحله 2 (6 تا 24 ساعت)

از دست دادن علائم

مرحله 3 (12 تا 36 ساعت)

از دست دادن اشتها

تب

مدفوع خونی

زرد شدن چشم و پوست

درد شکم

لرزش عضلانی

ضربان قلب سریع

تشنج

مرحله 4 (4 تا 6 هفته پس از قرار گرفتن در معرض)

زرد شدن چشم و پوست

مدفوع خونی

سایر علائمی که ممکن است در اثر مسمومیت با آهن رخ دهد عبارتند از آسیب اندام، فشار خون پایین، انسداد روده و حتی مرگ. به همه این دلایل، توصیه می شود در صورتی که سگ شما هر محصولی با آهن بالا که بخشی از رژیم غذایی معمول او نیست مصرف می کند، فوراً با دامپزشک تماس بگیرید.

علل مسمومیت با آهن

سمیت آهن به این دلیل اتفاق می‌افتد که سگ شما نسبت به وزن بدنش مقدار زیادی آهن مصرف می‌کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، آهن اضافی می تواند به جریان خون نفوذ کند و باعث تخریب بافت ها و اندام های سگ شما شود.

آهن انواع مختلفی دارد و اگر بیش از حد مصرف شود همه آنها آسیب نمی بینند. نگران کننده ترین انواع آهن، اشکال محلول آهن هستند، مانند آنهایی که در مکمل ها و مولتی ویتامین ها، کودهای خاص و خزه کش ها، گرم کننده های دست و پا، و جاذب های اکسیژن و کیسه های خوشبو کننده که معمولاً در بسته بندی مواد غذایی خشک یافت می شوند. اشکال نامحلول آهن از جمله اکسید آهن (زنگ) در صورت مصرف سمی در نظر گرفته نمی شوند.

رفتار

پس از تشخیص مسمومیت با آهن، دامپزشک شما چند مرحله کلیدی را برای پاکسازی اضافی از سیستم سگ شما انجام خواهد داد. این ممکن است شامل مایعات IV، اکسیژن درمانی، و القای استفراغ ، و همچنین پمپاژ معده با محلول نمک باشد. یکی دیگر از درمان‌های احتمالی، درمان کیلاسیون است که در آن از یک عامل دارویی برای اتصال به آهن موجود در بدن و هدایت آن از طریق کلیه‌ها استفاده می‌شود، جایی که می‌توان آن را از طریق ادرار سگ‌تان خارج کرد.

انتظار داشته باشید که سگ شما باید حداقل 24 ساعت برای مشاهده و درمان در دامپزشک بماند. همچنین ممکن است برای رسیدگی به علائم و عواقب مسمومیت با آهن، به ویژه در مراحل بعدی مسمومیت، به درمان های اضافی از جمله جراحی نیاز داشته باشند.

چگونه از مسمومیت با آهن جلوگیری کنیم

بهترین راه برای جلوگیری از مسمومیت سگ با آهن این است که اطمینان حاصل کنید که آنها به اقلام حاوی آهن محلول دسترسی ندارند. و اگر آنها به آن اقلام دسترسی دارند و آنها را مصرف می کنند.

خوشبختانه، لازم نیست نگران مسمومیت با آهن از رژیم غذایی استاندارد سگ خود باشید. غذاهای تجاری حیوانات خانگی حاوی اشکال سالم و قابل هضم آهن در مقادیری هستند که کاملاً ایمن هستند، و برای سلامت کلی سگ شما لازم است. گاهی اوقات یک دامپزشک ممکن است مکمل آهن را برای حیوانات خانگی به عنوان مثال مبتلا به کم خونی توصیه کند، اما این باید فقط طبق توصیه دامپزشک شما استفاده شود.