عفونت ها و مشکلات چشمی خوکچه هندی

به گزارش پپایگاه خبری "دامپزشک"، برخی از این مشکلات بیشتر از سایرین دیده می شوند. با آشنایی با برخی از احتمالات، بهتر برای مقابله با مشکل چشمی که خوکچه هندی شما ممکن است در آینده داشته باشد، آماده خواهید شد.

مشکلات چشمی در خوکچه هندی چیست؟

عفونت یا مشکلات چشمی به مسائل مختلفی اشاره دارد که بر چشم خوکچه هندی تأثیر می گذارد. این می تواند از خراشیده شدن قرنیه، زخم قرنیه، عفونت یا حتی تومورهای جدی تر باشد. همه علائم بسته به نوع مشکل متفاوت است. پس از تشخیص، درمان ها بسیار متفاوت خواهد بود.

علائم مشکلات چشمی در خوکچه هندی

تشخیص مشکلات چشمی در خوکچه هندی دشوار است. شایع ترین علائم و نشانه ها عبارتند از:

ابری یا قرمزی چشم

پنجه زدن یا خاراندن مکرر در چشم

بسته نگه داشتن چشم

التهاب یا ترشح از چشم 

پارگی مداوم

برآمدگی یا توده های بزرگ

بسته به علامت، برخی از درمان های خانگی وجود دارد که می تواند موثر باشد. اگر متوجه هر گونه مشکل چشمی شدید، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید. مشکلات چشمی می تواند جدی باشد و در صورت عدم درمان می تواند منجر به نابینایی شود.

زخم قرنیه

گاهی اوقات چشم خراشیده یا با تحریک چیزی در قفس خوکچه هندی خود را مانند یونجه یا ملافه، و یا حتی پس از مبارزه با خوکچه هندی است. این خراش ها یا تحریکات می تواند باعث آسیبی به نام زخم قرنیه شود. زخم قرنیه یک نقص در لایه چشم خوکچه هندی است که به قرنیه معروف است و دردناک است. ممکن است بتوانید کمی تیرگی یا قرمزی در چشم مشاهده کنید. این احتمال وجود دارد که خوکچه هندی شما ممکن است به آن پنجه بزند، آن را بسته نگه دارد یا حتی آن را روی زمین بمالد تا نشان دهد که مشکلی دارد. درد ناشی از زخم ممکن است باعث شود خوکچه هندی شما غذا نخورد و سپس حتی ایلئوس ایجاد کند.

زخم قرنیه را می توان با پمادهای مخصوص چشمی که توسط دامپزشک exotics شما تجویز می شود، درمان کرد. برخی از این پمادها آنتی بیوتیک هستند و برخی به طور خاص برای بهبود زخم ها ساخته شده اند. اگر زخم واقعاً بزرگ است یا پس از استفاده از برخی داروها بهبود نیافته است، دامپزشک شما ممکن است مقداری از خون خوکچه هندی شما را بگیرد، آن را سانتریفیوژ کند و از سرمی که به عنوان قطره چشم تولید می شود برای کمک به بهبود زخم استفاده کند. اگر زخم هنوز التیام نیافته باشد، ممکن است نیاز به انجام یک روش خاص به نام کراتوتومی شبکه ای روی چشم باشد تا بهبودی را تشویق کند. این روش تحت بیهوشی توسط دامپزشک exotics شما انجام می شود.

عفونت های چشمی

تحریک یا قرار گرفتن در معرض مقادیر بیش از حد باکتری یا هاگ قارچ می تواند باعث عفونت چشم خوکچه هندی شود. این عفونت های باکتریایی و قارچی می توانند یک یا هر دو چشم را درگیر کنند و باید با داروهای ضد باکتری یا ضد قارچ مناسب درمان شوند. خوکچه هندی شما ممکن است دچار ریزش مو در اطراف چشم عفونی، قرمزی به نام ورم ملتحمه، ترشح، تورم و حتی بسته نگه داشتن چشم عفونی شود.

دامپزشک exotics شما ممکن است انتخاب کند که چشم را بدون گرفتن نمونه برای کشت اول درمان کند، اما اگر عفونت برطرف نشد، باید کشت باکتریایی و یا قارچی انجام شود. این کشت دقیقاً به دامپزشک شما می گوید که چه نوع باکتری یا قارچی در اطراف چشم رشد می کند و درمان صحیح را برای حیوان خانگی شما تعیین می کند. اگر خوکچه هندی شما ترشحات زیادی از چشم دارد و پوسته پوسته شده است، می توانید از یک پارچه گرم و مرطوب برای تمیز کردن آن به آرامی استفاده کنید تا زمانی که بتوانید دامپزشک خود را ببینید.

گاهی اوقات فقط تمیز کردن چشم باعث ایجاد تفاوت در خوکچه هندی شما می شود. هنگامی که خوکچه هندی شما مبتلا به عفونت تشخیص داده شد، مراقب باشید که قفس و تمام عناصر داخل آن را کاملا ضدعفونی و تمیز کنید. این کار هر گونه اسپور ماندگار را از بین می برد.

 رشد بیش از حد دندان ها

خوکچه هندی دندان هایی مشابه دندان های خرگوش دارد. دندان های جلویی آنها ثنایا نامیده می شود. ریشه های این دندان های ثنایا می توانند به مسیری بین بینی و چشم ها تبدیل شوند که به آن مجرای اشکی بینی می گویند و باعث گریه چشمان خوکچه هندی شود. یک آزمایش آسان برای تشخیص مسدود شدن مجرای اشکی بینی این است که از لکه چشم فلورسین استفاده کنید و منتظر بمانید تا ببینید آیا از بینی خوکچه هندی شما نشت می کند یا خیر. مجاری طبیعی از بینی عبور می‌کنند و اجازه تخلیه از چشم را می‌دهند، اما اگر مجرا مسدود یا مسدود شود، تخلیه بیش از حد از چشم ایجاد می‌شود. پس از این آزمایش، دامپزشک احتمالاً برای تأیید بیشتر تشخیص و تصمیم گیری در مورد اینکه آیا جراحی کشیدن روش مناسبی است یا خیر، از خوکچه هندی شما عکسبرداری می کند.

تومورها

گاهی اوقات، متأسفانه، رشد یا تومور در پشت چشم خوکچه هندی ایجاد می شود. این تومورها می توانند باعث برآمدگی یا تورم چشم شوند. این احتمالاً برای خوکچه هندی شما بسیار ناراحت کننده خواهد بود. گاهی اوقات دامپزشک شما از اشعه ایکس برای شناسایی تومور روی جمجمه خوکچه هندی استفاده می کند. این اشعه ایکس ممکن است قبل از اینکه دامپزشک شما بتواند تشخیص دهد، باید توسط رادیولوژیست خوانده شود.

متأسفانه، همه ناهنجاری ها در عکسبرداری با اشعه ایکس قابل مشاهده نیستند، بنابراین دامپزشک شما ممکن است انجام MRI را در خوکچه هندی شما نیز توصیه کند. این چیزی نیست که بسیاری از صاحبان خوکچه هندی دنبال می کنند و همچنین چیزی نیست که بسیاری از بیمارستان های دامپزشکی بتوانند ارائه دهند. به علاوه، حتی اگر تشخیص داده شود، معمولاً هیچ درمانی برای تومور پشت چشم وجود ندارد. خوکچه های هندی که مشکوک به داشتن تومور در پشت چشم خود هستند، اغلب به طور علامتی درمان می شوند و تحت مراقبت های آسایشگاهی قرار می گیرند.

چگونه از مشکلات چشمی جلوگیری کنیم

برخی از مشکلات رایج چشم در خوکچه هندی تا حدودی قابل پیشگیری هستند و برخی دیگر قابل پیشگیری نیستند. یک قفس تمیز نگه دارید تا از رشد باکتری های غیر ضروری در نزدیکی خوکچه هندی خود جلوگیری کنید. اگر بیش از یک نفر با هم زندگی می کنید، سعی کنید از هر دعوا اجتناب کنید یا آن را از بین ببرید، زیرا ممکن است به چشمان یکدیگر آسیب برساند. در نهایت به هرگونه تغییر در چشمان حیوان خانگی خود توجه کنید و در اسرع وقت آنها را نزد دامپزشک ببرید.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.