رابطه سگ با لباس های شما

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، پیکا اصطلاحی است که اجبار به خوردن اقلام غیرغذایی را توصیف می کند که هیچ فوایدی برای سلامتی ندارند. این بیماری در انسان، سگ، گربه و سایر حیوانات دیده می شود.

سگ ها با بینی خود همه چیز را بو می کشند. یک سیستم بویایی بسیار تکامل یافته به سگ ها این امکان را می دهد که بسیار بهتر از هر انسان دیگری بوی خود را حس کنند. وقتی با کالایی مواجه می شوند که بوی یکی از اعضای خانواده به شدت دارد، به سمت آن کشیده می شوند. حتی لباس‌های کوچک تمیز نیز می‌توانند بوهای ماندگاری داشته باشند که سگ‌ها می‌توانند آن را تشخیص دهند.

سگ ها اغلب با بینی به فاق از انسان استقبال می کنند. انسان در آن ناحیه غدد عرق فعالی دارد که فرمون و رایحه های دیگر تولید می کند. سگ ها با بوییدن یک فرد می توانند چیزهای زیادی در مورد آنها بیاموزند. همین منطق در مورد لباس زیر شما نیز صدق می کند.

هنگامی که سگ شما یک جفت لباس زیر پیدا کرد، ممکن است پارچه را بجود تا آن را کشف کند یا با آن بازی کند. هر چقدر هم که ناخوشایند به نظر برسد، سگ ممکن است از بو و طعم آن لذت ببرد. برخی از سگ ها به سادگی لباس کوچک را می جوند، اما برخی دیگر در واقع آن را می بلعند.

در حالی که خوردن لباس زیر نوعی پیکا در سگ ها است، دلایل اساسی برای آن وجود دارد.

کنجکاوی،جذب بویایی

کسالت

حفاظت از منابع : برخی از سگ‌ها لباس ی کوچک را می‌خورند زیرا آن را ارزشمند می‌دانند و می‌خواهند آن را از دیگران دور نگه دارند.

دندان درآوردن (توله سگ ها)

اضطراب

اختلال وسواس فکری عملی

وضعیت پزشکی یا کمبود تغذیه 

مشکل خوردن لباس زیر

علاوه بر فاکتور ناخوشایند آشکار و از دست دادن ماهیچه‌های شما، خوردن لباس‌های زیر می‌تواند باعث مشکلات سلامتی جدی برای سگ‌ها شود. پارچه در معده قابل هضم نیست. بدن سعی می کند آن را دفع یا عبور دهد. سگ شما ممکن است تمام یا بخشی از لباس زیر را به طور کامل استفراغ کند. با این حال، خطر گیر افتادن لباس زیر در دستگاه گوارش و ایجاد انسداد وجود دارد. این یک وضعیت جدی است که نیاز به توجه فوری دامپزشکی دارد.

علائم اولیه احتمالی انسداد دستگاه گوارش شامل استفراغ، اسهال، از دست دادن اشتها و بی حالی است. شکم ممکن است دردناک و یا نفخ شود. اگر متوجه این علائم شدید و شک دارید که سگ شما چیزی غیرخوراکی خورده است، فورا سگ خود را نزد نزدیکترین دامپزشک ببرید. انسداد دستگاه گوارش ممکن است از طریق رادیوگرافی یا سونوگرافی کشف شود. در این صورت، جسم خارجی باید خارج شود. اگر جسم خارجی در معده باشد، ممکن است بتوان آن را با آندوسکوپی خارج کرد. انسداد روده نیاز به جراحی شکم دارد.

اگر متوجه شدید که سگ شما سعی می کند لباس کوچک یا هر چیز نامناسب دیگری را بخورد، با دامپزشک خود تماس بگیرید. مهم است که قبل از اقدام برای اصلاح رفتار پیکا، علت پزشکی یا تغذیه ای را رد کنید. اگر می دانید سگ شما اخیراً یک جفت لباس زیر خورده است، دامپزشک شما ممکن است بتواند دارویی به او بدهد تا او را وادار به استفراغ کند.

چگونه سگ ها را از خوردن لباس کوچک منع کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از خوردن لباس زیر توسط سگ این است که لباس را دور از دسترس سگ خود قرار دهید. لباس‌های کثیف را در یک سطل یا سطل بسته نگهداری کنید. قبل از اینکه سگ شما بتواند آنها را از سبد لباسشویی بدزدد، لباس های تمیز را در کشوها و کمدها قرار دهید.

 اقداماتی را برای غنی سازی محیط سگ خود و کاهش خستگی انجام دهید . زمانی را صرف ورزش و ارتباط با سگ خود کنید. اسباب بازی های تعاملی سگ، جویدن های خوشمزه سگ و حتی ورزش های سگ را در نظر بگیرید تا ذهن و بدن شلوغ او را به خود مشغول کند. به پیاده روی های طولانی بروید و به او اجازه دهید تا اطراف را کاملاً بو بکشد . مسیر خود را به طور مرتب تغییر دهید تا بوها، مناظر و صداهای جدید ارائه دهید.

آموزش همچنین می تواند به شما کمک کند عادت سگتان به خوردن لباس کوچک را کنترل کنید. روی نشانه‌هایی مانند « آن را رها کن » کار کنید، بنابراین می‌توانید سگ خود را در لحظه‌ای که او را در حال تلاش برای خوردن چیز بدی می‌گیرید، متوقف کنید. اگر سگ شما اطاعت نکرد، به جای تنبیه، از تقویت مثبت استفاده کنید.

مشخصات نژاد سگ پودل