سوالات متداول درباره ماهی فایتر

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، ما به تعدادی از پرسش‌های متداول و سوالاتی را که درباره آن‌ها پرسیده می‌شود، جواب داده ایم، از جمله اینکه چرا گاهی اوقات غذای خود را تف می‌کنند.

ماهی مبارز سیامی چیست؟

ماهی جنگی سیامی نامی است که اغلب برای اشاره به ماهی بتا به طور کلی استفاده می شود، اما این نام مخصوص گونه Betta splendens است که گونه ای است که اغلب در فروشگاه ها به فروش می رسد.

گونه های بتا

تقریباً 70 گونه بتا وجود دارد، اما تقریباً همه آنهایی که در فروشگاه‌های حیوانات خانگی فروخته می‌شوند، گونه‌های Betta splendens هستند .

رنگ های بتا

Betta ها در رنگ های متنوعی از جمله قرمز، آبی، نارنجی، زرد، سبز، بنفش، قهوه ای و مشکی موجود هستند. آنها ممکن است یکپارچه، دو رنگ، چند رنگ، مرمری، طاس یا رنگارنگ باشند. انواع مختلفی از باله ها نیز وجود دارد.

بتاها معمولا چقدر عمر می کنند

بتاها معمولاً حدود دو تا پنج سال عمر می کنند، اما با مراقبت خوب می توانند بیشتر از آن عمر کنند. بتای نر ممکن است زمانی که در مغازه ها به فروش می رسد به اندازه یک سال عمر داشته باشد که امکان توسعه کامل رنگ و باله را فراهم می کند. بتای مونث معمولاً زمانی که برای فروش عرضه می شوند حدود شش ماه از عمرشان می گذرد .

بتاها چه می خورند؟

بتاها گوشتخواران هستند. آنها به غذاهایی با پروتئین حیوانی بالا نیاز دارند. رژیم غذایی ترجیحی آنها در طبیعت شامل حشرات و لارو حشرات است. در اسارت، آنها با رژیم غذایی متنوعی از گلوله ها یا تکه های تهیه شده از پودر ماهی، و همچنین کرم های خونی منجمد یا خشک شده منجمد رشد می کنند. میگوهای آب نمک زنده و کرم‌های خونی در مواقعی یک غذای مکمل عالی می‌سازند و زمانی که جفت‌های پرورشی را آماده می‌کنید ایده‌آل هستند.

اگر بتا از خوردن امتناع کند یا غذای خود را بیرون بیاندازد، چه؟

این غیر معمول نیست که ماهی ها در اولین باری که به خانه آورده می شوند، غذا نخورند. این امر به ویژه در مورد بتاهایی که شهرت زیادی به خوردن غذا دارند صادق است. به وعده های کوچکی از انواع غذاها تغذیه کنید و در نهایت ماهی شما می خورد. اگر بتا غذای خود را بیرون بریزد، نگران نباشید. این نیز یک رفتار رایج است و اعتقاد بر این است که مکانیسمی برای شکستن و نرم شدن غذا است. اگر همه چیز به نتیجه نرسید، از چند کرم خونی زنده یا میگوی آب نمک زنده استفاده کنید، هر کدام تقریباً همیشه بتای شما را به خوردن ترغیب می کنند. با این حال مراقب باشید که از خوردن غذاهای زنده به دفعات خودداری کنید، در غیر این صورت بتا شما ممکن است شروع به امتناع از خوردن هر چیز دیگری کند.

آیا بتا را می توان در گلدان نگهداری کرد؟

بتاها را نباید در گلدان گیاهان نگهداری کرد، زیرا برای رشد به کیفیت آب خوب و دمای آب گرم نیاز دارند. این شرایط با نگهداری آنها در یک آکواریوم فیلتر شده و گرم شده به راحتی فراهم می شود.

دمای آب برای Betta

بتا باید در آب بین 76 تا 81 درجه فارنهایت برای سلامتی مطلوب باشد. هنگامی که در حال پرورش بتا هستید، دمای آب باید بالای 80 درجه فارنهایت باشد. با کاهش دمای آب، بتاها بی حال می شوند، به خصوص زمانی که دما به زیر 75 درجه فارنهایت می رسد.

هر چند وقت یکبار باید آب را عوض کرد؟

اگر بتا در ظرف کوچکی است که فیلتر نشده باشد، آب باید یک روز در میان عوض شود. اگر در مخزن فیلتر شده نگهداری شود، تغییرات جزئی هفتگی آب توصیه می شود. همچنین مهم است که غذای نخورده را فوراً خارج کنید تا آب را کثیف نکند. بتاها به شرایط آب حساس هستند و در صورت بدتر شدن شرایط اغلب طعمه پوسیدگی باله می شوند.

آیا می توانید چندین Bettas را با هم نگه دارید؟

بتای نر هرگز نمی توانند کنار هم نگه داشته شوند، زیرا آنها اغلب تا سر حد مرگ با یکدیگر دعوا می کنند. نرها نیز به درجات کمتری به ماده ها حمله می کنند و فقط باید برای مدت کوتاهی برای اهداف پرورشی در کنار ماده نگهداری می شوند. تا زمانی که فضای زیادی برای هر کدام وجود داشته باشد تا فضای خود را ایجاد کند، می‌توان چندین بتای زن را در کنار هم نگه داشت .

 بتای نر و ماده

رنگ نرها نسبت به ماده ها زنده تر است. آنها باله های بسیار بلندتری دارند و تهاجمی ترند. ماده ها کوتاهتر و جثه پهنتری دارند. زمانی که بالغ شوند، یک "لکه تخم" بین باله های شکمی و مقعدی نشان می دهند. ماده‌ها فاقد «ریش» مشخصی هستند که نرها هنگام شل شدن از خود نشان می‌دهند.

لانه حباب چیست؟

لانه حباب یک دسته شناور از حباب است که توسط بتای نر دمیده می شود. حباب ها از بزاق ایجاد می شوند و آنها را بادوام تر و همچنین کمی چسبنده می کند به طوری که در سطح آب به یکدیگر می چسبند. هدف از لانه جوجه کشی تخم ها و بچه ها پس از تخم ریزی است. نرها اغلب لانه‌های حباب‌دار را می‌فشانند حتی زمانی که ماده‌ای وجود نداشته باشد. به طور کلی، دمیدن لانه حباب توسط یک نر تنها نشانه سالم و راحت بودن آن در محیط خود است.