نژاد مالتیز

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، مالتیز سگی جذاب است که در خانواده هایی که سگ همراه کوچک می خواهند گزینه خوبی است.

بررسی اجمالی نژاد مالتیز

گروه:  اسباب بازی

ارتفاع:   8 تا 10 اینچ

وزن:    4 تا 7 پوند

پوشش و رنگ:  سفید با تک لایه بلند و ابریشمی بدون زیرپوش

طول عمر: 12 تا 15 سال

ویژگی های مالتی ها

سطح محبت      بالا

دوستی            بالا

نیازهای ورزش    کم

بازیگوشی         بالا

سطح انرژی      متوسط

آموزش پذیری     بالا

هوش               بالا

تمایل به پارس   متوسط

مقدار ریزش مو    کم

تاریخچه مالتی

مالتی بیش از 28 قرن قدمت دارد. و نژاد باستانی از جزیره مالت در دریای مدیترانه است. این نژاد سگ را می توان در سفال های یونان باستان یافت که توسط ارسطو ذکر شده است. در طول سال ها به عنوان یکی از همراهان با ارزش سلطنت شناخته شده است. بر خلاف بسیاری از نژادهای کوچک، مالتیز از اندازه های بزرگتر پرورش داده نشد. همیشه یک سگ بسیار  کوچک بوده است .

مالتی نژاد سگی با تمایز باقی مانده است. بسیار مورد احترام و کاملاً مورد توجه، این نژاد در دهه 1300 در بین خانم های طبقه بالای انگلستان رایج شد. تلاش برای پرورش حتی کوچکتر مالتی در قرن هفدهم و هجدهم منجر به ایجاد سگ های کوچکی به اندازه سنجاب شد، اما این تلاش تقریباً آنها را از بین برد. آنها برای احیای این نژاد با سگ های کوچک دیگر آمیخته شدند و این منجر به توسعه چندین نژاد مرتبط شد.

در اواخر دهه 1800، مالتی به ایالات متحده معرفی شد و در سال 1888 به طور رسمی توسط کلوپ کنل آمریکا به رسمیت شناخته شد. این نژاد تا به امروز نسبتاً محبوب مانده است.

مراقبت مالتی

پوشش نرم مالتی به طور مداوم رشد می کند. بسیاری از صاحبان موها را کوتاه نگه می دارند و حالتی موج دار و کرکی به خود می گیرند. برخی دیگر پوشش را بلند و روان نگه می دارند. از آنجا که این نوع پوشش، معمول  نظافت  یک ضرورت مطلق است. مالتیز را باید دو تا سه بار در هفته مسواک بزنید (تا یک بار در روز اگر موی بلند نگه داشته شود). کوتاه کردن مو ممکن است هر چند هفته یکبار ضروری باشد.

مالتی ها مستعد نشان دادن لکه های اشک در زیر چشم هستند. محصولاتی در فروشگاه های حیوانات خانگی وجود دارند که به از بین بردن این لکه ها کمک می کنند. آن کمان‌ها یا گره‌های بامزه‌ای که در مالتی می‌بینید، به این منظور است که موها را از چشم سگ دور نگه می‌دارند تا از تحریک آن جلوگیری شود. همچنین ممکن است توجه داشته باشید که بینی مالتی‌ها در تابستان برنزه می‌شود و سیاه می‌شود و وقتی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند، محو می‌شود که به بینی زمستانی معروف است.

این نژاد برای جلوگیری از مشکلات دندان و لثه نیاز به توجه زیادی به بهداشت دندان دارد. ممکن است لازم باشد دندان های سگ خود را روزانه یا حداقل دو تا سه بار در هفته مسواک بزنید تا از سلامت دهان او اطمینان حاصل کنید.

به عنوان یک نژاد سگ ضد حساسیت در نظر گرفته می شود، ممکن است برای کسانی که حساسیت خفیف یا متوسط ​​به سگ دارند مناسب باشد. این اصطلاح "کم حساسیت" توسط متخصصان آلرژی مورد مناقشه است زیرا آلرژی توسط پروتئین های موجود در بزاق و شوره سگ به جای خز تحریک می شود. اما سگ مالتی به عنوان یک سگ کوچک که کم آب می ریزد، ممکن است کمتر از این مواد حساسیت زا ترشح کند.

مانند همه سگ ها، مالتیز نیز  برای شاد بودن و سازگاری نیاز به  آموزش و اجتماعی شدن دارد. مراقب باشید فقط به این دلیل که مالتیز سگ کوچکی است از این موارد غافل نشوید. این نژاد باهوش است و بنابراین سریع یاد می گیرد. برخی احساس می کنند که مالتی دارای یک رگه سرسخت دوست داشتنی است.

مالتی ها سطح انرژی متوسطی دارند و نیاز به ورزش دارند. پیاده‌روی روزانه و فعالیت‌های سرگرم‌کننده مانند  بازی‌ها می‌تواند به مالتی شما کمک کند که از نظر ذهنی و جسمی تحریک شود. این نژاد گرما یا سرمای شدید را به خوبی تحمل نمی کند. مخصوصاً در هوای سرد، مالتی ها فاقد پوشش زیرین هستند و اگر سگ خود را برای پیاده روی به بیرون از منزل می برید، باید ژاکت تهیه کنید.

با بیش از 2000 سال سابقه به عنوان یک نژاد سگ لپ، می توانید انتظار داشته باشید که یک مالتی به توجه دائمی انسان نیاز دارد و اگر برای مدت طولانی تنها بماند، ممکن است اضطراب جدایی از خود نشان دهد. آنها ممکن است به طور مداوم پارس کنند یا مخرب شوند. به همین دلیل، آنها در خانواده هایی که در طول روز در خانه خواهید بود یا می توانید سگ خود را در زمان دوری از خانه کنار خود نگه دارید، بهترین هستند.

به عنوان یک سگ کوچک ظریف، مالتیز برای خانواده هایی که بچه های کوچک دارند به دلیل خطر آسیب دیدن سگ توصیه نمی شود. آنها ممکن است انتخاب مناسبی برای خانواده هایی با فرزندان بزرگتر باشند . یک مالتی همچنین ممکن است بیش از حد از صاحب خود محافظت کند و در برابر کودکان و سایر حیوانات حالت دفاعی بگیرد و پارس کند و گاز بگیرد.

مشکلات رایج سلامتی

لوکساسیون کشکک

فروپاشی نای

شنت‌های پورتوسیستمیک (PSS)

رژیم غذایی و تغذیه

مالتی خود را دو وعده در روز و در مجموع 1/4 تا 1/2 فنجان غذای خشک سگ بدهید. اگرچه ممکن است این مقدار کمی به نظر برسد، اما آنها به مقدار زیادی نیاز ندارند. آن‌ها می‌توانند اهل غذا خوردن باشند و سیستم گوارشی حساسی داشته باشند. آنها می توانند در وادار کردن شما به دادن تکه هایی از غذای انسانی خود کاملاً متقاعد کننده باشند، اما شما باید در اجتناب از این امر ثابت قدم باشید. در غیر این صورت، ممکن است شاهد افزایش وزن و حتی رفتارهای تند خوردن باشید.

حتما آب تازه و تمیز برای سگ خود تهیه کنید. اگر متوجه افزایش وزن شدید، این موضوع را با دامپزشک خود در میان بگذارید تا در مورد برنامه تغذیه، مقدار غذا، نوع غذای سگ و نیازهای ورزشی توصیه شود. مالتیز برای مبتلایان به آلرژی خفیف تا متوسط ​​قابل تحمل است. و به نظافت مداوم پوشش و مراقبت از دندان نیاز دارد. هوای سرد را تحمل نمی کند.

اگر قصد دارید نژاد مالتیز را انتخاب کنید و به اعضای خانواده خود اضافه کنید حتماً با کسانیکه که مالیتز دارند، پروش دهندگان و همچنین دامپزشک مشورت کنید.

نژاد سگ ماستیف اسپانیایی