آیا تک شاخ ها واقعی هستند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، اگرچه هرگز شواهد ثابتی وجود نداشته است، برای جدا کردن حقیقت از اسطوره شخصیت تک شاخ برخی رویدادها به دامن زدن به این افسانه کمک کرده است.

یونیکورن چیست؟

یونیکورن به معنای "یک شاخ" است. بیشتر اوقات، یک اسب شاخ به صورت موجودی سفید و اسب مانند با یک شاخ که از پیشانی اش رشد می کند، به تصویر کشیده می شود. گاهی اوقات، اسب شاخدار به صورت آهو، الاغ یا بز با یک شاخ دیده می شود. شاخ اغلب بلند و مستقیم است که با خطوط مارپیچی در طول آن مشخص شده است.

علاوه بر این، تک شاخ معمولا به عنوان داشتن سم شکافته مانند گاو، آهو، یا به تصویر کشیده بز است که بی شباهت به تک پنجه سم از اسب نیست. اما تک‌شاخ‌ها اغلب با رنگ‌های پوشش مشابه اسب‌ها دیده می‌شوند که سفید رایج‌ترین رنگ است.

ظاهراً تک شاخ ها دارای ویژگی های جادویی بسیاری هستند. به عنوان مثال، گفته می شود اشک و خون اسب شاخدار شفابخش است و شاخ تکشاخ پودر شده پادزهر سم است. علاوه بر این، ظاهراً صید اسب شاخدار دشوار است. نه بر خلاف برخی اسب‌ها که دوست ندارند صید شوند. و در بسیاری از اساطیر فقط دوشیزگان جوان می‌توانند آنها را اهلی کنند. آنها نمادی از وحشی، آزادی، قدرت و سرعت هستند و بر روی بسیاری از نشان ها و نشان ها ظاهر می شوند.

تک شاخ در کتاب مقدس

در حالی که ترجمه‌های مدرن‌تر به تک‌شاخ‌ها اشاره نمی‌کنند، در نسخه کینگ جیمز کتاب مقدس، که در ابتدا در سال 1611 منتشر شد، 9 اشاره به تک‌شاخ‌ها وجود دارد.

اکثر محققین به ترجمه اشتباه مشکوک هستند. ممکن است کلمه "تک شاخ" که به معنای "حیوان تک شاخ" است، می تواند به یک کرگدن اشاره داشته باشد. برخی از محققان همچنین معتقدند کلمه عبری "re'em" که به "تک شاخ" ترجمه شده است، در واقع به یک گاو وحشی اشاره دارد.

بقایای فسیلی و اسکلت ها

در حالی که اسب ها سابقه فسیلی گسترده ای دارند، هیچ فسیل تایید شده ای از تکشاخ وجود ندارد. اما این مانع از تلاش مردم برای یافتن بقایای اسب شاخدار نشده است. یکی از شخصیت های اصلی کتاب  موجودات قابل توجه اثر تریسی شوالیه بر اساس زندگی دیرینه شناس انگلیسی مری آنینگ است. آنینگ فسیل‌ها را جمع‌آوری کرد اما متوجه نشد که این موجودات فسیل‌شده چه هستند. به عنوان مثال، فسیل هایی که اکنون می دانیم سفالوپود هستند، تصور می شد که مارپیچ هستند. صدف های مستقیم سرپایان نیز پیدا شد، و بسیاری از مردم فکر می کردند که این ها شاخ های تک شاخ هستند.  

مشاهده تک شاخ

بسیاری از مردم ادعا می کنند که تک شاخ ها را شخصا دیده اند. در سال 1991، طبیعت‌شناس اتریشی Antal Festetics گفت که در حالی که سوار بر اسب در کوه‌های هارتز می‌رفت ، یک اسب شاخدار را مشاهده کرد، اگرچه او هیچ مدرکی برای این برخورد ارائه نکرد. و در سال 2010، مرکز علمی انتاریو در تورنتو فیلمی از مشاهده اسب شاخدار را به اشتراک گذاشت که بعداً یک فریب تلقی شد. در این فیلم، راه رفتن اسب شاخدار در حالی که در امتداد حرکت می کند کمی چوبی به نظر می رسد، بر خلاف راه رفتن روان اسب.

ناروال یا Monodon monoceros ، که به معنای "نهنگ تک دندانه" است.  دارای چیزی است که به نظر می رسد یک شاخ بلند از پیشانی او بیرون زده است. در حقیقت، این دندان از شکافی در لب بالایی خود بیرون زده است.

درباره تک شاخ افسانه و داستان های زیادی وجود دارد تا به امروز مرز بین واقیعت و افسانه هنوز مشخص نشده است.