چرا گربه ها خیره می شوند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد که گربه شما به طور ناگهانی به یک نقطه خیره می شود. برخی از مردم ممکن است به شوخی بگویند (یا حتی به طور جدی فکر کنند) که گربه آنها در حال تماشای یک روح یا یک موجود ماوراء طبیعی دیگر است. اگرچه احتمالاً دلیل منطقی و طبیعی تری برای آن وجود دارد. بیشتر دلایلی که گربه شما ممکن است به دیوارهای شما خیره شود به کنجکاوی طبیعی گربه ها و اینکه گربه ها هم شکارچی و هم طعمه هستند مربوط می شود.

آنها می توانند چیزی را ببینند

گربه ها حس بینایی قوی دارند. در حالی که آنها ممکن است به اندازه ما مخروط در چشم خود نداشته باشند. به این معنی که آنها نمی توانند رنگ های زیادی را ببینند. آنها میله های بیشتری دارند و می توانند در نور کم بسیار خوب ببینند. آنها همچنین میدان دید وسیع تری نسبت به ما دارند. در واقع، دید گربه شما می تواند 200 درجه باشد در حالی که دید ما فقط 180 درجه است . این بدان معناست که گربه شما دید محیطی بسیار وسیع تری نسبت به انسان دارد. ممکن است فکر کنید گربه شما به هیچ چیز خیره نشده است، اما ممکن است در واقع در حال تماشای یک حشره یا سایه روی دیوار باشد.

گربه ها ممکن است یک حافظه اپیزودیک نیز داشته باشند. این نوع خاصی از حافظه بلند مدت است که به گربه ها اجازه می دهد تا رویدادها، موقعیت ها و تجربیات خاصی را به خاطر بسپارند. این بدان معنی است که گربه شما می تواند انعکاس رقص خورشید روی قسمت خاصی از یک دیوار خاص را در زمان خاصی از روز به خاطر بیاورد. بنابراین اگر گربه شما در همان ساعت از روز به همان دیوار خیره می شود، ممکن است فقط منتظر بازی مورد علاقه خود باشد.

آنها می توانند چیزی بشنوند

گربه ها حس شنوایی باورنکردنی دارند. در واقع، آنها می توانند طیف وسیع تری از فرکانس ها را نسبت به بسیاری از پستانداران دیگر، از جمله انسان و سگ بشنوند! بنابراین ممکن است گربه شما چیزهایی می شنود که شما نمی توانید! ساختمان ها نه تنها ته نشین می شوند، بلکه چیزهایی مانند لوله ها و مجاری هوا نیز در خود دارند. گربه شما ممکن است صدای عبور آب از لوله یا صدای خش خش هوا را از طریق مجرا بشنود. البته خانه های ما در برابر حیوانات خارجی نفوذ ناپذیر نیست. اگر موش یا حیوان دیگری وارد خانه شما شود، گربه شما ممکن است به دیوار خیره شده باشد، زیرا می تواند صدای دویدن آنها را بشنود. البته لازم نیست صدا از داخل دیوار بیاید. اگر در یک آپارتمان زندگی می کنید، گربه شما ممکن است صدای همسایه های شما را از دیوار می شنود، حتی اگر برای شما همسایه های نسبتاً آرامی به نظر می رسند. 

چه زمانی باید نگران بود؟

در برخی شرایط، تماشای دیوار گربه شما ممکن است نشان دهنده یک مشکل پزشکی باشد. 

اختلال عملکرد شناختی گربه

برخی از گربه‌های مسن‌تر ممکن است به چیزی مبتلا شوند که رسماً به آن اختلال عملکرد شناختی گربه‌ها گفته می‌شود، اما معمولاً به عنوان زوال عقل گربه شناخته می‌شود . این خیلی بی شباهت به زوال عقل و پیری در افراد نیست. گربه‌های مبتلا به اختلال عملکرد شناختی ممکن است در شب با صدای بلند جیغ بزنند و ممکن است با سردرگمی به دیوارهای خالی خیره شوند.

سندرم هیپرستزی گربه

اگر گربه شما نه تنها به دیوارهای خالی خیره می شود، بلکه به شدت به دم خود نیز حمله می کند، دیوانه وار شروع به مرتب کردن پایه دم خود می کند، یا اگر به نظر می رسد بیش از حد نسبت به لمس حساس است، ممکن است به چیزی به نام سندرم هایپراستزی گربه مبتلا باشد.. این بیماری به تازگی شناسایی و توصیف شده است. این یک تشخیص رایج نیست، اما مشخص نیست که آیا به این دلیل است که اغلب رخ نمی دهد یا اینکه درک رفتار طبیعی یک گربه در یک محیط دامپزشکی دشوار است. گربه های مبتلا به سندرم هایپراستزی اغلب از حالت شیدایی نظافت پرخاشگرانه و دم انداختن به حالتی تقریباً خلسه مانند خیره شدن به دیوار می روند. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، سعی کنید یک ویدیو در گوشی خود دریافت کنید. ثبت رفتار گربه در فیلم می تواند کمکی باورنکردنی برای دامپزشک شما در تشخیص هر گونه علت پزشکی برای رفتارهای عجیب و غریب در خانه باشد.

گربه ها به دلایل زیادی می توانند به دیوارها خیره شوند. بیشتر اوقات آنها فقط چیزی را دیدند یا شنیدند که ما ندیده بودیم و در حال بررسی آن هستند یا سعی می کنند بفهمند چه چیزی ممکن است باشد.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید، زیرا آنها حیوان خانگی شما را معاینه کرده اند، تاریخچه سلامت حیوان خانگی را می دانند و می توانند بهترین توصیه ها را برای حیوان خانگی شما ارائه دهند.