میکسوماتوز در خرگوش

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، گاهی اوقات بیماری میکسوماتوز، به اشتباه به عنوان پاستورلوز تشخیص داده می شود، یک عفونت باکتریایی که می تواند با موفقیت با آنتی بیوتیک ها درمان شود، اما برخلاف آن عفونت، میکسوماتوز به راحتی قابل درمان نیست و می تواند کشنده باشد.

میکسوماتوز چیست؟

میکسوماتوز توسط ویروس میکسوما ایجاد می شود، نوعی ویروس آبله که فقط خرگوش ها را درگیر می کند. همچنین گونه های مختلف این ویروس آبله که در حدت آنها متفاوت است (اساسا توانایی به بیماری شود) وجود دارد، اما هر دو خرگوش وحشی و اهلی می توانند myxomatosis دریافت کنند.

علائم میکسوماتوز در خرگوش

خرگوش ها ممکن است ناگهان بسیار بیمار شوند و قرمز شوند، از چشم هایشان اشک بیاید (ملتحمه)، تب شدید (دمای مقعدی بیش از 103 درجه فارنهایت)، اشتهای خود را از دست بدهند و بی حال شوند. اگر خرگوش این علائم را نشان دهد، مرگ او در عرض 48 ساعت غیر معمول نیست. گاهی اوقات این بیماری طولانی‌تر می‌شود و غشاهای مخاطی و سایر بافت‌ها، از جمله چشم‌ها، بینی، دهان، گوش‌ها (که اگر معمولاً ایستاده باشند آویزان می‌شوند)، اندام‌های تناسلی و مقعد متورم می‌شوند. کل صورت ممکن است بسیار متورم شود و چرک غلیظ از بینی خارج شود. با توجه به تورم و ترشحات، و این واقعیت است که خرگوش تنها می توانید از طریق بینی خود را تنفس، خرگوش می توانید شروع به مشکل تنفسی با عفونت myxomatosis به. متأسفانه اکثر خرگوش ها در عرض 14 روز پس از شروع این علائم می میرند.

در موارد مزمن تر (بسته به سویه ویروس و ایمنی خرگوش)، ممکن است توده ها و ندول ها (میکسوم) در بدن ایجاد شوند. خرگوش های مبتلا به این شکل توده ای از میکسوماتوز ممکن است زنده بمانند و در برابر ویروس میکسوماتوز ایمن شوند. این معمولاً در خرگوش‌های دم پنبه‌ای وحشی دیده می‌شود، اما متأسفانه به نظر می‌رسد در خرگوش‌های اهلی ( Oryctolagus cuniculus ) احتمال کمتری برای این بیماری وجود دارد. در عوض، اکثر خرگوش‌های خانگی که مبتلا به میکسوماتوز تشخیص داده می‌شوند، در نهایت از اشکال حاد این بیماری رنج می‌برند و در نهایت می‌میرند.

این ویروس آبله توسط حشرات مکنده خون مانند کک، پشه، کنه، شپش و مگس پخش می شود. این غیر معمول است، اما ممکن است، برای ویروس برای گسترش از طریق تماس مستقیم بین خرگوش، تماس غیر مستقیم (از طریق اقلام از قبیل ظروف مواد غذایی و یا لباس که حامل ویروس از خرگوش به خرگوش)، و انتقال هوا. کک خرگوش است که معمولا حشره به سرزنش برای myxomatosis به در خرگوش حیوان خانگی.

رفتار

متأسفانه درمان خاصی برای میکسوماتوز وجود ندارد، بنابراین فقط مراقبت های حمایتی (مایعات، آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت های ثانویه و داروهای ضد درد) می تواند توسط دامپزشک شما ارائه شود. از آنجایی که خرگوش های اهلی تمایل زیادی به ویروس دارند و در حالی که علائم بیماری را نشان می دهند، رنج می برند، اتانازی اغلب توصیه می شود. در برخی از موارد، با این حال، مراقبت تسکینی می توانید اجازه می دهد یک خرگوش سالم به بهبود می یابند.

نحوه پیشگیری از میکسوماتوز

تنها راه مطمئن برای جلوگیری از آن این است که مطمئن شوید هیچ حشره یا انگلی نمی تواند به خرگوش شما برسد. همانطور که با بیماری های انسان توسط حشرات گسترش، همه شما می توانید انجام اجتناب از اخذ گزش حشره و رفتن به مکانی که در آن اشکالات و ویروس شناخته می شود است.

از پشه ها دوری کنید: از مناطق آلوده به پشه دوری کنید و در صورت امکان، خرگوش خود را در داخل خانه نگه دارید.

از یک پیشگیری کننده از کک استفاده کنید: یک داروی ایمن و ماهانه برای پیشگیری از کک مانند selamectin برای خرگوش های خانگی (این موضوع را با دامپزشک خود در میان بگذارید زیرا به نسخه نیاز دارید) ممکن است ایده خوبی باشد حتی اگر خرگوش شما هرگز بیرون نرود. از آنجایی که حشرات همیشه می توانند راهی برای داخل پیدا کنند، شما نمی خواهید خرگوش خود را در معرض خطر کک قرار دهید.

اجازه ندهید خرگوش‌های شما با خرگوش‌های دیگر معاشرت کنند: از نمایشگاه‌ها، نمایش‌ها یا هر مکان دیگری که خرگوش‌ها در آن گرد هم می‌آیند خودداری کنید (مخصوصاً اگر شیوع میکسوماتوز در منطقه شما رخ دهد).

خرگوش های بیمار و خرگوش های در معرض را قرنطینه کنید: اقداماتی را برای جلوگیری از انتقال مستقیم از طریق لباس، غذا و سایر لوازم خود انجام دهید و پشه بند را روی قفس خرگوش آلوده قرار دهید. هر خرگوشی را که در معرض خرگوش بیمار قرار گرفته اند به مدت 14 روز قرنطینه کنید و آنها را از نظر علائم میکسوماتوز تحت نظر بگیرید.

خرگوش خود را واکسینه کنید: اگر در بریتانیا زندگی می کنید، می توانید خرگوش خود را برای میکسوماتوز واکسینه کنید. ممکن است به طور کامل بیماری را ریشه کن نکند، اما شدت بیماری را کاهش می دهد و خرگوش های واکسینه شده می توانند بهبود پیدا کنند و بهبود می یابند. این واکسن را می توان پس از 6 هفتگی به خرگوش ها تزریق کرد (ایمنی در عرض 14 روز ایجاد می شود) و سالانه یا هر شش ماه یکبار در مواردی که میکسوماتوز شایع است تکرار شود. از سال 2012 به عنوان یک واکسن ترکیبی با واکسن بیماری هموراژیک خرگوش در دسترس است.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.