چگونه از گربه باردار مراقبت کنیم

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، دامپزشک شما باید در انتخاب این که آیا گربه از سلامت پرورشی عالی برخوردار است مشارکت داشته باشد زیرا بسیاری از مشکلات از طریق ژنتیک منتقل می شوند. اگر در زمینه پرورش گربه تازه کار هستید، به دنبال یک پرورش دهنده گربه با تجربه باشید تا به شما کمک کند تا کارها را به خاطر گربه و بچه گربه هایش به روش صحیح انجام دهید.

مراقبت های دامپزشکی برای گربه های باردار

اگر گربه شما علائم بارداری را نشان می دهد یا مشکوک هستید که گربه شما ممکن است زمانی که در گرما بوده جفت گیری کرده باشد، اولین قدم این است که او را نزد دامپزشک ببرید. گاهی اوقات زود است که بتوانید گربه خود را عقیم کنید. تایید بارداری در گربه تا زمانی که حدود سه تا چهار هفته از بارداری خود می گذرد دشوار است. با این حال، اگر گربه شما بیمار به نظر می رسد یا علائم عجیبی از خود نشان می دهد، همچنان باید او را برای ارزیابی نزد دامپزشک ببرید و به دامپزشک اطلاع دهید که ممکن است باردار باشد.

در حدود سه هفته پس از بارداری، دامپزشک شما ممکن است بتواند با لمس آرام شکم گربه، بارداری را تعیین کند، اگرچه اگر گربه چاق باشد یا عوامل دیگری مانند مدفوع سفت یا مثانه بزرگ وجود داشته باشد، ممکن است دشوار باشد. در صورت وجود، سونوگرافی ممکن است بتواند بارداری را تایید کند.

در این مرحله اولیه تا اواسط بارداری، دامپزشک شما می تواند در مورد گزینه عقیم کردن گربه  و خاتمه بارداری با شما صحبت کند. ممکن است تصمیم بگیرید که می خواهید این کار را برای سلامتی گربه خود انجام دهید. اگر تصمیم دارید به گربه خود اجازه دهید بچه گربه ها را داشته باشد، دامپزشک شما می تواند در مورد مراقبت از گربه باردار خود و همچنین مراقبت هایی که بچه گربه ها پس از تولد به آنها نیاز دارند به شما توصیه کند.

حدود 55 روز پس از بارداری، دامپزشک شما ممکن است برای بررسی تعداد بچه گربه های مورد انتظار، عکس رادیوگرافی (اشعه ایکس) را توصیه کند.

واکسیناسیون در دوران بارداری توصیه نمی شود  زیرا ممکن است تأثیر نامطلوبی بر رشد بچه گربه ها داشته باشد، اگرچه انواع خاصی از واکسن هاری ممکن است خوب باشد.

تغذیه گربه های باردار

گربه باردار شما باید از یک غذای با کیفیت بالا که برای رشد فرموله شده است تغذیه شود. به دنبال بیانیه AAFCO Nutrition Adequacy باشید که می گوید غذا برای رشد و تولید مثل کامل و متعادل است. این اغلب نوعی غذای بچه گربه است. به طور کلی، غذای مرطوب انتخاب سالم تری نسبت به خشک است، اما هر دو مشکلی ندارند. هنگام انتخاب غذا، همیشه بهتر است از دامپزشک خود بپرسید که چه غذایی را توصیه می کند. .

مراقب باشید در هفته های اولیه بارداری به گربه باردار خود بیش از حد غذا ندهید. بله، او به مقدار زیادی تغذیه خوب برای خودش و بچه گربه هایش نیاز دارد. با این حال، غذای بچه گربه حاوی کالری اضافی و مواد مغذی مورد نیاز او است. اگر اضافه وزن پیدا کند، می تواند برای او و بچه گربه ها مشکل ایجاد کند. پس از تأیید بارداری او، به تدریج به غذای بچه گربه تغییر دهید، اما مقدار تغذیه او را افزایش ندهید، مگر اینکه وزنش کم باشد یا گرسنه باشد. با کمک دامپزشک وضعیت بدن او را در دوران بارداری بررسی کنید.

هنگامی که گربه شما حدود شش هفته از بارداری خود می گذرد، باید وعده های غذایی کوچک تری به او داده شود. فشاری که بچه گربه‌ها روی شکم او وارد می‌کند، خوردن غذای زیاد در یک زمان را برای او سخت‌تر می‌کند، اما او به غذای اضافی نیاز دارد. چهار تا شش بار در روز به او وعده های غذایی کوچک بدهید.

محیط گربه باردار شما

علاوه بر مراقبت های جزئی دامپزشکی و تغییرات تغذیه ای، گربه باردار شما نباید در بیشتر دوران بارداری خود نیازهای خاصی داشته باشد. با این حال، با نزدیک شدن (زایمان) شروع به جستجوی مکانی امن و آرام برای شروع لانه سازی می کند. که معمولاً یک یا دو روز قبل از تولد شروع می شود.

می توانید یک جعبه مقوایی یا سبد لباسشویی را با پر کردن آن با پتو و قرار دادن آن در یک منطقه امن و آرام از خانه خود آماده کنید. با این حال، گربه شما ممکن است تصمیم به استفاده از آن نداشته باشد. همانطور که در مورد بیشتر گربه ها وجود دارد، آنها هر طور که بخواهند انجام می دهند. ممکن است گربه شما در ناخوشایندترین مکان زایمان کند. اگر مناطقی از خانه وجود دارد که می‌خواهید برای ملکه شدن ممنوع باشد، مطمئن شوید که آن مناطق در هفته آخر بارداری او بسته بماند. همچنین، مطمئن شوید که او به فضای باز دسترسی ندارد زیرا ممکن است مخفیانه دور شود و در جایی که نتوانید او را پیدا کنید لانه کند.

گربه شما همچنین ممکن است با نزدیک شدن به تولد، بی قرار و حتی مضطرب رفتار کند. این کاملا طبیعی است. فقط تمام تلاش خود را بکنید تا او را راحت نگه دارید و به او فضا بدهید. این همه به زودی تمام می شود.

وقتی گربه شما آماده زایمان است

هنگامی که گربه شما منطقه ای را که در آن زایمان می کند انتخاب کرد، بهتر است او را تنها بگذارید و از فاصله ایمن مشاهده کنید. خوشبختانه، بیشتر گربه‌ها در مورد مادر شدن نیاز به مداخله انسانی ندارند. با این حال،  اگر او در مضیقه است ، ممکن است نیاز به کمک داشته باشید.

زمان بین هر تولد را پیگیری کنید و مطمئن شوید که می دانید چه تعداد بچه گربه باید انتظار داشته باشید. اگر گربه شما بیش از 60 دقیقه بدون تولد بچه گربه انقباضات آشکار داشت، با دامپزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر بیش از دو ساعت از تولد بچه گربه بعدی گذشت، با دامپزشک تماس بگیرید.  اگر مشکل دیگری به نظر می رسد برای مشاوره با دامپزشک خود تماس بگیرید.

در چند روز اول از جدا کردن مادر و بچه گربه ها خودداری کنید و مطمئن شوید که به مقدار کافی غذا برای گربه مادر که در دوران شیردهی و تغذیه بچه گربه هایش نیاز به کالری دارد، به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. در عوض، همه آنها را در حدود 6 هفتگی برای معاینه به مطب دامپزشک بیاورید. 

برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید، زیرا آنها حیوان خانگی شما را معاینه کرده اند، تاریخچه سلامت حیوان خانگی را می دانند و می توانند بهترین توصیه ها را برای حیوان خانگی شما ارائه دهند.