دلایل استرس در گربه

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، هنگامی که مشکلات رفتاری به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند، صاحبان گربه‌های باهوش به زودی یاد می‌گیرند که ابتدا به دنبال نشانه‌های مشکلات سلامتی، مانند عفونت‌های دستگاه ادراری با پرهیز از زباله‌دان، و در مرحله بعد به دنبال عوامل استرس‌زا، مانند تغییرات در محیط باشند.

چرا گربه ها اضطراب دارند؟

گربه ها به خوبی با تغییر کنار نمی آیند. حتی تغییرات ظریف در محیط یک گربه می تواند منجر به استرس شود. تغییرات اساسی، مانند جابجایی، یا معرفی یک نوزاد، همسر، یا حیوان دیگر به خانه، می تواند اثرات مخربی داشته باشد. علل خارجی که ممکن است باعث اضطراب شوند عبارتند از:

ویزیت دامپزشکی بسیاری از گربه ها در طول ویزیت دامپزشک دچار ترس و استرس می شوند. استفاده از جعبه برای حمل و نقل گربه ضروری است و قرار دادن یک پتوی سبک روی جعبه تا زمانی که در مطب دامپزشکی هستید ممکن است به پوشاندن مراحل سفر کمک کند.

اعضای جدید خانواده (انسان یا حیوان): گربه ها ممکن است به روش های مختلفی به اعضای جدید خانواده واکنش نشان دهند. با درک این موضوع و برنامه ریزی از قبل، مراقب مربوطه می تواند به گربه کمک کند تا از استرس ورود ناگهانی جلوگیری کند و در عین حال به گربه بفهماند که هنوز مهم است. معرفی یک همسر یا هم اتاقی جدید نیاز به درک و صبر دارد. تازه وارد باید به گربه اجازه دهد تا با سرعت خودش به اطراف بیاید و از تلاش برای عجله در رابطه اجتناب کند.

نقل مکان به یک محل سکونت جدید: جابجایی نیاز به مراقبت دارد تا ببینیم زندگی گربه شما تا حد امکان مختل شده است. در طول یک جابه‌جایی محلی، کمک می‌کند گربه‌تان را در اتاقی جداگانه با «پتو»، اسباب‌بازی‌ها، جعبه زباله، غذا، و تخت بسته نگه دارید، بچه گربه و تمام وسایلش را به خانه یا آپارتمان جدید بیاورید، جایی که آن را در یک «اتاق امن» قرار دهید، در حالی که بسته بندی را باز می کنید و بقیه اعضای خانه را مرتب می کنید. داشتن وسایل خاص به گربه شما کمک می کند تا بفهمد اینجا خانه است. یک حرکت از راه دور بهتر است با کمک مدیریت شود. از یک نفر بخواهید به محل اقامت جدید برود و اتاق امن بچه گربه را راه اندازی کند. دیگری گربه را در کالسکه با یک اسباب‌بازی مورد علاقه یا «پتو» همراهی می‌کند، چه با هواپیما، چه قطار، و دیگر اسباب بازی ها.

تغییر در برنامه روزانه: یک کار جدید و یا تغییر دیگر در زندگی روزمره نیز باید توسط برنامه ریزی های آینده به کار گرفته شود. یک هفته قبل از شروع کار، شروع به ترک روز برای دوره های زمانی افزایش تدریجی کنید. پس از بازگشت، زمانی را برای بازی با گربه خود با استفاده از برخی از اسباب بازی های مورد علاقه خود اختصاص دهید.

مهمانی ها و صداهای بلند: تعطیلات مخصوصاً برای گربه ها استرس زا است، مهمانی‌های بزرگ با زنگ خانه که دائماً به صدا در می‌آید، همراه با موسیقی بلند، صحبت کردن و خندیدن، معمولاً حتی شاداب‌ترین گربه‌ها را به دنبال فرار می‌فرستد.

منظره از پنجره بررسی عوامل استرس زای بیرونی بدون ذکر پرخاشگری جهت دهی مجدد کامل نمی شود، یک پدیده ناگهانی و اغلب غیرقابل توضیح است که بیش از آن که تحقق یابد رایج است. پرخاشگری مجدداً زمانی اتفاق می افتد که یک گربه خانگی روی صندلی مورد علاقه خود نشسته و از پنجره به بیرون خیره شده است. ناگهان گربه، راکون یا حیوان دیگری را می بیند که در حیاط قدم می زند. گربه ناامید به دلیل اینکه نمی تواند برای دفاع از قلمرو به بیرون برود. مقابله با این شکل از پرخاشگری نیاز به تفکر خلاق دارد، که شامل دور نگه داشتن گربه از آن پنجره یا به نوعی جلوگیری از دید است، در حالی که اقداماتی را برای جلوگیری از کاوش بیشتر حیوان عجیب و غریب در حیاط خود انجام دهید. برای شرایط وخیم، ممکن است از یک دافع گربه تجاری استفاده کنید. گربه های جدید یا موجودات حیات وحش در حیاط نیز می توانند باعث استرس عمومی شوند که می تواند به روش های دیگری مانند علامت گذاری ظاهر شود.

عوامل استرس زای عاطفی در گربه ها

بیشتر تغییرات محیطی منجر به استرس عاطفی در گربه ها می شود. یکی از راه های درک این موضوع این است که تغییرات محیطی  علت و استرس عاطفی  اثر آن است. استرس های عاطفی دیگری نیز وجود دارد، از جمله:

ترس آتش‌سوزی‌ها، زلزله‌ها، طوفان‌ها و گردبادها نمونه‌هایی از استرس‌های ناشی از ترس هستند. اگرچه بسیاری از این عوامل استرس زای محیطی را نمی توان پیش بینی کرد، اما هنوز هم ضروری است که برای مقابله با شرایط اضطراری قبل از اینکه گربه ها را برای فاجعه آماده کنید، برنامه ای داشته باشید. عوامل استرس زا مرتبط با ترس قابل پیش بینی، مانند جشن های پر سر و صدا مانند هالووین، می توان از قبل برنامه ریزی کرد. در چنین مواقعی، گربه ها را در یک اتاق داخلی با نور کم و پخش موسیقی ملایم محبوس نگه دارید. شما می توانید با دادن جعبه زباله بدون سرپوش خود به "گربه قربانی" با فرصت های فراوان برای فرار، به بهبود این وضعیت کمک کنید.

استرس در گربه مسن تر

استرس عامل مهمی در مدیریت سلامت یک گربه سالخورده یا هر گربه ای با شرایط جسمی جدی است.  گربه با سیستم ایمنی ضعیف، مانند  FIV  یا  FeLV  بیماران، تحت استرس رشد است.

گربه‌های مسن‌تر و گربه‌های مبتلا به بیماری مزمن و یا پایانی در محیطی آرام، با حداقل تغییرات محیطی، بسیار بهتر عمل می‌کنند. در این شرایط بسیار غیرعاقلانه است که یک بچه گربه جدید یا یک سگ پر سر و صدا را به خانه بیاوریم. وضعیت بیمارستان یا آسایشگاه با نوک انگشتان پا و صداهای خاموش ضروری نیست، اما در صورت امکان باید از صداهای بلند و حرکت ناگهانی اجتناب شود. اگر بچه‌هایی در خانه هستند، ممکن است بحث و گفتگو لازم باشد، نه تنها برای کمک به کاهش استرس به بیمار گربه‌ بزرگ‌تر، بلکه برای کمک به آماده‌سازی آنها برای چیزی که ناگزیر خواهد بود.

چگونه اضطراب گربه را کاهش دهیم

اگر می توانید منبع استرس را تعیین کنید، اقداماتی را برای کاهش اضطراب گربه خود انجام دهید. با از بین بردن عامل استرس زا، اضطراب را در گربه متوقف خواهید کرد. این ممکن است به شکل یک جعبه زباله جدید باشد، سایه‌های پنجره را ببندد یا دیگر مهمانی‌های پر سر و صدا در خانه شما برگزار نشود.

داروهای طبیعی مانند گیاهان، عرقیات گل یا داروهای هومیوپاتی ممکن است به کاهش استرس و اضطراب گربه کمک کند. هر بار فقط یک دارو را معرفی کنید و قبل از امتحان کردن هر یک از این محصولات، ابتدا با دامپزشک خود مشورت کنید.

اسپری ها، یقه ها و پلاگین های حاوی فرمون نیز می توانند در کاهش استرس بسیار مفید باشند. این محصولات شبیه فرمونی هستند که گربه‌ها از آن برای علامت‌گذاری قلمرو خود استفاده می‌کنند و باعث می‌شود احساس امنیت بیشتری کنند.

در موارد شدید، دامپزشک شما ممکن است نیاز به تجویز یک داروی ضد اضطراب داشته باشد تا به گربه شما کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشد و نسبت به روش‌های دیگر یا کاهش اضطراب بازتر باشد.

به یاد داشته باشید که یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای به حداقل رساندن استرس در گربه خود انجام دهید این است که سطح استرس خود را پایین نگه دارید. یک فنجان چای گیاهی داغ، یک لیوان شراب، یا یک حمام آب گرم ممکن است تنها چیزی باشد که در برخی از روزهایی که متوجه شدید استرس خود را به گربه‌تان «تلگرافی» می‌کنید، به آن نیاز دارید.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید.