کرم های نواری در سگ ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، بسیار مهم است که بفهمید توله سگ شما چگونه کرم نواری را منقبض می کند تا بدانید چگونه از شر انگل خلاص شوید و از بازگشت آن جلوگیری کنید.

کرم های نواری چیست؟

کرم‌های نواری انگل‌های کرم پهن نواری هستندکه در روده سگ‌ها، گربه‌ها و سایر حیوانات زندگی می‌کنند. انواع مختلفی وجود دارد، اما گونه های Dipylidium caninum و Taenia رایج ترین هستند.

سر کرم نواری اسکولکس یا نگهدارنده نامیده می شود. مجهز به قلاب ها و مکنده هایی است که برای چسباندن آن به دیواره روده کوچک استفاده می شود. کرم های نواری دهان ندارند. کرم های نواری حتی سیستم گوارشی ندارند. در عوض، آنها مواد مغذی را از طریق بخش های بدن خود جذب می کنند.

این بخش‌ها که پروگلوتید نامیده می‌شوند، مانند یک زنجیره به هم متصل هستند. انگل به طور مداوم بخش های جدیدی را رشد می دهد که در گردن اضافه می شوند. کرم‌های بالغ تا زمانی که زنده هستند به اضافه کردن بخش‌هایی ادامه می‌دهند و گاهی اوقات به طول‌های وحشتناکی می‌رسند (از 15 سانتی‌متر تا 20 متر!). آنها می توانند از صدها بخش تشکیل شوند. هر پروگلوتید دارای اندام های تناسلی نر و ماده است. وقتی بالغ شد، این بخش صدها یا حتی هزاران تخم تولید می کند. بخش‌هایی که دورتر از اسکولکس قرار دارند بالغ‌ترین بخش‌ها هستند و پس از "رسیدن" از بدن کرم خارج می‌شوند و در مدفوع توله‌سگ یا سگ عبور می‌کنند، جایی که می‌توانند توسط میزبان واسط خورده شوند.

انگل تراپی گوارشی یک امر بسیار مهم در حیوانات همراه می باشد و عدم انجام آن میتواند عواقب خیلی سنگینی برای آنها در پی داشته باشد در همین راستا به شما توصیه میکنیم از خدمات انگل زدایی در محل سامانه دامپزشک کمک بگیرید. 

کرم های نابالغ قبل از اینکه بتوانند سگ شما را آلوده کنند باید زمان رشد خود را در یک میزبان میانی بگذرانند. کک در خدمت این هدف برای نئوسپورا Dipylidium در حالی که تنیا گونه هم در یکی دیگر از مهره داران اغلب جوندگان، خرگوش نیاز، و مانند آن.

اگر توله سگ شما آلوده به کک باشد، احتمالاً کرم نواری دیپیلیدیم نیز دارد . تخم‌های کرم نواری توسط لارو کک خورده می‌شوند، که پس از بالغ شدن خود کک رشد می‌کنند. وقتی حیوان خانگی برای تسکین خارش نیش می زند، اغلب کک را می بلعد و خود را با کرم نواری آلوده می کند.

حیواناتی که مجاز به شکار هستند بیشترین خطر را برای کرم های نواری Taenia دارند .

علائم کرم نواری در سگ ها

هنگامی که از بدن خارج می شوند، بخش ها می توانند به طور مستقل مانند کرم های اینچی کوچک برای مدتی حرکت کنند، اما وقتی خشک شوند مانند دانه های برنج به نظر می رسند. توله‌های آلوده معمولاً بخش‌هایی دارند که به موهای اطراف ناحیه مقعد یا در بسترشان چسبیده است. در نهایت، قطعات خشک می شوند و پاره می شوند و تخم های موجود در آنها در محیط آزاد می شوند. تخمهای کرم نواری دفع شده و به صورت پراکنده می ریزند. معاینه دامپزشکی مدفوع توله برای تخم مرغ اغلب ممکن است بی نتیجه باشد. یافتن بخش های روی حیوان خانگی تشخیصی در نظر گرفته می شود.

کرم های نواری به ندرت یک مشکل پزشکی هستند و معمولاً به عنوان یک مزاحم ناخوشایند در نظر گرفته می شوند. پروگلوتیدهای متحرک ممکن است ناحیه مقعد را تحریک کنند ، که ممکن است باعث شود سگ‌ها و توله‌سگ‌ها بیش از حد خودشان را لیس بزنند یا پشت خود را به زمین یا زمین بزنند. در موارد نادر، توله ها ممکن است به دلیل وجود تعداد زیادی کرم دچار نهفتگی دستگاه گوارش شوند.

 

درمان و پیشگیری از کرم های نواری

چندین درمان ایمن و بسیار مؤثر برای کرم نواری وجود دارد که ممکن است به صورت قرص، تزریقی یا موضعی تجویز شود. برخی از آنها باید توسط دامپزشک تجویز شوند در حالی که برخی دیگر بدون نسخه در دسترس هستند. درمان با یک دوز کرم‌های نواری را از بین می‌برد، اما سگ‌ها را می‌توان بلافاصله دوباره عفونی کرد. کنترل کک و جلوگیری از شکار بهترین راه برای جلوگیری از آلودگی کرم گلوگاه است.

خطر سلامت انسان

برخی از کرم‌های نواری که می‌توانند سگ‌ها را تحت تأثیر قرار دهند، خطری برای سلامت انسان وجود دارد . افراد (معمولاً کودکان) می توانند با خوردن کک آلوده به کرم های نواری دیپیلیدیم مبتلا شوند. در حالی که کرم نواری اکینوکوکوس گرانولوزیس در سگ ها رایج نیست، گاهی اوقات افراد آلاسکا و جنوب غربی ایالات متحده را آلوده می کند و باعث ایجاد کیست در کبد، ریه ها و گاهی اوقات سایر اندام ها می شود.

Echinococcus multilocularis را می توان در شمال مرکزی ایالات متحده و آلاسکا یافت. اگرچه عفونت های انسانی نادر است، اما به دلیل تشکیل تومورهای مخرب در کبد می تواند کشنده باشد. با دامپزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا این نوع کرم ها در منطقه شما خطری دارند یا خیر.

سامانه دامپزشک یک مرکز دامپزشکی آنلاین جهت خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد که در هر ساعت از شبانه روز امکان مشاوره تلفنی را برای شما فراهم کرده است و در صورت بروز مشکل بدون نگرانی با یکی از دامپزشکین سامانه دامپزشک درخواست مشاوره داشته باشید .