دانه چیا برای پرندگان خانگی

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، آزتک ها، این دانه های ریز را از گیاه مریم گلی هیسپانیکا در زمان های قدیم برداشت می کردند و این یکی از غذاهای اصلی آنها بود. آنها از چیا در تهیه داروهای عامیانه و مواد غذایی با بهره مندی از محتوای فیبر بالا و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 استفاده کردند که به عملکرد قلب سالم و کاهش التهاب کمک می کند.

این دانه‌ها عمدتاً در بولیوی و مکزیک رشد می‌کردند، تا زمانی که یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری پتانسیل‌هایی را مشاهده کرد و در سال 2014 شروع به کشت دانه‌های چیا در ایالات متحده کرد. در ابتدا تصور می‌شد که منبع غذایی برای اسب‌ها باشد، زمانی که تحقیقات پروتئین و ویتامین‌ها را نشان داد، این موضوع تغییر کرد. مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم موجود در آنها.

دانه های چیا نیز سرشار از پروتئین هستند. در واقع آنقدر بالاست که حتی ورزشکاران المپیکی برای حفظ سطح مورد نیاز پروتئین خود به دانه های چیا تکیه می کنند. بهترین بخش این واقعیت این است که آمینو اسیدهای موجود در آنها به تجزیه پروتئین کمک می کند تا به راحتی جذب شود و به جای اینکه صرفاً ذخیره شود، بلافاصله مورد استفاده قرار گیرد. دانه چیا در واقع حاوی چربی است، اما این چربی به حفظ عملکرد مغز کمک می کند.

دانه چیا همچنین حاوی آنتی اکسیدان و مقدار زیادی کلسیم است. این در هنگام تغذیه آنها به پرندگان خانگی مفید است . پرندگان محصولات لبنی را به خوبی تحمل نمی کنند و این یک راه عالی برای اطمینان از دریافت کلسیم مورد نیاز آنهاست. لبنیات نیز معمولا چربی بیشتری نسبت به بسیاری از محصولات دیگر دارد، بنابراین جایگزینی دانه چیا به جای لبنیات به عنوان منبع کلسیم برای سلامت استخوان مفید است.

یک بونازای غذایی

دانه چیا یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 در بازار است.  آنها دارای غلظت بسیار بالایی از این اسیدهای چرب هستند که باید مصرف شوند زیرا اسیدهای چرب ضروری توسط بدن نمی توانند ساخته شوند. دانه چیا حاوی این اسیدهای چرب امگا 3 و همچنین آنتی اکسیدان ها، فیبر مناسبی است که برای سلامت دستگاه گوارش مهم است و مجموعه ای از مواد معدنی خوب از جمله منیزیم، منگنز، کلسیم و فسفر. این مواد معدنی مهم راهی برای بدن برای بهبود معدنی شدن استخوان و همچنین تولید گلبول های قرمز فراهم می کند .

فاکتور ویتامین نیز بسیار چشمگیر است. چیا حاوی ریبوفلاوین، اسید فولیک، تیامین و نیاسین است که یک ویتامین B کمپلکس است. در واقع آنها دو برابر دانه های کنجد نیاسین دارند. همچنین، از آنجایی که آنها فاقد گلوتن هستند، در میان افرادی که به گلوتن آلرژی دارند و همچنین کسانی که به دنبال افزایش کلسیم به دلیل عدم تحمل لاکتوز هستند، محبوب می شوند.

دانه چیا انرژی می دهد

وقتی انرژی کم است، افراد تمایل دارند به سرعت غذا را انتخاب کنند، بدون اینکه توجه واقعی به آنچه در دهان می‌گذارند داشته باشند. اغلب غذاهایی که انتخاب می کنیم غذاهای فرآوری شده ای هستند که دارای مواد نگهدارنده بالایی هستند. کاری که دانه‌های چیا در تامین انرژی انجام می‌دهند این است که به شما و همچنین پرنده خانگی‌تان بدون استفاده از مواد مضر در این فرآیند، انرژی را افزایش می‌دهند. دانه چیا یک غذای خام سالم و بدون مواد افزودنی دیگر است. آنها مانند بسیاری از خوراکی های تولید شده پردازش نمی شوند، بنابراین می توانید یک تکه میوه را از طریق برخی از دانه های چیا لایروبی کنید و آن را به پرنده خانگی خود ارائه دهید بدون اینکه نگران چیز دیگری در آن باشید.

علیرغم اندازه کوچکشان، آنها برای پرنده شما مقدار زیادی مواد مغذی بسته بندی می کنند و حتی لازم نیست برای ارائه مزایایی که مردم باید انجام دهند اگر می خواهند از مزایای دانه کتان بهره ببرند، آنها را آسیاب کنید. تولیدکنندگان دانه چیا از چند طریق با تولیدکنندگان بذر کتان روبه‌رو می‌شوند: جدا از این واقعیت که برای بهره‌مندی از فواید کامل بذر کتان، محصول نباید آسیاب شود، دانه‌های چیا را می‌توان در حالت خنک قرار داد. نگهداری خشک به مدت 4 تا 5 سال بدون اینکه در یخچال نگهداری شوند و فاسد نمی شوند. خودتان انرا آزمایش کنید! یک راه خوب برای نگهداری دانه های چیا این است که هنگام خرید به صورت عمده، آنها را فریز کنید.

افزودنی همه کاره به دستور غذاها

دانه های چیا را می توان به روش های بی شماری به پرندگان داد. ساده ترین راه این است که مقداری از آن را روی خرده آنها بپاشید. اضافه کردن آن به پخت غلات یا پاشیدن آنها به عنوان یک رویه برای خرد کردن یا به عنوان یک رویه تازه روی هر وعده غذایی یک راه آسان برای تقویت تغذیه است.

در واقع می توانید با استفاده از دانه چیا یک پودینگ سالم برای پرندگان خود درست کنید. وقتی دانه‌های چیا به مدت یک یا دو ساعت در آب خیس می‌شوند، تا حدودی ژلاتینی با قوام پودینگ تاپیوکا می‌شوند. دانه‌های چیا وقتی چند ساعت خیس می‌شوند، می‌توانند چندین برابر وزن خود را در آب خیس کنند. خیساندن مقداری از این دانه و افزودن میوه تازه خرد شده، مقداری شیر بادام و مقداری آجیل خرد شده ممکن است پرنده شما را به خوردن آن ترغیب کند. با برخی از پرندگان خانگی، همه چیز در مورد بافت است و این بافت پودینگ غیر معمول ممکن است برای پرندده شما اشتها آور باشد. همچنین می توانید آن دانه های چیا را به اسموتی پرنده خود اضافه کنید و همچنین آنها را به میوه های منجمد سالم برای پرندگان اضافه کنید.

سخن آخر

دانه چیا به راحتی در همه جا در فروشگاه ها موجود است و می توانید آن را به صورت آنلاین نیز سفارش دهید. در حالی که می توانید دانه چیا سفید یا سیاه بخرید، به خاطر داشته باشید که تفاوت تغذیه ای کمی بین این دو وجود دارد. آنها یک راه آسان برای تقویت تغذیه بسیاری از ظروف برای پرندگان شما هستند. از این دانه ریز اما قدرتمند استفاده کنید و راه هایی برای معرفی آن در رژیم غذایی پرندگان خانگی خود بیابید.

سامانه دامپزشک یک مرکز دامپزشکی آنلاین جهت خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد که در هر ساعت از شبانه روز امکان مشاوره تلفنی را برای شما فراهم کرده  تا با متخصصین طیور مجرب کشور مشورت کنید و خدمات درمانی را در منزل بدون هزینه ایاب و ذهاب دریافت نمایید تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه و زمان شما سلامت حیوانات خانگی شما کمتر در خطر باشد .