موج ساز آکواریوم

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، امواج باد که روی صخره می‌شکنند و سپس به آب‌های آرام‌تر داخل صخره می‌ریزند، آب را می‌چرخانند و مدام شن‌ها و دیگر زباله‌ها را به هم می‌زنند. دو تغییر جزر و مد در روز باعث می شود آب حتی در آرام ترین روزها که سطح اقیانوس ها مانند شیشه است حرکت کند. این همان کاری است که اقیانوس همیشه انجام داده است و موجوداتی که در آن زندگی می کنند روش دیگری از زندگی نمی شناسند.

ماهی ها، بی مهرگان و مرجان ها در اقیانوس ها نه تنها به حرکت آب عادت کرده اند، بلکه از آن به بهترین نحو استفاده می کنند و برای زنده ماندن به آن وابسته هستند. بخش عمده ای از زندگی ساکن در اقیانوس به حرکت آب برای آوردن غذا به آنها و همچنین حذف زباله های مسدود شده بستگی دارد. 

مزایای Wavemakers

موج سازها به گونه ای طراحی شده اند که به آکواریوم شما اثر شبیه سازی شده حرکت موجی را که حیوانات آب شور شما در محیط طبیعی خود دارند، بدهند، اما آنها چه مزایای دیگری دارند؟

ماهی ها از تغییر در حرکت و جریان آب لذت می برند. ماهی برای کمک به جلوگیری از تجمع چربی در اطراف قلب و کبد برای طول عمر بیشتر به ورزش نیاز دارد. با داشتن موج ساز جریان خوبی برای فعالیت و ورزش ماهی ایجاد می شود.

حرکت و جریانی که در سرتاسر مخزن خود دریافت خواهید کرد به جلوگیری از ضایعات مرده در اطراف مرجان ها و سنگ های زنده کمک می کند که در آن ریزه های ناخواسته انباشته شوند. با عمل موج جریان، ریزه‌ها را از جای خود خارج می‌کند و اجازه می‌دهد تا آن‌ها را هم زده و از طریق فیلتر مکانیکی شما فیلتر کنید تا آن را حذف کنید. فکر نکنید که این کار همه ریزه های ناخواسته را کاملا از بین می برد. تمیز کردن خوب و روال نگهداری منظم هنوز مهم است.

مرجان ها با حرکت اقیانوس رشد می کنند. حرکات جریان و آب آنها را تحریک می کند و غذا را به آنها می رساند و آنها را فعال و سالم نگه می دارد. نه تنها این، بلکه وقتی نشسته اید و آکواریوم خود را تماشا می کنید، حرکت مرجان های شما که به آرامی تکان می خورند زیبا و آرامش بخش است. اگر ماهی در مخزن خود دارید، تماشای تعامل آنها با جریان ها نیز سرگرم کننده است.

یک موج ساز شن و ماسه آکواریوم شما را به هم می زند و ذرات میکروسکوپی و موجوداتی را که مرجان ها و اینورت های شما از آنها تغذیه می کنند آزاد می کند.

نکاتی برای خرید یا ساخت موج ساز

بسیاری از هدهای برق در ارتباط با موج سازهایی که دارای دستگاه های کنترل کننده یا تایمرهایی برای روشن و خاموش کردن هدها در فواصل زمانی مختلف هستند، مثلاً هر دقیقه تا 40 دقیقه یا بیشتر، کار می کنند. 

اما اگر نخواهید روی یک موج ساز و دستگاه کنترل گران قیمت سرمایه گذاری کنید، چه؟ یکی از راه هایی که می توانید بدون هیچ هزینه ای حرکت موجی را در آکواریوم خود ایجاد کنید، این است که دو عدد پاورهد را بردارید و آنها را در انتهای مخالف آکواریوم خود قرار دهید. دو جریان آب را به سمت یکدیگر بگیرید، بنابراین جریان ها در وسط مخزن به هم می رسند. این یک جریان بسیار خوب و البته جالب در مخزن شما ایجاد می کند. می توانید به صورت دوره ای هدهای برق را به نقاط مختلف مخزن خود منتقل کنید تا جریان آب را در هر قسمت از مخزن خود تامین کنید که به از بین بردن نقاط مرده کمک می کند.

همانطور که می بینید، موج سازها مزایای زیادی برای سلامت آکواریوم شما و ساکنان آن ارائه می دهند. در نظر بگیرید که یکی را برای آکواریوم خود قرار دهید.