انجام تست کرونا برای حیوانات:چرا و چگونه؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ،با این حال شرایط در خصوص پاندمی این بیماری دائما در حال تکامل است و ممکن است تا مقامات بهداشت عمومی و دام تصمیم بگیرند تا برخی حیوانات خاص را مورد آزمایش قرار دهند.
در ایالات متحده، تصمیم به آزمایش حیوانات بایستی به صورت مشترک مابین دامپزشکان و مقامات محلی یا بهداشت عمومی و بهداشت حیوانات در سطوح فدرال اتخاذ گردد.
بر اساس درک فعلی متخصصین ، کووید ۱۹ در درجه نخست از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود. تاکنون هیچ مدرکی دال بر نقش مهم حیوانات در انتشار این بیماری در میان انسان ها وجود ندارد.
اطلاعات محدود موجود ما خطر انتشار بیماری کووید ۱۹ توسط حیوانات را اندک میداند.
در این بین برخی ویروس شناسان بر این باورند که بر اساس شواهد به دست آمده ، در مواردی نادر، انسان توانایی آن را دارد تا این ویروس را به حیواناتی خاص منتقل نماید.

 
به منظور درک دقیق این نکته که حیوانات مختلف چگونه می توانند با این ویروس درگیر شوند، مطالعات بیشتری لازم خواهد بود.
تظاهرات بالینی درگیری حیوانات با ویروس SARS-CoV-2 به خوبی توصیف نشده چرا که موارد بسیار کمی از بیماری حیوانات در حال حاضر شناسایی شده است.
با این حال، با اطلاعات محدود فعلی، وزارت کشاورزی ایالات متحده و سازمان جهانی بهداشت حیوانات ، تعاریفی را به صورت موردی توسعه داده اند.
بر اساس این تعاریف، حیوانات ممکن است با مجموعه از عوارض مانند تب، بی حالی، علائم بالینی تنفسی (سرفه، مشکل در تنفس، ترشحات بینی) و یا علائمی در دستگاه گوارش( استفراغ،اسهال) روبرو شوند.
لازم به ذکر است که این علائم بالینی به هیچ عنوان مختص بیماری کووید ۱۹ نیستند و از این رو، به دامپزشکان به شدت توصیه شده است تا قبل از تصمیم گیری در خصوص انجام آزمایش SARS-CoV-2 ، سایر عوامل احتمالی رخداد این علائم بالینی را در حیوانات مورد بررسی قرار دهند.
بر اساس مباحث صورت پذیرفته در میان مراجع نظارتی کلیدی و کارشناسان بهداشت حیوانات، آزمایش برخی حیوانات، تحت شرایط ذیل می تواند توجیه گردد:
۱. آن دسته از حیواناتی که دارای علائم بالینی منطبق بر بیماری کووید ۱۹ هستند و سایر علل شایع بروز علائم بالینی این بیماری در خصوص آن ها منتفی باشد.
۲.آن دسته از حیواناتی که تماس نزدیک با مبتلایان به بیماری کووید۱۹ داشته اند.
۳.حضور حیوانات در محیط های خطرناک شناخته شده ای که در آن ها ، شیوع این بیماری در میان انسانها به صورت گسترده روی داده است همانند هتل‌ها، خانه های سالمندان، زندانها یا کشتی های تفریحی.
۴.احتمال شیوع عامل بیماری زای جدید در شرایطی که جمعیت بالایی از حیوانات در کنار یکدیگر نگهداری می شود مانند پناهگاه ها، پانسیون ها و باغ وحش ها.
۵.آن دسته از حیوانات در معرض خطری که در صورت درگیری با این بیماری، علائم بالینی از خود بروز نمی دهند
۶.انجام آزمایشات طی پروژه های تحقیقاتی که اطلاعات علمی ما را برای درک بهتر میزان تاثیر SARS-CoV-2 بر حیوانات و روشن شدن بیش از پیش نقش حیوانات خانگی در شیوع این بیماری آشکار سازد.