زوزه کشیدن سگ

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد که سگ شما زوزه می کشد. زوزه کشیدن می تواند نشانه ای از اضطراب جدایی باشد. همسایگان شما ممکن است از زوزه کشیدن بیش از حد در زمانی که شما دور هستید یا سر کار هستید شکایت کنند. اگر سگ شما تنها بماند یا از صاحبش دور شود، ممکن است دائماً قدم بزند، رفتار مخربی داشته باشد، خانه را به هم بریزد یا افسردگی داشته باشد.

این رفتار به دلیل اضطراب جدایی نباید مجازات شود. در عوض، مشکل را شناسایی کنید و ترتیبی دهید که سگ شما در خانه خود احساس امنیت کند. اگر سگ شما اضطراب جدایی دارد، در حالی که تنهاست دائما در پریشانی است. این ممکن است با ترک یک نفر یا گذراندن زمان زیادی در خارج از خانواده و دور از خانواده ایجاد شود.

ممکن است دلیل پزشکی پشت زوزه سگ شما باشد. اگر سگ شما ناگهان شروع به زوزه کشیدن مکرر کرد، ممکن است به شما بگوید که آسیب دیده یا بیمار است. به دنبال علائم یا دلایل ناراحتی سگ خود باشید. اگر چیزی پیدا نکردید، باید به دامپزشک مراجعه کنید تا سگ شما را معاینه کند.

برای زوزه کشیدن بیش از حد چه باید کرد؟

سگ در برخی موارد، در پاسخ به صداها زوزه می کشد. اگر سگ شما با شنیدن صدای بلند از وسیله نقلیه زوزه می کشد، به همه می گوید که صدا را می شنوند و آماده پاسخگویی هستند. این روش غریزی آنها است که می گویند از محیط اطراف خود آگاه هستند.

حساسیت زدایی و ضد شرطی کردن اگر زوزه کشیدن بر اساس احساس سگ شما در مورد یک موقعیت است، باید انگیزه و احساسات او را تغییر دهید. انجام این کار آسان نیست، اما می توان از طریق ثبات و پشتکار انجام داد.

حساسیت زدایی و ضد شرطی کردن، درمان های رایج برای ترس، اضطراب، فوبیا و پرخاشگری هستند. هدف این است که سگ خود را وادار کنید تا نظر یا احساسات خود را در مورد یک محرک خاص تغییر دهد. اگر در درمان مشکل دارید، یک متخصص رفتارشناسی کاربردی مجاز حیوانات می تواند به شما کمک کند. 

مشکلاتی که ابتدا باید حذف شوند برای زوزه کشیدن بیش از حد چه باید کرد؟

اگر سگ شما برای جلب توجه شما زوزه می کشد، ناله می کند یا پارس می کند. برخی از سگ ها متوجه این واقعیت می شوند که می توانند با زوزه کشیدن توجه شما را جلب کنند. آنها ممکن است سعی کنند شما را از خطر درک شده آگاه کنند، یا فقط شما را وادار کنند کاسه غذای آنها را پر کنید. در هر صورت، آنها سعی می کنند با شما ارتباط برقرار کنند. ممکن است در ابتدا زیبا به نظر برسد، اما وقتی ادامه پیدا کرد، ممکن است لازم باشد آنها را آموزش دهید تا اهداف خود را تغییر دهند.

زوزه کشیدن مداوم می تواند برای شما و همسایگانتان آزاردهنده باشد. سعی کنید زوزه های توجه طلب سگ خود را نادیده بگیرید و به او احساس نامرئی بودن بدهید. این تکنیک به سگ شما می‌گوید که زوزه‌کشی او کارساز نیست. یکی دیگر از تاکتیک های آموزشی، پاداش دادن به رفتار آرام است. وقتی سگ شما رفتار خوبی دارد و به صداها یا محرک های بیرونی پاسخ نمی دهد، به او یک غذا یا اسباب بازی خاص بدهید. دشوار است متوجه شوید که سگ شما هیچ کاری انجام نمی دهد، اما پاداش دادن به این رفتار، راه درستی را برای جلب توجه شما به او نشان می دهد.

همچنین ممکن است مفید باشد که به سگ خود بیاموزید وقتی از او می خواهید صدا ایجاد کند. به عنوان مثال، می توانید سگ خود را طوری آموزش دهید که وقتی می گویید "صحبت کن" پارس کند یا زوزه بکشد! و وقتی می گویید "ساکت!" زمانی که سگتان از دستورات شما اطاعت می کند، به او تحسین کنید، به آرامی استانداردهای خود را تنظیم کنید تا قبل از اینکه به آنها غذا بدهید، برای مدت طولانی تری ساکت بمانند.

وقت خود را با سگ خود بگذرانید. زوزه کشیدن بیش از حد ممکن است نشان دهد که سگ شما تنها است. سگ ها بهترین دوست انسان هستند، زیرا آنها نیز مانند ما اجتماعی هستند! اگر سگ شما ساعت ها تنها بماند، ممکن است مضطرب و غمگین شود. وقتی به خانه برگشتید، به سگ خود عشق و توجه زیادی نشان دهید. آنها را پیاده روی کنید، روی ترفندها یا تمرین ها کار کنید و اجازه دهید زمان با کیفیت بیشتری را در داخل خانه با شما بگذرانند. بازی با آنها پیوند شما را تقویت می کند و استرس آنها را کاهش می دهد.

اگر فکر می کنید سگ شما به غریبه ها، سگ های دیگر یا اعضای خانواده واکنش منفی نشان می دهد، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با یک متخصص تماس بگیرید. آنها می توانند به شما در یافتن درمان مناسب برای زوزه کشیدن سگتان کمک کنند.

سگ اجتماعی