آیا سگ ها هم سرما می خورند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، ماه های زمستان اغلب با سرماخوردگی همراه است، و از آنجایی که سگ های ما نیز مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری ها هستند، ما اغلب نگران سرماخوردگی آنها نیز هستیم. 

سرماخوردگی انسان فقط می تواند انسان ها (و شاید برخی از میمون ها) را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین نه، سگ شما نمی تواند سرماخوردگی شما را بگیرد. ویروس‌های سرماخوردگی مختص گونه‌ها هستند و انسان و سگ یک گونه نیستند. سگ‌ها سرما نمی‌خورند، اما عفونت‌های زیادی وجود دارد که سگ‌ها می‌توانند به آن مبتلا شوند که علائمی مشابه سرماخوردگی دارند. 

آیا سگ ها می توانند به یکدیگر سرماخوردگی بدهند؟

در حالی که سگ ها از نظر فنی نمی توانند سرما بخورند، عفونت هایی که علائمی مشابه علائم سرماخوردگی انسان ایجاد می کنند، می توانند برای سگ های دیگر مسری باشند. عطسه، سرفه و آبریزش بینی می تواند عفونت را از سگی به سگ دیگر منتقل کند. از آنجایی که بسیاری از عفونت ها بسیار مسری هستند، سگ مبتلا به بیماری تنفسی باید از سگ های دیگر دور نگه داشته شود تا زمانی که آنها درمان شوند و دیگر علائمی از خود نشان ندهند.

بیماری های تنفسی که سگ ها می توانند به آن مبتلا شوند

سگ ها به بیماری ها و مسائل مختلفی مبتلا می شوند که ممکن است علائمی مانند سرماخوردگی داشته باشند.

بورداتلا

این باکتری یکی از شایع ترین علل سرفه لانه در سگ ها است، اما این تنها علت نیست. بوردتلا bronchiseptica کند یک مشکل در افراد ایجاد نمی کند، اما اگر سگ آن را دریافت، آن را می تواند تعدادی از علائم تنفسی، از جمله سرفه شود. در صورت عدم درمان، پنومونی حتی می تواند ایجاد شود. یک واکسن اغلب برای کمک به کاهش احتمال ابتلای سگ به این بیماری بسیار مسری استفاده می شود.

دیستمپر

این ویروس می تواند علائم تنفسی و سایر علائم جدی ایجاد کند و بین سگ ها بسیار مسری است. کج خلقی واکسن یکی از هسته است واکسن که همه سگ ها باید به طور منظم دریافت کنید، از آنجا که هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود دارد. سگ‌هایی که از دیستمپر رنج می‌برند، سرفه و مشکل در تنفس را تجربه می‌کنند که در نهایت منجر به تغییر پد پنجه، ذات‌الریه، تشنج و سایر علائم می‌شود. دیستمپر می تواند کشنده باشد.

پاراآنفلوانزا

پاراآنفولانزای سگ که به عنوان CPIV نیز شناخته می شود، با آنفولانزای سگ یکی نیست، اما همچنان بین سگ ها بسیار مسری است. مانند بوردتلا، ویروس پارا انفلوانزا می تواند علت سرفه لانه، که منجر به علائم تنفسی مانند سرفه و آبریزش بینی. یک واکسن پاراآنفلوآنزا وجود دارد که اغلب به عنوان بخشی از یک واکسن ترکیبی با چندین واکسن اصلی گنجانده می شود، اما این واکسن خود یک واکسن اصلی محسوب نمی شود. اگر سگ های شما اغلب در تماس نزدیک با سگ های دیگر هستند، در مورد واکسیناسیون آنها برای پاراآنفلوآنزا با دامپزشک خود صحبت کنید. 

آدنوویروس

آدنوویروس نوع 2 (CAV-2) یک بیماری است که علائم تنفسی قابل کنترلی مشابه علائم فرد مبتلا به سرماخوردگی ایجاد می کند. واکسنی در دسترس است که همچنین محافظت متقاطع را در برابر آدنوویروس جدی‌تر نوع 1 (CAV-1) ارائه می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد هپاتیت در سگ‌ها شود. به همین دلیل، واکسن آدنوویروس یک واکسن اصلی است.

آنفولانزای سگ

مانند سرماخوردگی، سگ‌ها نمی‌توانند آنفولانزا را از یک فرد بگیرند، اما سگ‌ها مستعد ابتلا به آنفولانزای سگ‌ها هستند که بیشتر به آن آنفولانزای سگ معروف است. دو ویروس مسئول آنفولانزای سگ L H3N2 و H3N8 هستند. این ویروس ها باعث ایجاد علائم تنفسی در سگ های آلوده می شوند، اما در صورت درمان بیماری، بیماری جدی نادر است. واکسن برای هر دو سویه ویروس آنفولانزا وجود دارد و ممکن است برای سگ هایی که به طور منظم در معرض سگ های دیگر از طریق شبانه روزی، مهدکودک و نمایشگاه قرار می گیرند توصیه شود.

کرونا ویروس تنفسی

در حالی که نادر است، نوعی از ویروس کرونا در سگ ها می تواند علائم تنفسی ایجاد کند. برای افراد مسری نیست. عفونت به طور معمول خفیف است، با علائم تنفسی از جمله سرفه و عطسه همراه است. ممکن است همزمان با سایر عفونت های تنفسی که باعث سرفه لانه می شوند دیده شود.

بنابراین نگران این نباشید زمانیکه شما سرماخورده اید ویروس را به سگ خود انتقال دهید. اما در صورت مشاهده هر یک از علایم گفته شده حیوان خانگی خود را نزد دامپزشک ببرید.