چگونه گربه خود را تنبیه کنید

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، اجازه دادن به گربه برای رفتار بد و ادامه دادن به آن این ایده را تقویت می کند که این رفتار قابل قبول است. خوشبختانه، می توان رفتار گربه را با پاداش دادن به رفتار خوب و تنبیه او برای رفتار بد تغییر داد. با این حال، از آنجایی که نباید به رابطه خود با گربه آسیب بزنید یا به آن آسیب برسانید، مهم است که راه درست تربیت گربه را بدانید.

گربه خود را آموزش دهید

گربه ها باهوش تر از آن چیزی هستند که بسیاری از مردم فکر می کنند و حافظه خوبی دارند. کارشناسان بیان می‌کنند که گربه‌ها هم حافظه بلندمدت و هم حافظه کوتاه‌مدت دارند، بنابراین قابل آموزش هستند. در عین حال، این بدان معناست که آنها می دانند که مکرراً می توانند از چه چیزی خلاص شوند.

حیوانات خانگی، مانند مردم، به تقویت مثبت واکنش نشان می دهند، بنابراین گربه ها وقتی چیزی را که از آن لذت می برند به یاد می آورند. بیشتر گربه ها توجه، غذا، اسباب بازی یا هر سه را دوست دارند. انگیزه ای را انتخاب کنید که بتوانید از آن برای ترغیب گربه خود برای انجام کاری که می خواهید استفاده کنید و به او نوعی تقویت مثبت بدهید. در صورت امکان، فقط زمانی که برای این رفتار خاص آموزش می دهید، به گربه خود پاداش دهید. با رزرو آیتم مورد نظر برای آموزش، بر ارزش پاداش افزوده می شود و آن را برای گربه شما بسیار فریبنده می کند.

اگر در تلاش برای یافتن وسیله ای هستید که گربه شما انگیزه آن را داشته باشد، چیزهایی مانند ماهی تن، کنسرو پنیر اسپری، میگو و اسباب بازی های گربه ای را در نظر بگیرید. اینها ممکن است مواردی باشند که گربه شما قبلاً آنها را تجربه نکرده است، بنابراین ممکن است به جلب توجه گربه شما کمک کند.

از رفتار بد جلوگیری کنید

گربه‌ها بیشتر پذیرای پاداش‌ها و رفتارها هستند تا تنبیه. اما می توانید با انجام چند ترفند از رفتار بد جلوگیری کنید:

قوطی پر سر و صدا را تکان دهید: اگر می بینید که گربه خود روی پیشخوان می پرد یا جایی که نباید می پرد، قوطی را با چند سکه در آن تکان دهید تا نظر گربه خود را کنید.

از مواد بازدارنده استفاده کنید: برخی از گربه ها از بوی مرکبات، فلفل قرمز و اسپری های موجود در بازار که برای دور نگه داشتن گربه ها از مناطق خاص طراحی شده اند، بیزارند. همچنین اسپری های مخصوصی وجود دارند که طعم بدی دارند تا حیوانات خانگی را از جویدن اشیا بازدارد.

از بطری اسپری آب استفاده کنید: هیچ کس، از جمله گربه ها، دوست ندارند به آنها آب پاشیده شود. اگر گربه‌تان جایی است یا کاری را انجام می‌دهد که نباید باشد، یک اسپری سریع در گربه‌تان امتحان کنید. این احتمال وجود دارد که پس از چند بار، فقط دست زدن به بطری اسپری از رفتار بد جلوگیری کند.

از نوار چسب یا فویل آلومینیومی دو طرفه استفاده کنید: این چیزهای ساده را می‌توان روی سطوحی که نمی‌خواهید گربه‌تان روی آن‌ها خراش دهد، قرار دهید. گربه ها این بافت ها را دوست ندارند.

چیزی بگویید: گربه خود را با صدای بلند "اوچ" یا کلمه دیگری نگه دارید، این برای گربه هایی که با غریبه ها پرخاشگر هستند و ممکن است بازو یا پای شما را گاز بگیرند موثر است.

مهلت بدهید: گربه خود را به آرامی در حمام یا اتاق دیگری بدون هیچ فردی به مدت 20 دقیقه در صورت بدرفتاری قرار دهید. اغلب اوقات با نگرش متفاوتی از اتاق بیرون می آید.

رفتار خوب را تشویق کنید: تا جایی که ممکن است، اگر گربه‌تان خوب رفتار می‌کند ، او را  تمجید و به آن توجه کنید. اگر متوجه شدید که کنار چیزی قرار دارد که قبلاً می جویده است و اکنون این کار را انجام نمی دهد، به آن جایزه بدهید. اگر متوجه شدید که به جای مبل، میله خراش را می دهد، به آن جایزه بدهید. گربه شما به سرعت تفاوت بین رفتار خوب و بد را یاد می گیرد.

مشکلات و اثبات رفتار

مهم است که هرگز به گربه خود آسیب فیزیکی وارد نکنید. این شامل کتک زدن، ضربه زدن، لگد زدن یا آسیب رساندن عمدی به گربه می شود. تلاش برای درس دادن به گربه از طریق ابزارهای فیزیکی کارساز نیست و در واقع می تواند منجر به رفتار مخرب تر و حتی پرخاشگرانه شود.

گربه خود را کتک نزنید: این به عنوان روشی برای مهار گربه های بالغ توصیه نمی شود. خراشیدن دردناک است و زمانی که شما گربه خود را کتک بزنید، فقط مشکل را تشدید می‌کنید. 

یک جایگزین ، گرفتن گربه توسط روسری، گذاشتن یک پتو روی آن و کشیدن گربه در داخل آن است. این کار شما و گربه را ایمن نگه می دارد و به شما امکان می دهد گربه را بدون استرس بیشتر حمل کنید.

با حیوان خانگی خود مهربان باشید و برای آموزش و تربیت آن با مشاوران دامپزشکی و دامپزشک خود مشورت کنید. و به هیچ عنوان از تنبیه فیزیکی برای آموزش آنها استفاده نکنید.

سامانه دامپزشک یک مرکز دامپزشکی آنلاین جهت خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد که در هر ساعت از شبانه روز امکان مشاوره تلفنی را برای شما فراهم کرده و همچنین خدماتی مانند واکسیناسیون ، انگل تراپی ، ویزیت عمومی ، ادامه درمان و پانسمان و بسیاری دیگر از خدمات درمانی را در منزل بدون هزینه ایاب و ذهاب انجام می دهد تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه و زمان شما سلامت حیوانات خانگی شما کمتر در خطر باشد .