تغییرات رفتاری در گربه ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، برخی از گربه‌ها نسبت به اسباب‌بازی‌ها، کودکان، سایر حیوانات خانگی یا حتی شما رفتار تهاجمی دارند. این رفتار پرخاشگرانه امری طبیعی و اغلب عادی است که گربه های شکار شده در صورتی که راه خروجی دیگری برای شکار و صید نداشته باشند، خواهند داشت. اما اگر گربه‌ای که معمولاً پرخاشگر نبوده، ناگهان شروع به عمل کرد، این یک جای نگرانی است.

گربه‌ای که معمولاً خش‌خش می‌کند، گاز می‌گیرد و در کل نسبت به سایر حیوانات خانگی و یا افراد پرخاشگر است، احتمالاً می‌خواهد چیزی به شما بگوید. درد و ترس اغلب دلایل تغییر رفتار گربه است که منجر به پرخاشگری می شود. رویدادهایی که می توانند باعث ترس گربه شوند عبارتند از: بازدید منفی از دامپزشکی یا مراکز شبانه روزی، حیوانات جدید در خانه یا در بیرون قابل مشاهده، برخوردهای منفی با مردم، بوی جدید در شما یا وسایل گربه شما و غیره. درد ممکن است از یک عمل جراحی اخیر، یک حادثه آسیب‌زا مانند گیرکردن دم در در، جراحی‌های قدیمی مانند بندکشی یا قطع عضو دیگر، بیماری‌های دندانی یا بیماری ایجاد شود.

حل کردن رفتار پرخاشگرانه ممکن است به معنای یافتن و از بین بردن علت درد یا ترس، استفاده از داروها و مکمل های رفتاری و اطمینان دادن به گربه باشد. نظم و انضباط راه حلی برای رفتار پرخاشگرانه در گربه ها نیست.

تغییرات در رفتار خوردن

گربه ها به سرعت متوجه می‌شوند که زمان غذا خوردن چه زمانی است. یا اگر بخواهید یک کاسه را بیرون بگذارید، همیشه غذا در دسترس است. اگر سرعت غذا خوردن یا مقدار غذای مصرفی گربه شما به شدت تغییر کند، ممکن است نشانه ای از وجود مشکل باشد.

اگر گربه شما بیشتر از قبل غذا می خورد و وزن اضافه نمی کند، ممکن است بخواهید از دامپزشک خود در مورد پرکاری تیروئید بپرسید. این یک مشکل رایج تیروئید در گربه‌های مسن‌تر است و باعث می‌شود گربه شما هرگز احساس سیری نکند، بلکه از افزایش وزن آنها نیز جلوگیری می‌کند. افراد مبتلا به گربه های پرکاری تیروئید درمان نشده اغلب اشتهای گربه خود را تندخو توصیف می کنند و آنها سعی می کنند هر چیزی را بخورند که نخورده باشد.

اگر گربه شما شروع به کم خوردن کرد یا به طور کلی غذا خوردن را متوقف کرد، نشانه خوبی است که احساس خوبی ندارد، بیماری دندانی یا استرس دارد. اگر گربه شما غذا نمی‌خورد و همچنین استفراغ، بی‌حالی و یا کاهش وزن دارد، باید از دامپزشک خود بخواهید آنها را بررسی کند. گلوله‌های مو ممکن است خود خارج از بدن عمل کنند، اما گاهی اوقات آنها و سایر موارد در دستگاه گوارش گیر می‌کنند، تومورها می‌توانند باعث مشکلات گوارشی شوند و سایر بیماری‌ها ممکن است باعث شوند گربه غذا نخورد.

تغییر رفتار بازی

برخی از گربه‌ها به طور طبیعی بازیگوش‌تر از دیگران هستند و درست مانند مردم، شخصیت‌های فردی دارند. اما زمانی که یک گربه به طور منظم بازیگوش نمی خواهد مانند گذشته بازی کند، ممکن است باعث نگرانی شود. گربه ای که احساس خوبی ندارد یا درد دارد ممکن است نخواهد بپرد و اسباب بازی ها را تعقیب کند. اگر گربه شما بعد از چند روز به یک گربه بازیگوش عادی برنگردد، ممکن است ویزیت دامپزشکی لازم داشته باشد.

پنهان کردن تغییرات رفتاری

گربه هایی که احساس خوبی ندارند یا می ترسند احتمالا پنهان می شوند و حتی برخی از مردم احساس می کنند که گربه ای که خود به خود می رود ممکن است احساس کند که پایان زندگی اش نزدیک است. ترس معمولاً عامل اصلی پنهان شدن گربه است و اغلب به دنبال یک رویداد استرس زا یا آسیب زا رخ می دهد. بازدید از دامپزشکی، بازدید افرادی که در خانه گربه شما عادت ندارند، تغییر در برنامه شما و حیوانات خانگی جدید همه ممکن است باعث پنهان شدن گربه شما شوند. اگر مخفی شدن به دلیل یک رویداد باشد، گربه شما باید پس از چند روز به حالت عادی بازگردد، اما اگر به دلیل بیماری یا درد باشد، ممکن است نیاز باشد که توسط دامپزشک بررسی شود. مکمل‌های غذایی و فرمون‌ها ممکن است به کاهش استرس و ترس کمک کنند، اما ممکن است برای درمان بیماری یا درد به داروها نیاز باشد.

حذف تغییرات رفتاری

احتمالاً دلیل شماره یک رها شدن گربه ها، معدوم شدن و رها شدن، مشکل حذف است. تغییرات رفتاری در عادات ادرار و مدفوع گربه شما اغلب به استرس، ترس، یا نبود گزینه های مناسب، تمیز و جعبه زباله مربوط می شود.

برخی از گربه‌ها ناگهان تصمیم می‌گیرند که خارج از جعبه خود مدفوع و یا ادرار کنند، و این رفتار گربه شماست که می‌خواهد چیزی به شما بگوید. آنها ممکن است اندازه جعبه، نوع بستر، کثیف بودن بستر، محل قرارگیری جعبه یا تعداد گزینه های جعبه زباله را که دارند دوست نداشته باشند. آنها همچنین ممکن است سعی کنند به شما بگویند که احساس خوبی ندارند و عفونت ادراری یا درد ناشی از مشکل دستگاه گوارش دارند. دلایل پزشکی برای تغییرات رفتار حذف همیشه باید قبل از رفع هرگونه مشکل زیست محیطی رد شود.

بسیاری از چیزهای دیگر می توانند باعث تغییر رفتار حذف شوند و حتی متخصصان نیز تمام دلایل پشت آن را به طور کامل درک نمی کنند. اما اگر متوجه توده‌های غیرطبیعی زباله از ادرار، لکه‌های خون در جعبه زباله، عدم وجود یا تعداد بسیار کمی زباله از ادرار شدید، یا گربه‌تان در حال زور زدن، گریه کردن، یا بیرون‌زدن از داخل جعبه زباله است، نباید درنگ کنید. تا آنها را به دامپزشکی بیاورند. گربه های نر ممکن است قادر به ادرار کردن نباشند و این موضوع در مدت زمان کوتاهی باعث ایجاد یک مشکل تهدید کننده زندگی می شود.

خراش دادن تغییرات رفتار

خاراندن یک رفتار طبیعی گربه است، اما اگر گربه شما به طور ناگهانی شروع به خاراندن بیشتر کرد، به خصوص در یک نقطه خاص، می تواند نشانه ای از استرس باشد. مکمل‌های غذایی که برای آرامش گربه‌تان بدون آرام‌بخشی طراحی شده‌اند، و همچنین فرمون‌ها، ممکن است به کاهش سطح استرس گربه‌تان کمک کنند. در غیر این صورت، به هر گونه تغییر در محیط که ممکن است بر گربه شما تأثیر منفی گذاشته باشد فکر کنید و تمام تلاش خود را برای اصلاح آنها انجام دهید.

خراشیدن نوعی علامت گذاری است و بوی گربه را بر روی کالا می گذارد. تمایل به خراش و علامت گذاری طبیعی است اما اگر گربه استرس داشته باشد تشدید می شود.

تغییر رفتار خواب

گربه هایی که احساس خوبی ندارند ممکن است بیش از حد معمول بخوابند. البته این احتمال ساده وجود دارد که گربه شما فقط تنبل و یا اضافه وزن داشته باشد، اما اگر گربه بیش از گذشته شروع به خوابیدن کرد، باید به دامپزشک خود مراجعه کنید.

تغییر رفتار آراستگی

نظافت کاری طبیعی است که گربه ها انجام می دهند. آنها معمولاً زمانی خود و دیگران را اصلاح می کنند که آرام هستند یا احساس می کنند که موهایشان به نوعی به هم ریخته است. گربه هایی که نظافت خود را متوقف می کنند یا کاهش عمده ای در خودآرایی دارند، اغلب بیمار هستند و باید توسط دامپزشک معاینه شوند.

گاهی اوقات گربه هایی که در حال افزایش وزن هستند نمی توانند به نواحی خاصی از بدن خود برسند، بنابراین نمی توانند خود را اصلاح کنند. این را می توان با تشویق گربه خود به کاهش وزن اضافی برطرف کرد.

درد مفاصل و ماهیچه ها نیز از عوامل موثر در نظافت هستند. گربه هایی که آرتروز یا جراحات دارند ممکن است نتوانند به مناطق خاصی دست یابند که قبلاً می توانستند به آنها رسیدگی کنند.

تغییر رفتار صداسازی

گربه ها صداها و دلایل زیادی برای ساختن آنها دارند. گریه و زوزه نشانه پریشانی، گیجی، ترس یا درد است و اگر گربه شما این صداها را می دهد، معمولاً مشکلی وجود دارد. اگر گربه شما در شب بیشتر شروع به صدا زدن کرد، ممکن است به دلیل اختلال عملکرد شناختی باشد. اگر با خش خش یا غرغر شروع به صدا زدن کنند، به احتمال زیاد به دلیل درد یا ترس است. وضعیت را ارزیابی کنید و به این فکر کنید که چه تغییراتی می تواند باعث ایجاد صداها شود. اگر نمی توانید دلیلی برای صداهای ناگهانی که گربه شما ایجاد می کند فکر کنید، در نظر داشته باشید که با دامپزشک خود ملاقات کنید تا ببینید آیا دلیل پزشکی وجود دارد که باعث ناراحتی گربه شما می شود یا خیر.

برخی از گربه‌ها قبل از استفراغ گلوله مو، هنگام غذا، در طول فعالیت‌های معمولی دیگر صدا می‌زنند یا اصلاً صدا نمی‌دهند، اما تغییر صداها، نه لزوماً منظم بودن، چیزی است که باید کنترل شود.