جویدن مخرب را در گربه ها متوقف کنیم

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، از آنجایی که گربه ها با دهان خود کاوش می کنند، چیزهایی را می جوند. چند بیماری احتمالی وجود دارد که ممکن است باعث جویدن بیش از حد در گربه ها شود، از جمله دندان درآوردن در بچه گربه ها. با این حال، دلیل اصلی جویدن در گربه‌های خانگی بی‌حوصلگی است که نسبتاً به راحتی قابل درمان است.

دلایل

قبل از اینکه بی حوصلگی را دلیل عادت جویدن گربه خود بدانید، آن را نزد دامپزشک ببرید تا مشکل پزشکی را رد کند.

گربه مبتلا به بیماری لثه ممکن است برای تسکین دهانش چیزهایی را بجود. و گربه ای که مشکل گوارشی دارد ممکن است چیزهایی را بجود و آب دهانش را برای رفع حالت تهوع بجود.

اختلال وسواس اجباری، کمبودهای تغذیه ای و از شیر گرفتن زودهنگام، همگی از دلایل پزشکی احتمالی جویدن هستند.

بیماری پریودنتال که التهاب لثه و بافت‌های اطراف دندان‌ها است، در گربه‌ها بسیار شایع است و معمولاً با تمیز کردن کامل تحت بیهوشی درمان می‌شود تا گربه شما از شر پلاک‌ها و تارت‌هایی که حاوی باکتری‌هایی هستند که منجر به بیماری پریودنتال می‌شود، خلاص شود. در مراحل پیشرفته تر بیماری پریودنتال، دندان های آسیب دیده ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشند. اینکه چگونه دامپزشک شما یک بیماری گوارشی را درمان می کند به شدت و ماهیت بیماری بستگی دارد. گربه ای که مشکل گوارشی دارد معمولاً علائم بیشتری نسبت به جویدن فقط نشان می دهد که بیمار است.

اگر هیچ دلیل پزشکی زمینه ای وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد یک گربه بی حوصله روی دستان خود دارید. ممکن است به نظر نرسد که یک بچه گربه در جویدن دچار مشکل شود، اما برخی از خطرات جدی در اطراف خانه وجود دارد که ممکن است از آنها چشم پوشی کنید.

رایج ترین وسایل جویدن بچه گربه ها سیم و بند ناف، گیاهان آپارتمانی و مبلمان پارچه یا چرمی است. هر مورد نیاز به رویکرد کمی متفاوت دارد تا از جویدن گربه جلوگیری شود .

سیم

گربه ها معمولاً طناب ها و سیم هایی برای جویدن پیدا می کنند، مخصوصاً اگر در طول روز تنها بمانند. سعی کنید تعداد زیادی اسباب‌بازی «به تنهایی بازی» برای گربه یا بچه گربه‌تان فراهم کنید، از جمله اسباب‌بازی‌های دیواری یا درب که می‌توانند دور آن بچرخند، گربه برای کاوش، با اسباب‌بازی‌های متصل برای علاقه بیشتر، یا حتی چیدمان جعبه‌های مقوایی روی کف برای تشکیل یک تونل، با سوراخ هایی که از طرفین آن بریده شده است. اسباب‌بازی‌هایی که خوراکی‌هایی می‌فرستند، راهی عالی برای ارضای غریزه شکار آن‌ها هستند.

سیم‌ها را بپوشانید: بسیاری از فروشگاه‌های لوازم کامپیوتری، لوله‌های توخالی از پیش تقسیم شده را برای پوشش سیم‌های برق، و همچنین کیت‌هایی برای مدیریت سیم‌های رایانه حمل می‌کنند. اگر با یک چاقوی ابزار دستی دارید، می‌توانید لوله‌های پلی انعطاف‌پذیر در چندین قطر را در اکثر فروشگاه‌های لوازم ساختمانی یا سخت‌افزاری خریداری کنید. یک طرف لوله را شکاف دهید، سپس آن را به طول هر طناب ببرید. اگر برای شما کار می کند، ممکن است لوله های "موجدار" بزرگتر را برای عبور چندین سیم از آنها امتحان کنید.

از دسترسی به سیم‌ها جلوگیری کنید: سعی کنید چند ردیف نوار چسب دو طرفه را روی زمین اطراف یک درهم‌تنیده طناب بزرگ بمالید (مثلاً که اغلب در رایانه‌ها اتفاق می‌افتد). گربه ها تمایلی به راه رفتن روی نوار ندارند.

بدمزه کردن طناب ها: یکی از بهترین ابزارهای آموزشی برای هر نوع جویدن مخرب، اسپری سیب تلخ است. مطمئناً طعم بدی در دهان گربه شما باقی می گذارد، طعمی که او مدت زیادی فراموش نخواهد کرد. به شما توصیه می شود که ممکن است لازم باشد این را مجدداً در ناحیه ای که می خواهید گربه شما از آن دوری کند استفاده کنید، به خصوص اگر گربه دائمی دارید.

گیاهان آپارتمانی

گربه ها میل طبیعی به فضای سبز برای جویدن دارند و گیاهان آپارتمانی زنده شما ممکن است به هدف تبدیل شوند. برخی از این گیاهان می توانند برای گربه ها بسیار سمی باشند و برای ایمنی گربه خود، باید یاد بگیرید که این گیاهان را بشناسید و از شر آنها خلاص شوید.

این لیست از گیاهان سمی را بررسی کنید تا ببینید آیا گیاهان آپارتمانی شما سمی هستند یا خیر، سپس آن گیاهان را از دسترس گربه خود خارج کنید.

اقلام پارچه و چرم

جویدن پشم در قلمرو OCD قرار می گیرد. برای نوع رفتار جویدنی که ما در اینجا در مورد آن صحبت می کنیم، بهترین راه برای جلوگیری از چنین رفتاری این است که سایر منابع جویدن "قانونی" را برای گربه خود ارائه دهید، به عنوان مثال اسباب بازی های نرم جویدنی .

اگر نمی‌توانید تمام پارچه‌ها و چرمی‌هایی را که گربه‌تان دوست دارد بجوید کنار بگذارید، مقداری اسپری سیب تلخ را روی ناحیه‌ای که معمولاً می‌جود امتحان کنید، اما ابتدا آن را روی یک درز کوچک پنهان آزمایش کنید تا مطمئن شوید که لکه‌دار نمی‌شود.

بچه گربه ها

یک مورد وجود دارد که در دندان درآوردن بچه گربه ها معجزه می کند: نی های پلاستیکی نوشیدنی، به ویژه نی های بزرگ که برای میلک شیک استفاده می شود. آنها نیاز بچه گربه های تماسی ترد را فراهم می کنند و یک  اسباب بازی تعاملی عالی می سازند .

می‌توانید با بازی کردن بچه گربه‌تان با نی، بازی‌های تعاملی زیادی به دست آورید، سپس به او اجازه دهید آن را «گرفت» و تماشا کنید که با افتخار به دور «شکار» می‌رود. گربه‌های بالغ ممکن است نی‌های خود را به خاطر بسپارند، بنابراین دیدن یکی از آنها که یکی از آنها را به دور زمین می‌کوبد، غیرعادی نیست.

آموزش کلیکر

اگرچه اغلب در مورد سگ ها موثر است، اما آموزش کلیکر می تواند در گربه ها استفاده شود. معمولاً یک وسیله کوچک و دستی، مربی یا صاحب حیوان خانگی هنگامی که حیوان رفتار مورد نظر خود را انجام می دهد صدای کلیک ایجاد می کند. برای اینکه آموزش کلیکر مؤثر باشد، کلیک باید فوراً با یک رفتار برای حیوان همراه شود، بنابراین یاد می گیرد که عمل و کلیک را با یک تجربه مثبت مرتبط کند. در نهایت، درمان می تواند به تدریج حذف شود.

در اکثر حیوانات، به ویژه در گربه ها، که رفتار بد را با تقویت منفی مورد نظر شما مرتبط نمی کنند، موثر نیست.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. 

دلایل استرس در گربه