غلبه ترس سگ ها بر ماشین سواری

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، ترسیدن بسیاری از سگ ها از ماشین سواری یک فوبیای رایج سگ است، اما می تواند باعث دلسرد، حواس پرتی، و یک راه ناایمن برای رانندگی شود.

خوشبختانه، اکثر مردم می توانند به سگ های خود کمک کنند تا بر این ترس غلبه کنند و در هنگام سواری با ماشین راحت شوند. نکته کلیدی این است که سگ خود را به تدریج با این تجربه آشنا کنید و در عین حال ماشین را با تجربیات خوب، از جمله تقویت مثبت زیاد، همراه کنید.

چرا سگ ها از ماشین سواری می ترسند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که سگ شما ممکن است از سوار شدن در ماشین شما بترسد. اولین حرکت شما این است که تعیین کنید کدام یک روی سگ شما تأثیر می گذارد تا بتوانید بفهمید که چه کاری باید انجام دهید.

بیماری ماشین

درست مانند مردم، برخی از سگ ها ماشین بیمار می شوند. آنها ممکن است در هنگام سواری با ماشین احساس تهوع یا حتی استفراغ کنند. اگر این حالت در سگ شما هم وجود دارد، آن احساس ممکن است باعث شده است که حیوان خانگی شما از سوار شدن در اتومبیل بترسد.

یک احساس ناآشنا

سگ هایی که عادت به ماشین سواری ندارند ممکن است با احساس عجیب سواری در ماشین ناراحت شوند. اتومبیل ها معمولاً بوی خاص خود را دارند و همچنین صدای موتور، ارتعاشات کف، و دیدن همه چیز در حال عبور با سرعت بالا وجود دارد. هر یک یا همه این موارد ممکن است تجربه بسیار ترسناکی را برای سگ شما ایجاد کند.

تجربیات منفی

برخی از سگ ها ماشین را با تجربیات منفی مرتبط می دانند که به راحتی می تواند به ترس تبدیل شود. به عنوان مثال، تنها زمانی که بسیاری از سگ ها پنجه های خود را در ماشین می گذارند، برای رفتن به دامپزشک است. اگر سگ شما احساسات منفی در مورد رفتن به دامپزشک دارد، این احساسات ممکن است به ماشین سواری منتقل شود.

اگر سگ پناهگاهی را به فرزندی پذیرفتید، احتمال تجربه‌های آسیب‌زا که از آن بی‌اطلاع هستید، افزایش می‌یابد. این امکان وجود دارد که تنها برخورد سگ با ماشین سواری، سفر به پناهگاه (یا به محلی که در آن رها شده بود) و ماشین سواری به خانه جدید باشد. این تجربیات ترسناک همچنین می تواند دلیل فوبیای خودرو باشد.

به طور مشابه، سگی که در تصادف رانندگی درگیر شده یا با ماشین برخورد کرده است، ممکن است به طور کلی ترس های طولانی مدتی در مورد اتومبیل داشته باشد.

اگر ترس سگ شما از ماشین به بیماری ماشین مربوط می شود، راه حل نسبتاً آسانی وجود دارد زیرا سگ ها می توانند داروهای بدون نسخه را برای تسکین بیماری حرکت مصرف کنند. با دامپزشک خود در مورد مارک و دوز مناسب و اینکه آیا این گزینه مناسبی برای سگ شما است صحبت کنید. همچنین ممکن است بلافاصله پس از صرف غذا سگ شما از سواری با ماشین اجتناب کنید.

اگر ترس سگ شما از ماشین سواری بیشتر از بیماری حرکت ناشی می شود، به احتمال زیاد باید کمی زمان و تلاش بیشتری برای خلاص شدن از فوبیای آن صرف کنید. با معرفی آرام سگ خود به ماشین و ایجاد ارتباط مثبت با این تجربه، می توانید به سگ خود کمک کنید از ماشین سواری لذت ببرد.

به جای اینکه سگ خود را مجبور کنید به ماشین نزدیک شود، شروع کنید. بسیاری از سگ هایی که این ترس را دارند، به محض اینکه ماشین در معرض دید قرار می گیرد، شروع به ترمز گرفتن می کنند. به جای اینکه سگ خود را به ماشین بکشید، به آرامی با استفاده از تمجیدهای زیاد، او را نزدیک تر کنید. برای یک فوبیای خفیف ماشین، ممکن است بتوانید سگ خود را مجبور کنید در چند جلسه آموزشی کوتاه به سمت ماشین برود. برای فوبیای شدیدتر، ممکن است چندین جلسه نیاز باشد. برای اینکه ارزش سگ خود را داشته باشد، از خوراکی های ارزشمند و خوشمزه یا اسباب بازی های مورد علاقه اش استفاده کنید.

به استفاده از تقویت مثبت برای فریب دادن سگ به داخل ادامه دهید. با باز کردن تمام درها شروع کنید تا سگ شما یک بار در داخل آن احساس نکند. برای ترغیب سگ خود به داخل ماشین از خوراکی ها و تمجیدها استفاده کنید. این اغلب اگر دو نفر از افراد مورد علاقه سگ به عنوان یک تیم کار کنند بهتر عمل می کند. می توان سگ را روی یک افسار در یک طرف ماشین نگه داشت در حالی که دیگری از طرف دیگر روی صندلی دراز کشیده است، با استفاده از خوراکی ها و لحن صدای شاد برای تشویق سگ به داخل شدن.

زمان خاصی را با سگ خود در داخل ماشین داشته باشید. عجله نکنید که درها را محکم ببندید و در لحظه ای که سگ شما در نهایت به داخل می پرد موتور را روشن نکنید. به جای آن، درها را باز بگذارید و مدتی را در آغوش بگیرید. به آرامی به سمت بالا بروید تا در ماشین با درهای بسته بنشینید. بسته به سطح ترس سگ شما، این بخش از فرآیند ممکن است چند هفته یا بیشتر طول بکشد.

موتور خود را روشن کنید. هنگامی که سگ شما در هنگام معاشرت با شما در ماشین راحت شد، آن را راه اندازی کنید. به محض اینکه ماشین در حال حرکت است، به سگ خود غذا بدهید و با صدای دلگرم کننده ای با او صحبت کنید. سپس موتور را خاموش کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا زمانی که سگ شما کاملاً راحت در ماشین با موتور روشن بنشیند.

با سفرهای کوچک شروع کنید. اولین ماشین سگ خود را سوار بر یک سفر جاده ای طولانی نکنید . چند بار اول خروج از مسیر احتمالاً نباید دورتر از اطراف بلوک باشد، و کمک شما در کل مسیر را به سگتان غذا می دهد. به تدریج به مسافت های طولانی تر بروید.

سگ خود را به مقاصد سرگرم کننده ببرید. اولین سفر طولانی سگ شما با ماشین نباید به دامپزشک باشد. در عوض، آن را به یک مکان سرگرم کننده مانند پارک سگ، ساحل، یا برای یک لقمه کوچک همبرگر به یک ماشین سواری ببرید. سگ شما به زودی این زمان های سرگرم کننده را با سوار شدن به ماشین مرتبط می کند.

با سگ خود صبور و سازگار باشید و در جلسات کوتاه کار کنید. همه چیز را مثبت نگه دارید و قبل از اینکه سگ شما فرصتی برای رفتن به حالت ترس کامل پیدا کند، هر جلسه را پایان دهید.

همه سگ ها متفاوت هستند، و بسته به میزان ترس سگ شما، می توانید انتظار داشته باشید که مدتی طول بکشد تا دوست سگ شما بر ترس خود غلبه کند. اگر سگ شما به طور غیرمنتظره ای به رفتارهای ترسناک بازگشت، حتی ممکن است لازم باشد چند قدم به عقب برگردید، که این نیز اشکالی ندارد.

برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید.