چرا سگ ها گاز می گیرند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، اغلب، سگ ها زمانی که به نوعی احساس خطر می کنند، افراد را گاز می گیرند. این یک غریزه طبیعی است که هنوز در سگ های اهلی وجود دارد، مهم نیست چقدر خوب هستند. اما، شما می توانید از گاز گرفتن سگ خود جلوگیری کنید، به خصوص اگر بدانید که چرا ممکن است گاز بگیرد. اگر متوجه شدید که سگ شما قصد گاز گرفتن دارد، آموزش و اجتماعی کردن دو راه حل هستند. در زیر، نکاتی برای جلوگیری از گاز گرفتن سگ و اینکه اگر سگ شما کسی را گاز گرفت چه کاری باید انجام دهید را خواهید یافت.

چرا سگ ها گاز می گیرند؟

همانطور که گفته شد، سگ ها پس از احساس خطر به نوعی می توانند افراد را گاز بگیرند. برای همه کسانی که با سگ ها تعامل دارند مهم است که بفهمند چه چیزی ممکن است این رفتار تهاجمی را تحریک کند.

سگ ها ممکن است برای دفاع از خود، قلمرو خود یا یکی از اعضای گله خود گاز بگیرند. سگ های مادر به شدت از توله سگ های خود نیز محافظت می کنند.

مبهوت کردن سگ، مانند بیدار شدن از خواب یا نزدیک شدن ناگهانی کودک از پشت، می تواند گاز گرفتن سگ را تحریک کند. صدمه زدن به سگ حتی اگر تصادفی باشد مانند فشار دادن به لگن دردناک در سگ مسن تر نیز می تواند گاز گرفتگی را تحریک کند.

فرار از دست سگ، حتی اگر در حین بازی باشد، می تواند او را به گاز گرفتن تحریک کند. آنها ممکن است در ابتدا فکر کنند که این بخشی از سرگرمی است، اما حتی این ممکن است به سرعت به پرخاشگری تبدیل شود.

سگ هایی که در موقعیت ترسناک هستند ممکن است هر کسی را که به آنها نزدیک شود گاز بگیرند. این ممکن است چیزی به شدت مورد آزار و اذیت یا رها شدن باشد، یا ممکن است چیزی باشد که شما آن را عادی تصور کنید، مانند صدای بلند.

آسیب و بیماری نیز یک دلیل رایج است. اگر سگی احساس خوبی نداشته باشد، ممکن است حتی تمایلی به نزدیک شدن یا لمس افراد مورد علاقه خود نداشته باشد.

چگونه گاز گرفتن سگ را متوقف کنیم

به عنوان صاحب سگ، شما باید مسئولیت آموزش سگ خود را بر عهده بگیرید و همیشه او را تحت کنترل داشته باشید. شما مسئول رفتار سگ خود هستید و اولین خط دفاعی در جلوگیری از گاز گرفتن سگ هستید. مهم است که هر کاری که می توانید انجام دهید تا سگ گاز نگیرد، و این نکات می تواند به شما کمک کند:

حداقل، سگ خود را  تحت آموزش اولیه قرار دهید. یک برنامه آموزشی را در طول زندگی سگ خود ادامه دهید تا دروسی را که به آنها آموخته اید تقویت کنید.

طبق توصیه دامپزشک، سگ خود را از سنین جوانی اجتماعی کنید. زمانی که آنها توله سگ هستند این کار را شروع کنید و در طول زندگی خود ثابت قدم باشید! اجتماعی کردن سگ شما شامل اجازه دادن به آنها برای ملاقات و تعامل با انواع مختلف افراد تحت شرایط آرام و مثبت است، از جمله کودکان، افراد ناتوان و افراد مسن. همچنین به این معنی است که سگ خود را به طور منظم در معرض موقعیت های مختلف قرار دهید، مانند حیوانات دیگر، صداهای بلند، ماشین های بزرگ، دوچرخه ها و هر چیز دیگری که ممکن است باعث ترس شود. اگر سگ شما به خوبی اجتماعی نیست یا علائم ترس یا پرخاشگری را نشان می دهد، قبل از انجام هر یک از موارد فوق با یک مربی حرفه ای کار کنید. مربی می تواند کمک کند تا در صورت امکان، برنامه ای برای اجتماعی کردن ایمن و آهسته حیوان خانگی شما تنظیم کند.

زبان بدن سگ خود و همچنین علائم کلیدی که ممکن است منجر به گاز گرفتن شود را بیاموزید . وقتی در اطراف مردم هستید، به سگ خود توجه کنید و بدانید چه زمانی پرخاشگری در حال افزایش است. آن را متوقف کنید یا سگ خود را از وضعیت قبل تشدید خارج کنید.

سگ خود را با تنبیه های فیزیکی، خشونت آمیز یا تهاجمی تنبیه نکنید. قبل از استفاده از مواد بد، تقویت مثبت را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که برای رفتار خوب سگ خود پاداش دهید.

سگ خود را همیشه روی یک افسار کوتاه یا در یک منطقه حصاردار نگه دارید. سگ خود را همیشه در معرض دید خود قرار دهید. اگر می‌دانید سگ شما می‌تواند ترسناک یا پرخاشگر باشد، او را در موقعیت‌هایی قرار ندهید که ممکن است ترسیده شوند و شخص یا حیوان خانگی دیگری را گاز بگیرند. در عوض، احتیاط کنید و با یک مربی حرفه ای کار کنید که می تواند شما را راهنمایی کند.

اگر شک دارید یا می دانید که سگ شما تمایلات ترسناک یا تهاجمی دارد، همیشه به دیگران هشدار دهید. اجازه ندهید سگ شما به افراد و حیوانات دیگر نزدیک شود مگر اینکه وضعیت به شدت کنترل شده باشد. مراقب محدودیت‌های سگ خود باشید و او را در موقعیت‌هایی قرار ندهید که به او یا سایر افراد در معرض خطر باشد. اگر می دانید سگ شما تمایلات ترسناک یا تهاجمی دارد با یک مربی کار کنید. آنها می توانند در صورت لزوم در مورد استفاده مناسب از پوزه سبد صحبت کنند.

واکسن های سگ خود را (به ویژه هاری ) نگه دارید و به طور مرتب برای بررسی سلامتی به دامپزشک خود مراجعه کنید.

نحوه تعامل با سگ ها

سگ ها بامزه و اغلب دوستانه هستند، بنابراین با دیدن یکی از آنها به راحتی هیجان زده می شوید. با این حال، آنها می توانند به سرعت به کسی که نمی شناسند، دوست شوند. حتی اگر خودتان سگ ندارید، مهم است که رفتار مناسب برای تعامل با سگ ها و نحوه و زمان نزدیک شدن به آن را بدانید.

همه کودکان و بزرگسالان باید یاد بگیرند که چگونه خود را در اطراف سگ ها ایمن نگه دارند. مهمتر از همه، صاحبان سگ باید در قبال سگ های خود مسئول باشند. خوشبختانه، مالکیت مسئولانه سگ و آموزش عمومی می تواند همه را ایمن نگه دارد.

هرگز سعی نکنید به سگ ناآشنا نزدیک شوید یا آن را لمس نکنید بدون اینکه ابتدا از صاحبش اجازه بگیرید. در صورت عدم حضور صاحب سگ، به سگ نزدیک نشوید.

هنگام ملاقات با یک سگ ناشناس، اجازه دهید سگ به سمت شما بیاید. اجازه دهید شما را بو کند. دست خود را برای نوازش آن دراز نکنید مگر اینکه صاحبش اجازه داده باشد. اگر نشانه های صاحب و سگ مناسب است، می توانید خم شوید یا به پهلو بچرخید. همیشه اجازه دهید قبل از نوازش دست شما را بو کند.

صورت خود را به سگ ناشناس نزدیک نکنید. این شامل "آغوش و بوسه" است.

زبان بدن سگ را درک کنید. بیشتر سگ ها قبل از گاز گرفتن علائم هشدار دهنده خاصی را نشان می دهند. اما برخی ممکن است نه.

اگر سگی شما را در گوشه گرفت، بی حرکت بمانید و از تماس چشمی خودداری کنید. هرگز فرار نکنید و فریاد نزنید. وقتی سگ دیگر به شما توجه نمی کند، به آرامی از آن دور شوید.

اگر سگی به شما ضربه زد، در وضعیت جنینی به پهلوی خود بیفتید و سر و صورت خود را بپوشانید. خیلی ساکت و آرام بمانید.

هرگز به سگی که در حال خوردن، خوابیدن یا مراقبت از توله سگ است نزدیک نشوید. سگ ها در این موقعیت ها به احتمال زیاد محافظت می کنند و ممکن است مبهوت شوند.

هرگز کودکان خردسال یا نوزادان را به هر دلیلی با سگ تنها نگذارید.

به سگ آسیب دیده نزدیک نشوید، دست نزنید یا سعی نکنید سگ آسیب دیده را حرکت دهید. در عوض، برای کمک با یک دامپزشک حرفه ای یا کنترل حیوانات تماس بگیرید.

اگر گاز گرفتن سگ رخ دهد معطل نکنید، اگر سگ شما کسی را گاز گرفت، مراحل زیر را انجام دهید:

آرام بمانید، سگ خود را در یک جعبه یا اتاق دیگری محدود کنید.

به قربانی گاز گرفته کمک کنید تا زخم را به طور کامل با آب گرم و صابون بشویید.

با قربانی گاز گرفته شده همدردی کنید. از سرزنش کردن یا حالت تدافعی بپرهیزید. این بدان معنا نیست که شما باید تقصیر را بپذیرید. به خاطر داشته باشید که در صورت انجام یک اقدام قانونی یا مدنی ممکن است بعداً از آنچه می گویید علیه شما استفاده شود.

برای شخصی که گاز گرفته شده با یک متخصص پزشکی تماس بگیرید. بسته به شدت گزش، ممکن است به آمبولانس نیاز باشد. مهم نیست که گاز چقدر جزئی باشد، قربانی باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشد. گاز گرفتن سگ که روی سطح خفیف به نظر می رسد می تواند خیلی سریع جدی شود.

پیشنهاد تماس با یکی از دوستان یا اعضای خانواده برای قربانی.

در صورت وجود شاهدان، اطلاعات تماس آنها را به دست آورید.

با دامپزشک خود تماس بگیرید و سوابق پزشکی سگ خود را دریافت کنید.

نقش شما پس از گاز گرفتن سگ

این مسئولیت شماست که از وقوع این نوع اتفاقات در آینده جلوگیری کنید. اقدامات لازم را برای جلوگیری از گاز گرفتن مجدد سگ خود انجام دهید. در بیشتر موارد با رعایت اقدامات ایمنی مناسب می توان به راحتی از گاز گرفتن سگ جلوگیری کرد.

اگر می توانید تعیین کنید که چه چیزی باعث گاز گرفتن شده است، سعی کنید سگ خود را از قرار گرفتن در موقعیت مشابه جلوگیری کنید. با سگ خود کار کنید تا واکنش او را تنظیم کنید. این کاملاً ضروری است که در اسرع وقت بعد از گاز گرفتن با سگ خود آموزش و معاشرت کنید. بهترین برنامه تماس با یک مربی حرفه ای و احتمالاً یک رفتارشناس دامپزشکی است .

بسیاری از سگ های پرخاشگر را می توان از طریق آموزش، اجتماعی کردن و اصلاح رفتار کمک کرد. متأسفانه، در برخی موارد، تجاوز عمده قابل برگشت نیست و انسانی ترین کار، اتانازی است. البته این آخرین راه حل است.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.