چرا گربه من زباله می خورد؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، پیکا دلایل مختلفی دارد و ممکن است ناشی از ترک بچه گربه ها توسط مادر باشد که می تواند خود را در رفتار پرستاری نشان دهد. گربه‌های مبتلا به پیکا می‌توانند انواع مواد را بخورند: پلاستیک، پارچه، نخ، کاغذ، خاک و حتی بستر.

برخی از اشکال پیکا ممکن است نسبتاً بی ضرر یا آزاردهنده باشند مانند: لیسیدن کیسه های پلاستیکی، اما خوردن مواد غیر خوراکی می تواند باعث انسداد روده شود. همچنین، می تواند نشانه ای از یک بیماری باشد.

چرا گربه ها زباله می خورند؟

اگر گربه یا بچه گربه شما در حال خوردن بستر است، ممکن است یک مشکل سلامتی یا رفتاری باشد. اگر مشکوک هستید که این یک مشکل سلامتی است، باید گربه خود را فوراً نزد دامپزشک ببرید، به خصوص اگر این رفتار به طور ناگهانی ظاهر شود.

برخی از بچه گربه ها ممکن است صرفاً از روی کنجکاوی خاک بخورند و با نظارت دقیق از این رفتار خارج می شوند.

کم خونی

خوردن بستر می تواند نشانه بیماری گربه شما باشد، و به ویژه، کم خونی وضعیتی است که در آن گربه مبتلا می تواند این علامت را نشان دهد. کم خونی زمانی رخ می دهد که کمبود گلبول های قرمز و هموگلوبین وجود داشته باشد. صاحبان گربه باید لثه های رنگ پریده، سفید یا آبی را بررسی کنند. کم خونی می تواند نشان دهنده کمبود آهن، مواد معدنی کمیاب، ویتامین ها یا اسیدهای چرب ضروری باشد.

علاوه بر این، اگر گربه شما در حال خوردن بستر است، این می تواند نشانه سرطان خون (که خود باعث کم خونی می شود) یا بیماری کلیوی باشد.

دامپزشک شما یک معاینه استاندارد، از جمله شمارش کامل خون (CBC) و آزمایش ادرار را انجام خواهد داد. شمارش خون مشخص می کند که آیا گربه واقعاً کم خونی دارد یا خیر و آزمایش ادرار سطح غلظت ادرار را نشان می دهد. ادرار بیش از حد رقیق نشان دهنده بیماری کلیوی است. اگر گربه شما علائم انسداد را نشان دهد، دامپزشک شما رادیوگرافی یا MRI انجام می دهد.

کمبودهای تغذیه ای

اگر گربه شما از غذای خود تغذیه کافی دریافت نکند، ممکن است خاک بخورد. کمبود ویتامین A، ویتامین B1 (تیامین)، ال-کارنیتین، منیزیم، پیرووات کیناز، سدیم و یا تائورین نیز ممکن است باعث خوردن بستر در گربه ها شود. بسترهای خاک رس حاوی مواد معدنی هستند که ممکن است کمبود را جبران کند. دامپزشک یا متخصص تغذیه دامپزشکی می تواند تغییرات یا مکمل های غذایی را توصیه کند.

بچه گربه های کنجکاو

بچه گربه ها ممکن است از روی کنجکاوی خاک بخورند، بنابراین توصیه می شود تا زمانی که بزرگتر شوند از بسترهای جمع شده استفاده نکنید. بلعیدن زباله های انباشته ممکن است باعث انسداد روده شود. حتما از بستر غیر سمی استفاده کنید و مانیتور استفاده کنید. اگر می بینید که بچه گربه در حال خوردن بستر است، بچه گربه خود را از جعبه خاک بردارید. فقط مطمئن شوید که بچه گربه شما کارش را تمام کرده است.

گربه‌های بالغ نیز ممکن است در صورتی که نوع بستر اخیراً به بستر گندم یا ذرت تغییر داده شده باشد، بستر بخورند.

چگونه گربه خود را از خوردن زباله منع کنیم؟

هنگامی که گربه شما یک صورتحساب سلامتی تمیز دریافت کرد، می توانید روی تغییر رفتار او از خوردن بستر تمرکز کنید. البته انواع مختلفی از بستر وجود دارد: خاک رس، کلوخه ای (معطر و بدون عطر)، ذرت، گندم یا کاغذ. اگر گربه شما یک نوع غذا می خورد، نوع دیگری را برای او امتحان کنید.

ممکن است گربه شما خسته شده باشد. اگر دیدید که آشغال می خورد، رفتار را با بازی تغییر دهید. یک توپ یا موش اسباب بازی را پرتاب کنید یا یک اسباب بازی چوب ماهیگیری را آویزان کنید و او را از جعبه دور کنید.

رژیم غذایی گربه خود را دوباره ارزیابی کنید. غذایی را که می خورید ارتقا دهید، به خصوص اگر غذای خشک سوپرمارکتی باشد. بسیاری از گزینه های غذایی با کیفیت بالا از نظر تغذیه ای کامل تر هستند.

رفتار طعمه طبیعی گربه خود را تقویت کنید. علاوه بر افزایش زمان بازی، به اسباب‌بازی‌های معمایی غذا نیز توجه کنید، که رفتار طبیعی جستجوی غذا را تشویق می‌کنند. راه های زیادی برای ساختن خودتان با استفاده از وسایل معمولی خانه و همچنین مدل های مختلف موجود در فروشگاه های حیوانات خانگی وجود دارد. اسباب‌بازی‌های پازلی روش‌های سرگرم‌کننده‌ای برای گربه شما هستند تا غذای خود را دریافت کند، در نتیجه حواس او را از رفتار نامطلوب منحرف می‌کند.

در صورت مشاهده علائمی که فکر می کنید گربه شما بیمار است حتماً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

گربه خانگی چیست؟