چرا سگ ها از اشیا می ترسند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، سگ ها می توانند به  دلایل مختلفی دچار فوبیا یا ترس از یک شی خاص شوند. در بسیاری از موارد، فقط سگ از چیزی ناآشنا می ترسد. درخت کریسمس سالانه نمونه خوبی از این موضوع است. سگ شما قادر به درک دلایل شما برای تزئین برای تعطیلات نیست. تنها چیزی که او می تواند ببیند درختی بزرگ پر از نور و اشیاء براق است که قبلاً در آن درختی وجود نداشته است.

سگ ها همچنین به دلیل صداهای غیرقابل پیش بینی از اشیاء خاص می ترسند. توبی، یک سگ شکاری، می ایستد و بر روی حیوان عروسکی کودکی که آهنگ تولد می خواند پارس می کند. او در حالی که پارس می‌کند با گوش‌هایش به عقب پایین می‌آید و اگر حیوان عروسکی به سمت او پرتاب شد، آماده دویدن است. سر و صدای ناآشنا و غیرقابل پیش بینی او را تا حدی مبهوت می کند که ترس از حیوان عروسکی را در خود ایجاد کرده است. بسیاری از مردم می بینند که این نوع ترس در سگ هایشان نسبت به جاروبرقی، سشوار و سایر وسایل خانه پر سر و صدا ایجاد می شود.

تجربه منفی با یک شی نیز می تواند باعث ترس سگ شود. به عنوان مثال، اگر به طور تصادفی یک نردبان را روی پنجه سگ شما بیفتد، دردی که او احساس می کند می تواند بعداً باعث ترس از آن شی شود.

غلبه بر ترس از اشیاء

خوشبختانه، ترس از یک شی خاص معمولاً نسبتاً آسان است. چندین کار وجود دارد که می توانید برای آرامش سگ خود انجام دهید:

اشیاء را از دید خارج کنید

با برخی از اشیاء، می توانید به سادگی آنها را از دید سگ خود پنهان کنید. اگر این چیزی است که سگ شما اغلب با آن مواجه نمی شود، ممکن است بتوانید به طور کامل از قرار گرفتن او در معرض آن شی اجتناب کنید. به عنوان مثال، ترس توبی از حیوان عروسکی به راحتی قابل کنار آمدن است، زیرا اسباب بازی را می توان در گنجه ای دور از دید او نگهداری کرد.

ترس سگ خود را با غذاها از بین ببرید

یک ترس خفیف ممکن است به سادگی با دادن غذا به سگ شما هر زمان که به جسم نزدیک می شود از بین برود. سعی کنید وقتی سگتان کمی به جسم نزدیکتر می شود نادیده بگیرید. فقط با هر قدمی که او برمی‌دارد، به آرامی مقداری خوراکی‌ها را کنار هم بریزید. اگر این کار مؤثر نبود، می توانید سعی کنید خوراکی هایی را روی زمین بگذارید که به سمت شی منتهی می شود. به سگتان اجازه دهید در زمان خودش غذاها را دریافت کند، و دوباره سعی کنید در حین بررسی اطراف جسم، او را نادیده بگیرید. می توانید هر روز چند خوراکی در اطراف شی بگذارید. با گذشت زمان، سگ شما ممکن است یاد بگیرد که هر وقت به چیزی نزدیک می شود که قبلا از آن می ترسید، چیزهای خوبی دریافت می کند.

به تدریج سگ خود را نسبت به شیء حساسیت زدایی کنید

ممکن است کمی کار بیشتری لازم باشد تا از شر ترس های شدیدتر خلاص شوید. با استفاده از برخی اشیا، ممکن است لازم باشد به آرامی سگ خود را با آن راحت کنید. این حساسیت زدایی با ترس از اشیایی مانند جاروبرقی به خوبی عمل می کند.

با گذاشتن جاروبرقی در وسط اتاق بدون روشن کردن آن شروع کنید. خوراکی ها را در مجاورت جاروبرقی قرار دهید. ممکن است چندین روز یا بیشتر طول بکشد تا سگ شما با نزدیک شدن به جسم راحت شود.

قدم بعدی شروع به حرکت جاروبرقی است. هنگامی که این فرآیند را شروع می کنید، جاروبرقی را خاموش نگه دارید. جاروبرقی را کمی در اتاق حرکت دهید و مقداری خوراکی برای سگ خود پرتاب کنید.

پس از اینکه سگ توانست بدون ترس در اطراف جاروبرقی متحرک قرار بگیرد، سعی کنید آن را فقط برای چند ثانیه روشن کنید و به طور مداوم غذاهای بسیار خوشمزه را برای سگ خود پرتاب کنید. به آهستگی مدت زمان روشن شدن جاروبرقی را افزایش دهید تا سگ شما بتواند بدون نشان دادن علائم ترس به آن نزدیک شود.

در حالی که جاروبرقی روشن است، به تدریج کار کنید تا جاروبرقی را جابه‌جا کنید. به زودی شما باید بتوانید تمام خانه را بدون ناله کردن سگ خود جاروبرقی بکشید.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید.

چرا سگ ها از دامپزشک می ترسند؟