چرا خرگوش شما می لنگد؟

به گزارش پایگاه خبری"دامپزشک"، خرگوش شما ممکن است ناگهان شروع به لنگیدن کند اگر پای خود را شکسته باشد (شکستگی). این ممکن است یک دلیل واضح برای لنگیدن در خرگوش ها باشد، اما همچنین یک دلیل بسیار جدی است. خرگوش ها می توانند در حالی که آنها را گرفته اید از سطوح بلند یا از بازوهای شما بیرون بپرند و به شدت روی پاهای خود فرود بیایند و باعث شکستگی شوند. این یک اتفاق رایج در مورد کودکان کوچکی است که سعی می کنند خرگوش های خود را حمل کنند. خرگوش ممکن است تقلا کند و بیفتد یا بپرد و به اشتباه فرود بیاید و باعث شکستگی پا شود.

یکی دیگر از دلایل شکستگی این است که پای خرگوش شما در چیزی مانند میله های قفس گیر کرده است. قیف های یونجه و فاصله میله های قفس با اندازه نامناسب مقصر معمول هستند، همانطور که رمپ ها در قفس آنها و دریچه های کف خانه شما هستند. اطمینان حاصل کنید که پای خرگوش شما نمی تواند به داخل یا از طریق هیچ یک از این وسایلی که در محیط آنها هستند بلغزد.

پودودرماتیت

پودودرماتیت که بیشتر به عنوان "بامبل فوت" شناخته می شود، یک عفونت پا است که می تواند در خرگوش (و موش صحرایی ) رخ دهد. این نوع مشکل می تواند بسیار دردناک باشد و باعث لنگیدن خرگوش شما شود. شما متوجه قرمزی، زخم، ریزش مو، و شاید حتی دلمه یا تراوش روی پاها یا قوزک های آنها خواهید شد. 

پا بامبل در خرگوش ها می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. برخی از دلایل ایجاد پای بامبلی عبارتند از اضافه وزن خرگوش شما و فشار بیش از حد بر روی پاها و استخوان های او که باعث ایجاد زخم هایی می شود که متعاقباً عفونی می شوند. محیط های کثیف که باعث ایجاد رطوبت مداوم در پاها و قلاب ها می شود. سطوح ناهمواری مانند سیم های فلزی که خرگوش شما از آنها رهایی ندارد. خرگوش شما برای مدت طولانی در جعبه زباله کثیف خود نشسته است. و خرگوش های کم تحرک که برای مدت طولانی بدون ورزش زیاد می نشینند.

بامبل فوت را می توان به روش های مختلفی بسته به شدت آن درمان کرد، اما معمولاً شامل آنتی بیوتیک ها، داروهای مسکن و اصلاح دلیل مشکل می شود.

تومور

گاهی اوقات خرگوش ها به دلیل تومور می لنگند. سرطان استخوان گاهی در خرگوش ها دیده می شود و بسیار دردناک است که باعث لنگیدن خرگوش می شود. اگر متوجه هر نوع تورم یا توده ای در خرگوش خود شدید، دریغ نکنید که با دامپزشک exotics خود ملاقاتی داشته باشید تا متوجه شوید که ممکن است چیست. اگر تومور باشد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. گاهی اوقات برای برداشتن کامل تومور در صورت سرطانی بودن، باید قطع پا انجام شود.

آبسه

خرگوش ها به خصوص مستعد آبسه هستند. به نظر می رسد آبسه ها در هر جایی روی خرگوش ظاهر می شوند و خلاص شدن از شر آن بسیار دشوار است. آنها همچنین می توانند به اندازه ای بزرگ شوند که باعث ناراحتی خرگوش شما شوند و اگر روی پای آنها قرار بگیرند باعث لنگیدن می شوند.

آبسه‌ها توده‌های پر از چرک هستند که با لانسه (برش دادن آن‌ها) یا با آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای مسکن و گاهی اوقات حتی با دبریدمان یا برداشتن جراحی درمان می‌شوند. درست مانند یک تومور، اگر متوجه هر نوع توده ای در خرگوش خود شدید، حتماً از دامپزشک خود بخواهید که آن را معاینه کنید تا نحوه درمان آن را تعیین کند.

آرتروز

استئوآرتریت که معمولاً به عنوان آرتریت شناخته می‌شود، التهاب مفاصل است و می‌تواند خرگوش‌ها را نیز درگیر کند، درست مانند افراد، سگ‌های ما و سایر حیوانات خانگی. آرتریت معمولا در خرگوش های مسن رخ می دهد و می تواند باعث لنگیدن شود. 

هر دو پای جلویی و عقبی ممکن است تحت تاثیر آرتروز قرار گیرند و مهم است که به یاد داشته باشید که هر مفصلی می تواند توسط آن آزار دهد. آرتریت فقط به آرنج و زانو جدا نمی شود، همانطور که بسیاری از مردم اغلب فکر می کنند، بلکه می تواند در کارپوس (مچ دست)، هاک (مچ پا)، مفصل ران، و حتی در هر یک از مفاصل متعدد پا و انگشتان پا دیده شود.

رادیوگرافی (اشعه ایکس) برای تشخیص آرتریت در خرگوش استفاده می شود. متأسفانه راهی برای رفع آرتروز وجود ندارد اما راهی برای درمان درد و التهابی که ممکن است ایجاد کند وجود دارد. داروها و مکمل های مختلف ممکن است توسط دامپزشک شما تجویز یا توصیه شود، اما مهم است که قبل از اقدام به داروسازی خرگوش خود، هر یک از این موارد را با آنها در میان بگذارید.

برخی از داروها و دوزهای طولانی مدت ممکن است برای خرگوش با دستگاه گوارش حساس آنها مضر باشد. هیچ دارویی برای درمان طولانی مدت آرتریت در خرگوش ها برچسب گذاری یا طراحی نشده است، بنابراین به احتمال زیاد هر چیزی که استفاده می کنید استفاده خارج از برچسب باشد.

رژیم های غذایی و مکمل های حاوی مواد افزودنی نیز برای خرگوش های مبتلا به آرتریت موجود است. این موارد برای کمک به درمان آرتروز در خرگوش ها طراحی شده اند، اما ممکن است به تنهایی برای رفع کامل لنگیدن کافی نباشند. اسیدهای چرب امگا، گلوکزامین، زردچوبه و سایر مواد طبیعی ممکن است به خرگوش شما کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشد و از مشکلات مفصلی بیشتر در آینده جلوگیری کند.

ناخن های بیش از حد رشد کرده

اگر خرگوش شما زمان خود را روی سطوح ناهموار می گذراند، ممکن است به طور طبیعی ناخن های خود را آسیاب کند، اما اکثر خرگوش های خانگی به تراش منظم ناخن نیاز دارند . اگر خرگوش بدون کوتاه کردن ناخن طولانی شود، ناخن‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند و گاهی به داخل پد پا رشد می‌کنند یا به سرعت می‌شکنند و باعث درد یا ناراحتی می‌شوند.

اگر ناخن خرگوش شما در کف پایش پیچ خورده است، ناخن بلند باید کوتاه شود و از روی پد خارج شود. به احتمال زیاد خونریزی می کند و خرگوش شما ممکن است به آنتی بیوتیک، داروهای مسکن و شاید حتی بانداژ نیاز داشته باشد. اگر ناخن ها خیلی بلند باشند، ممکن است روی فرش یا قفس گیر کنند، پاره شوند و باعث خونریزی شوند.

در صورت داشتن پودر گلودرد معمولاً می‌توان آن‌ها را در خانه مدیریت کرد، اما اگر خرگوش شما بیش از حد ناراحت است، ممکن است از داروهای مسکن قدردانی کنند. مطمئن شوید که بدون توجه به آسیب ناخن، پای خرگوش شما تمیز بماند. پاهای کثیف باعث عفونت محل آسیب ناخن می شود.

نابجایی

مفاصل ممکن است در خرگوش ها مانند حیوانات و افراد دیگر دررفته شوند. هنگامی که یک مفصل از جای خود خارج می شود، دررفتگی نامیده می شود و گاهی اوقات نیاز به کمک دارد تا به جای خود بازگردد. اگر مفصل دررفته باشد (مانند مفصل ران یا زانو)، خرگوش شما ممکن است لنگ بزند تا زمانی که به جای خود بازگردد. اگر مفصل برای مدت طولانی دررفته باشد، نمی توان آن را تعویض کرد. اگر شک دارید خرگوش شما دچار دررفتگی شده است منتظر نمانید تا ببینید چه اتفاقی می افتد.

 مسائل ستون فقرات

خرگوش ها می توانند با لگد زدن زیاد، افتادن و بیماری دیسک بین مهره ای (IVDD) به کمر خود آسیب برسانند. گاهی اوقات این یک مشکل مزمن است (با دیسک‌هایی که برآمده می‌شوند، ملتهب می‌شوند و به نخاع فشار می‌آورند) و گاهی اوقات یک مشکل حاد (از ضربه) است، اما بدون توجه به این، مشکلات ستون فقرات ممکن است باعث لنگیدن و تکان خوردن خرگوش شما شود.

مشکلات ستون فقرات در هر گونه ای جدی است و اگر نگران کمر خرگوش خود هستید باید با دامپزشک خود مشورت کنید. رادیوگرافی و سایر تصویربرداری‌ها مانند MRI یا CT ممکن است برای کمک به تشخیص توصیه شود و ممکن است استروئیدها، داروهای ضد درد و سایر داروها برای درمان خرگوش شما تجویز شود.

آسیب های بافت نرم

رگ به رگ شدن، کشیدگی و سایر آسیب های بافت نرم ممکن است باعث لنگیدن خرگوش شما شود. شکستگی یا دررفتگی ممکن است از نظر ظاهری شبیه آسیب بافت نرم به نظر برسد اما جراحی لازم نیست. داروهای ضد التهابی و ضد درد معمولاً همراه با استراحت تجویز می‌شوند، اما خوشبختانه آسیب‌های بافت نرم معمولاً با گذشت زمان خود به خود اصلاح می‌شوند (مگر اینکه رباط یا تاندون پاره شده باشد که برای تشخیص نیاز به MRI یا سی‌تی اسکن دارد).