با مهمترین بیماری های گوسفندان آشنا شوید

بیماری های گوسفندان شامل سیاه زخم ، قلوه نرمی ، بروسلوز ، آبله ، تب برفکی ، ذات الریه ، کپلک ، بی قوارگی ، خاکستری کشنده و ... می باشند.

سیاه زخم در گوسفندان

سیاه زخم در اثر باکتری بی هوازی ایجاد می شود. این باکتری قابلیت سرایت به سایر دام ها را دارد. این یک بیماری مشترک میان انسان و حیوان است. در گوسفندان نشانه هایی مانند تب ، بی اشتهایی ، ضعف ، بی اشتهایی ، خون دماغ و تشنج و ... دارد. این بیماری می تواند موجب تلف شدن گوسفند شود. بنابراین با بروز نشانه های آن باید سریعاً برای درمان اقدام نمود. دامپزشکی آنلاین می تواند به شما در این زمینه کمک کند و بیماری گوسفند را تشخیص داده و برای درمان آن ، اقدامات مؤثر را انجام دهد.

آنتروتوکسمی ، از بیماری های گوسفندان

این مریضی در موارد نادری در گوسفند بوجود می آید. نشانه های این بیماری شامل آنتریت خونی ، زیاد شدن مایع دور قلب ، زیاد شدن مایع صفاق و ... می باشد. واکسیناسیون در پیشگیری از این بیماری ، نتیجه بخش است. سیستم ایمنی ضعیف گوسفند ، او را برای ابتلا به این بیماری مستعد می کند. با انجام مشاوره دامپزشکی در منزل ، می توانید هر گونه مشکلی که در رابطه با گوسفندان خود دارید را برطرف نمایید.

قلوه نرمی

قلوه نرمی در بره های زیر یک سال رخ می دهد. پرخوری یا قلوه نرمی در اثر یک باکتری ایجاد می شود. این بیماری عوارض زیادی دارد که شامل مرگ ، بیهوشی و تب شدید و ... می باشد. اسپاسم پرده قلب و نرمی کلیه می تواند در اثر ابتلا به این بیماری بوجود بیاید.

آبله در گوسفندان

یکی دیگر از بیماری های گوسفندان ، آبله است که میان انسان و دام مشترک می باشد. در صورتی که گوسفندان به آبله مبتلا شوند باید اقدامات مراقبتی را انجام دهید تا این بیماری به شما و سایر دام ها سرایت نکند.

تب برفکی در گوسفند

این یک بیماری ویروسی می باشد که به دلیل ورود ویروس به دهان ، بروز می کند. خروج بزاق از دهان ، ایجاد تاول های بزرگ در دهان ، عفونت لثه و ... از نشانه های این بیماری می باشد. راه های انتقال این مریضی شامل تماس دهانی گوسفندان با یکدیگر و خوردن مواد غذایی حاوی ویروس می باشد. این بیماری هم با واکسیناسیون قابل پیشگیری می باشد.

ذات الریه مزمن ، از بیماری های گوسفندان

ذات الریه یا سینه پهلو در گوسفندان به دلیل وجود یک باکتری یا ویروس ، بروز می کند. لاغری و اختلالات تنفسی از عوارض این بیماری می باشد. در صورتی که گوسفند مبتلا به این مریضی ، با سایر گوسفندان در تماس باشد ، آنها را مبتلا می کند. واکسیناسیون گله ای در جلوگیری از ابتلا به این بیماری مؤثر می باشد.

ذات الریه حاد یا التهاب ریه

عوامل باکتریایی سبب ایجاد التهاب در ریه ها می شوند. نشانه های این بیماری شامل تب شدید ، بی اشتهایی ، خروج مایعات چرکی از بینی و چشم ، اختلالات تنفسی و تپش قلب شدید و ... می باشند. برای پیشگیری از ابتلا به این مریضی باید از تماس گوسفند مشکوک با سایر گوسفندان جلوگیری کنید. دقت در جابه جایی دام ها و پیشگیری از کورانباد در آغل ، از جمله اقدامات پیشگیرانه برای این بیماری می باشند.

کپلک ، از بیماری های گوسفندان

این بیماری عوارض بسیار زیادی برای گوسفند دارد. لاغری شدید ، ریزش پشم ، بی حالی و ضعف ، کم خونی ، التهاب زیر گلو و ... از شایع ترین عوارض این بیماری می باشند. آب های آلوده از رایج ترین دلیل ابتلا به کپلک می باشد. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم ، سریعاً او را از سایر گوسفندان جدا و او را به دامپزشک نشان دهید.

بی قوارگی گوسفند

این بیماری به ندرت در گوسفندان ایجاد می شود. علت این بیماری ، وجود مشکل در ژن های مغلوی می باشد. موارد زیادی می تواند روی ژن ها اثرگذار باشد. بی قوارگی موجب عقابی شکل شدن پوزه در بره های کوچک می شود. مرگ از بدترین عوارضی است که ممکن است برای گوسفند مبتلا به این بیماری ، بوجود بیاید.

خاکستری کشنده

یکی دیگر از بیماری های گوسفندان ، خاکستری کشنده می باشد. این بیماری ارثی است و به دلیل مشکلات ژنتیکی ژن های غالب ، ایجاد می شود. بره های تازه متولد شده مبتلا به این بیماری ، رنگ و رویی خاکستری رنگ دارند و ممکن است زود بمیرند.