دندانپزشکی حیوانات خانگی

دندانپزشکی حیوانات خانگی با هدف درمان بیماری های دهان و دندان در آنها انجام می شود. بهداشت دهان و دندان در حیوانات خانگی اهمیت زیادی دارد.

نشانه های بیماری دهان و دندان در حیوانات خانگی

خونریزی لثه ، التهاب لثه ، تغییر رنگ لثه ، بوی نامطبوع دهان ، اختلال در جویدن غذا ، ترشح زیاد بزاق از دهان ، ترشحات چشم ، ایجاد لایه رسوب روی دندان ها ، خودداری از خوردن غذا ، کاهش وزن ، مالش صورت به زمین و اجسام ، پنجه کشیدن به دهان و ... از نشانه های رایج بیماری دهان و دندان در حیوانات ( سگ و گربه و ... ) می باشند.

این نشانه ها نباید مورد بی توجهی واقع شوند و باید برای یافتن دلیل آنها اقدامات لازم را انجام داد. با ویزیت عمومی حیوانات خانگی ، از سلامت دهان و دندان آنها اطمینان حاصل کنید.

خدمات دندانپزشکی حیوانات خانگی

بیماری های بسیاری در زمینه دهان و دندان می تواند جان حیوانات شما را به خطر بیاندازد. برای پیشگیری از این مشکل باید به سلامت دهان و دندان آنها توجه کنید. در صورتی که حیوانات شما دچار مشکل دهان و دندان شدند ، باید برای درمان آنها سریعاً اقدام نمایید. درمان عفونت لثه ، درمان تاول روی لثه ، جرم گیری دندان ها ، درمان پوسیدگی دندان ، درمان انواع بیماری های لثه و ... از خدمات مربوط به این حوزه می باشد که برای حیوانات شما انجام می شود.

معاینه دهان حیوانات خانگی چگونه است ؟

معاینه دهان و دندان حیوانات باید توسط یک دامپزشک انجام شود. در رابطه با مشکلات مربوط به دهان و دندان حیوانات خود ، می توانید یک مشاوره تلفنی دامپزشکی انجام دهید و در صورت نیاز حضوراً برای معاینه دهان حیوانات اقدام نمایید. معاینه  و دندانپزشکی حیوانات خانگی به صورت زیر انجام می شود.

بررسی سر و صورت حیوان برای چک کردن تقارن ، التهاب و ...

بررسی کامل سطح بیرونی دندان و لثه ها به صورت دقیق

باز نمودن دهان برای چک کردن سطح داخلی دندان ، زبان ، لوزه ، کام ، قسمت های زیر زبان و ...

چک کردن دقیق اندازه ، شکل ظاهری و قوام غدد بزاقی و غدد لنفاوی در بخش گردن حیوان

اقدامات مراقبتی از دندان های حیوانات خانگی

برای پیشگیری از ابتلای حیوانات به بیماری های دهان و دندان و عدم نیاز مکرر به دریافت خدمات دندانپزشکی حیوانات خانگی ، اقدامات زیر را انجام دهید.

مسواک کردن مرتب دندان های حیوانات خانگی

معاینه های مرتب و دوره ای از دهان توسط دامپزشک در منزل

جرمگیری دندان های حیوانات در صورت گرفتن جرم زیاد

برای مسواک زدن حیواناتی مانند سگ و گربه و ... از خمیردندان های ویژه آنها استفاده نمایید. این خمیردندان ها دربردارنده موادی هستند که برای سلامت دندان ها بسیار مفید می باشند. دندانپزشکی حیوانات خانگی یا مراکز فروش محصولات حیوانات خانگی ، خمیر دندان هایی را ارائه می دهند که دارای کلرهگزیدین ، هگزا متا فسفات ، گلوکونات و ... می باشند که برای دندان های حیوانات مفید می باشند. فلورایدتراپی یا خمیردندان حاوی فلوراید برای برخی از مشکلات مربوط به دندان های گربه توصیه می گردد.

اهمیت درمان بیماری های دهان و دندان در حیوانات خانگی

دلیل تأکید بر دریافت خدمات دندانپزشکی حیوانات خانگی در صورت نیاز و توجه زیاد به بهداشت دهان و دندان این حیوانات ، چه می باشد ؟ آیا بیماری های دهان و دندان حیوانات خطرناک است ؟ در صورتی که حیوانات خانگی سالم باشند و مشکلات دهان و دندان نداشته باشند ، تغذیه بهتر و مناسب تری خواهند داشت و این مسئله در سلامت جسمی آنها اثرگذار می باشد.

با انجام ویزیت های دوره ای توسط دامپزشکان ، از ابتلای آنها به بیماری دهان و دندان و یا حادتر شدن مشکلات آنها در این زمینه ، جلوگیری کنید. بهداشت دهان و دندان سگ و گربه را چک کنید تا به طول عمر بیشتر آنها کمک کنید.

مهمترین بیماری های دهان و دندان در حیوانات خانگی

مهمترین بیماری هایی که نیازمند مراجعه به دندانپزشکی حیوانات خانگی و معاینه آنها توسط دامپزشک است ، شامل بیماری های لثه ، بیماری پلاک دندانی ، جرم دندانی و ... می باشند. این بیماری ها می تواند عوارض زیادی را مانند آسیب های کبدی و کلیوی و ... را ایجاد کنند.