4دلیل برای گاز گرفتن گربه

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، در حالی که برخی از بچه گربه ها به آرامی افراد را گاز می گیرند، هجوم می آورند، گربه های بالغ معمولاً به سه دلیل گاز می گیرند: ترس یا درد، نا امیدی یا شکار.

اگر گربه شما را گاز گرفت و نگه داشت یا به طور ناگهانی شما را گاز گرفت، با دامپزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که از نظر فیزیکی مشکلی در گربه شما وجود ندارد.

اگر دلیل پزشکی برای گاز گرفتن گربه شما وجود ندارد، راه‌های دیگری را امتحان کنید. زبان بدن گربه گاهی اوقات می تواند گمراه کننده باشد، به خصوص برای دوستداران سگ. آیا می‌دانستید گربه‌ها در هنگام تشدید دم خود را تکان می‌دهند و ممکن است در هنگام عصبانیت خرخر کنند ؟

برای اینکه والدین خوبی برای گربه باشید، یاد بگیرید که چگونه زبان بدن گربه خود را متوجه شوید و احساسات او را در نظر بگیرید. دلسوزی شما برای دیدگاه او کمک زیادی به آنها می کند تا احساس امنیت کنند. گربه هایی که در اطراف خود احساس کنترل و امنیت می کنند کمتر احتمال دارد حمله کنند. 

چرا گربه من گاز می گیرد؟

پرخاشگری گربه به چهار دسته تقسیم می شود. به طور کلی، گربه ها به دلیل بازیگوشی (مخصوصا گربه های جوان)، ترس یا درد، ناامیدی، یا تکانه های شکارچی گاز می گیرند.

بازیگوشی گربه جوان

گاز گرفتن یک رفتار بازی معمولی است که با بچه گربه ها در 12 هفتگی شروع می شود و تا سال اول ادامه می یابد. این مبارزات ساختگی به آنها مهارت های شکار و همچنین مهارت های ارتباطی بزرگسالان را می آموزد. آنها با گربه های دیگر دعوای تمسخرآمیز می کنند. بچه گربه ها که در خانه شما زندگی می کنند، به دنبال شناسایی افراد به عنوان پرورش دهنده یا همبازی هستند. اگر آنها شما را به عنوان یک بچه گربه  ببینند، احتمالاً در حین بازی گاز می گیرند و در حین تعامل و محبت، گازهای ملایم یا "عشق" ارائه می دهند.

ترس یا درد

گربه هایی که می ترسند یا درد دارند، اگر زبان بدن و صداهای هشدار دهنده آنها نادیده گرفته شود، ممکن است گاز بگیرند. بسیاری از چیزها می توانند باعث این سطح از آشفتگی عاطفی در گربه شما شوند، از جمله مبهوت کردن او از چرت زدن، کوتاه کردن ناخن هایش، ورود یک غریبه به اتاق یا تحریک بیش از حد و نوازش کردن.

مردم نمی‌دانند چگونه گربه‌ها را نوازش کنند. آنها به لمس حساس هستند و به راحتی می توان آنها را بیش از حد تحریک کرد. آن‌ها ترجیح می‌دهند نوازش در نواحی دلخواه روی سر، گردن، چانه و گونه‌ها باشد، نه خیلی پایین ستون فقرات. گربه های دارای اضافه وزن بیشتر هستند مستعد گاز گرفتن می باشند. زمانی که یک گربه دارای اضافه وزن است دیگر نمی تواند مکان های صعب العبور خود را اصلاح کند، در صورت لمس شدن در این نواحی به سرعت واکنش نشان می دهد. 

نا امیدی

بسیاری از چیزها می توانند باعث ناامیدی گربه شما شوند، مانند گیر افتادن در داخل و تماشای یک حیوان طعمه دور از دسترس یا دیدن یک حیوان دیگر که بیرون از پنجره یا در قرار می گیرد. گربه شما به جای برقراری ارتباط با کلمات، احساسات خود را از طریق زبان بدن منتقل می کند.

دایره لغات یک گربه تداخل ظریفی از حرکات دم، گوش، چشم و بدن است. یک گربه ناامید ممکن است سرعت خود را ادامه دهد و بیش از حد روی موضوع ناامیدی خود متمرکز شود. اگر این احساس تشدید شود و به خشم تبدیل شود، دم خود را مستقیم به سمت بیرون نگه می‌دارند، گوش‌های خود را به عقب صاف می‌کنند. درک زمانی که گربه شما ناامیدی نشان می دهد می تواند به شما در تنظیم تعاملات خود با آنها در آن زمان کمک کند.

غرایز درنده

گربه ها شکارچیان ماهری هستند و نیازی به آموزش ندارند. البته ممکن است نیاز چندانی به این مهارت ها نداشته باشید، اما به گربه خود نگویید. اگر گربه‌تان را به سمت اسباب‌بازی‌های درنده هدایت نکنید یا او با خواهر یا برادری بزرگ شده باشد که بهترین شریک برای بازی‌های درنده خواهد بود، وقتی گربه‌تان به دست‌هایتان حمله می‌کند خیلی تعجب نکنید. یا در حالی که با دمپایی های خرگوش خود در آشپزخانه می چرخید به شما کمین می کند.

چگونه می توانم از گاز گرفتن گربه ام جلوگیری کنم؟ 

به عنوان والدین گربه، وظیفه شما این است که به گربه خود کمک کنید تا احساسات شدید خود را تنظیم کند و به نیازهای روزمره خود رسیدگی کند . به هر یک از این موقعیت ها مانند یک گربه مادر پرورش دهنده پاسخ دهید.

به خود یادآوری کنید که با بچه گربه شما برابر نیستید. اگر گربه شما از دست شما مانند یک حیوان طعمه استفاده می کند، اجازه دهید لنگ بزند و در جهت مخالف به آن خیره شوید. اگر دست شما "مرده" باشد، آنها را درگیر نمی کنند. وقتی تسلیم شدند، بایستید و برای حداقل 30 ثانیه دور شوید، سپس برگردید تا انرژی خود را به یک اسباب بازی مناسب هدایت کنید

صرف نظر از سن گربه شما، اگر ناگهانی در حالت دفاعی آنها بالا رفت، با دامپزشک خود تماس بگیرید. مانند بقیه ما، گربه شما نیز در صورت بیماری یا زخمی شدن، کوتاه مزاج می شود.

اگر هیچ دلیل پزشکی زمینه ای وجود ندارد، در نظر بگیرید که چه چیز دیگری ممکن است باعث گاز گرفتن شود. آیا ممکن است تغییری در سبک زندگی شما ایجاد شود؟ 

آموزش کلیکر همچنین ممکن است به شما کمک کند که گربه خود را از گاز گرفتن در حالت تدافعی متوقف کنید. هنگامی که به گربه خود نزدیک می شوید، از یک کلیک برای هشدار دادن به گربه خود استفاده کنید. به علاقه آنها با یک رفتار با ارزش پاداش دهید.

ناامیدی گربه مانند عصبانیت انسان است. اگر در یک خانواده چند گربه زندگی می کنید، مداخله در شکاف بین گربه ها ممکن است باعث پرخاشگری جابجا شود. جین ارلیش ، ACBC و مدیر مشاوره رفتار گربه در آریزونا، می‌گوید: «ناامیدی می‌تواند ناشی از موقعیتی باشد که در آن گربه شما قصد دارد حواسش را پرت کند که نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند، مانند گربه دیگری که بیرون پنجره است یا پرنده‌ای که فقط کنار آن پرواز می‌کند. 

گربه ها وقتی احساس خوبی دارند خوب عمل می کنند، بنابراین اگر گربه شما گاز می گیرد، از خود بپرسید که چرا. دلایل مختلفی که ممکن است یک گربه گاز بگیرد و نقش شما در تعامل را در نظر بگیرید. 

اگر به کمک نیاز دارید چیزهای زیادی برای یافتن وجود دارد. مشاوران رفتار گربه هستند که می توانند به صورت مجازی شما را راهنمایی کنند.