بیماری پستان در گربه ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، معمولاً گربه‌های نر و ماده شش تا هشت نوک سینه دارند. و از آنجایی که گربه ها می توانند به تعداد "فرد" نوک سینه داشته باشند، این امکان وجود دارد که هر نوک سینه یک جفت متقارن نداشته باشد. آیا کنجکاو هستید که بدانید گربه ها چند نوک سینه دارند؟ چرا گربه های نر نوک سینه دارند؟ و آیا همه گربه ها نوک سینه دارند؟ پاسخ ساده و کوتاه است: بله، همه گربه ها نوک سینه دارند، حتی گربه های نر!

چرا گربه های نر نوک سینه دارند؟

هورمون‌های خاص جنسی تعیین می‌کنند که آیا این ساختارها به اندام‌های جنسی مردانه یا زنانه و غدد پستانی با عملکرد کامل در مقابل غدد ابتدایی و غیرعملکردی تبدیل می‌شوند. بنابراین به بیان ساده، دلیل اینکه گربه های نر (و انسان های نر) نوک سینه دارند این است که قبل از اینکه تمایز جنسی رخ دهد در جنین رشد می کنند.

چگونه نوک سینه های گربه در دوران بارداری تغییر می کند؟

اجازه ندهید وجود نوک سینه های تزئینی روی گربه های نر شما را از نقش بسیار مهمی که می توانند در گربه های ماده  ایفا کنند، منحرف کند. بارداری معمولاً در گربه ها حدود دو ماه طول می کشد و در این مدت، نوک سینه های گربه باردار شروع به آماده شدن برای شیردهی می کنند.

در ابتدا، هیچ تغییری در نوک سینه های یک گربه باردار وجود نخواهد داشت." تا دو هفته آخر بارداری که غدد پستانی رشد می کنند و گربه را آماده شیردهی می کند. در این مرحله، نوک سینه‌ها کمی بزرگ‌تر می‌شوند.

معمولاً گربه ماده در هر دوره از بارداری، چهار بچه گربه به دنیا می آورد که حداقل شش تا هفت هفته آینده از این غدد پستانی تغذیه می کنند. 

ورم پستان گربه ها

اگر گربه شیرده شما دچار قرمزی، تورم، حساسیت یا ترشح غیرطبیعی در شیر شد (مثلاً تغییر رنگ یا قوام)،  همه اینها نشانه هایی هستند که گربه شما ممکن است ورم پستان داشته باشد، که در آن یک یا چند غده پستانی به دلیل عفونت باکتریایی ملتهب می شوند.

تومورهای پستانی در گربه‌ها

گربه های نر و ماده هر دو می توانند تومورهای پستانی ایجاد کنند، اگرچه در ماده ها بسیار شایع تر هستند. سرطان پستان سومین نوع شایع سرطان گربه و شایع ترین نوع در گربه های 10 ساله و بالاتر تشخیص داده شده است. برای بررسی وجود توده های غیرطبیعی، یک بار در هفته زیر بدن "شکم"  گربه را چک کنید.

تقریبا 80 درصد تومورهای پستان گربه ها بدخیم هستند. بنابراین اگر گربه شما توده‌ای در هر غده پستانی داشته باشد، باید با جراحی برداشته شود تا مشخص شود که چه نوع توموری است.

اگرچه علل زمینه‌ای سرطان پستان گربه‌ها هنوز ناشناخته است، اما مطالعه‌ای در سال 2005 نشان داد که این سرطان در گربه‌های عقیم نشده بسیار شایع‌تر است. در واقع، طبق نتایج، گربه‌هایی که قبل از 6 ماهگی عقیم‌سازی شده‌اند، در مقایسه با گربه‌هایی که عقیم نشده اند 91 درصد کمتر، در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و گربه‌هایی که قبل از اولین بارداری عقیم‌شده‌اند، 86 درصد کمتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند.

نوک سینه های معکوس

گربه های نر و ماده گاهی در اطراف نوک سینه هایشان ماده مومی شکل جمع می شود. «این اتفاق معمولاً هیچ مشکل یا ناراحتی ایجاد نمی‌کند، و شما به راحتی می‌توانید آن را از اطراف سینه گربه خود پاک کنید.» 

بنابراین اگر چیزی غیرعادی دیدید و حتی اندکی احساس نگرانی کردید، به دامپزشک مراجعه کنید.