درمان کهیر در سگ ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، در حالی که کهیر ممکن است به دلیل، حساسیت به سرما یا انگل‌های روده ایجاد شود، معمولاً توسط آلرژن‌هایی ایجاد می‌شود که به طریقی استنشاق، بلعیده یا تزریق می‌شوند. این آلرژن ها باعث ترشح هیستامین در بدن می شوند. سپس هیستامین باعث می شود که بدن رگ های خونی خود را باز کند و مایع از این رگ ها نشت کند. که ایجاد تورم به شکل کهیر می کند.

مواردی که بیشتر باعث ایجاد کهیر در سگ می شود عبارتند از:

نیش حشرات

نیش زنبور، نیش مورچه و سایر آسیب های حشرات اغلب منجر به واکنش آلرژیک در سگ می شود. کهیر معمولاً پس از گزش یا نیش در بدن ظاهر می شود، اما ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی شود.

گیاهان

سگ ها می توانند به انواع مختلف مواد گیاهی حساسیت داشته باشند، چه در صورت بلعیده شدن و چه در تماس مستقیم گزیده شدن توسط گیاهان می تواند یک مشکل خاص در سگ های شکاری باشد.

مواد شیمیایی و آفت کش ها

گاهی اوقات مواد شیمیایی مختلف در صورت بلعیده شدن، استنشاق یا تماس با پوست سگ شما می توانند باعث کهیر شوند. مواد شیمیایی مانند: لوازم تمیز کردن یا حتی مواد پیشگیری کننده از کک باشد که برای سگ ها می باشد. با این حال، اگر سگ شما به آن حساسیت داشته باشد، کهیر ممکن است ظاهر شود.

داروها یا مکمل ها

امکان دارد سگ شما به داروهای موضعی، تزریقی و خوراکی هم حساسیت داشته باشد. و سگ شما کهیر بزند. این کهیرها ممکن است به طور ناگهانی پس از استفاده از شامپوی دارویی یا مصرف قرص ظاهر شوند.

آلرژن های محیطی

گرد و غبار، کپک و سایر آلرژن های موجود در محیط می توانند باعث ایجاد کهیر شوند. اینها معمولاً استنشاق می شوند و می توانند باعث ایجاد کهیر شوند.

تشخیص کهیر

کهیر مانند تومورهای تکی نیست که در زیر پوست سگ شما ایجاد شود. کهیرها هرگز توده های تکی نیستند، بلکه همیشه به صورت چندتایی یافت می شوند. آنها برجستگی های کوچکی هستند که به طور ناگهانی ظاهر می شوند. پیدا کردن کهیر در سگ هایی با پوشش موهای ضخیم ممکن است سخت باشد، اما در صورت و شکم که معمولاً خز کمتری دارد، راحت تر دیده می شود. اگر سگ شما به طور ناگهانی چندین توده کوچک روی بدنش ظاهر شد، احتمالاً کهیر هستند.

رفتار

برخی از کهیرها تقریباً به همان سرعتی که ظاهر شدند از بین می روند، بنابراین درمان همیشه ضروری نیست. گاهی اوقات تنها چند ساعت انتظار تنها چیزی است که سگ شما برای رفع کهیرهایش نیاز دارد، اما اگر کهیر از بین نرفت یا دوباره ظاهر شد باید با دامپزشک خود تماس بگیرید. اگر کهیر با علائم دیگری مانند تورم صورت، استفراغ، اسهال، رنگ پریدگی لثه، افتادگی یا ضعف همراه شد، فوراً به دامپزشک مراجعه کنید. داروهایی مانند آنتی هیستامین ها و استروئیدها ممکن است برای کاهش تورم، التهاب و ترشح هیستامین لازم باشد. کشف علت کهیرهای مداوم یا تکرار شونده نیز برای حذف آن از محیط سگ شما ضروری است.

چگونه از کهیر جلوگیری کنیم

اگر می دانید سگ شما به چیزی آلرژی دارد، دور نگه داشتن سگ از آن مواد حساسیت زا بهترین راه برای جلوگیری از کهیر است. این ممکن است به معنای اجتناب از استفاده، مواد شیمیایی خاص، شامپوها یا داروها، اسپری کردن در داخل و اطراف خانه برای مورچه ها و عنکبوت ها باشد و اطمینان حاصل کنید که گیاهانی که سگ شما به آنها دسترسی دارد برای آنها سمی نیستند. اما اگر سگ شما یک بار کهیر داشته است، پیدا کردن علت آن می تواند به شما در جلوگیری از ابتلای دوباره سگ به کهیر کمک کند.

کهیر در مقابل سایر برجستگی های پوستی

سگ ها می توانند انواع مختلفی از توده ها یا برجستگی های پوستی ایجاد کنند که می توانند شبیه کهیر به نظر برسند. اگر در مورد ضایعه روی پوست سگ خود نگرانی دارید، حتماً به دامپزشک خود مراجعه کنید.

شناسایی آبسه در سگ ها