آیا گربه ها می توانند ماهی تن بخورند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، ماهی تن برای گربه ها سمی نیست، و خوردن آن بی خطر است. اما به عنوان یک ماده اصلی در رژیم غذایی روزانه گربه شما توصیه نمی شود.

آیا ماهی تن برای گربه ها خوب است یا بد؟

ماهی تن یک غذای کم کالری و پر پروتئین است که حاوی مواد مغذی مانند ویتامین B12، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D است. این مواد به ترتیب برای تقویت خون و سلول های عصبی سالم، سلامت قلب و عروق، و استخوان ها و ماهیچه های قوی شناخته شده اند.

تن ماهی بدون شک فواید تغذیه ای خود را دارد. اما اگر به دفعات زیاد استفاده شود، می تواند منجر به مشکلات سلامتی در گربه ها شود.

علائم آلرژی غذایی در گربه ها عبارتند از :

برآمدگی های کوچک و پوسته دار

ریزش مو

سرخی

خارش

استفراغ

اگر به رژیم غذایی گربه خود تن ماهی اضافه کردید و شروع به نشان دادن این علائم کرد، احتمالاً آلرژی داشته باشد.

نگرانی دیگر مسمومیت با جیوه است. جیوه یک فلز سمی است که در آب، هوا و خاک یافت می شود. همه ماهی ها حاوی جیوه هستند، اما ماهی تن در مقایسه با انواع دیگر ماهی ها دارای مقادیر بالاتری است. هم گربه ها و هم انسان ها در صورت مصرف بیش از حد ماهی تن در مدت زمان طولانی ممکن است دچار مسمومیت با جیوه شوند.

علائم مسمومیت با جیوه در گربه ها عبارتند از :

از دست دادن هماهنگی

راه رفتن ناپایدار

رفتار غیر طبیعی

لرزش یا تشنج

حرکات غیر ارادی بدن و چشم

افسردگی سیستم عصبی مرکزی

از دست دادن بینایی

مرگ

در نهایت، مصرف بیش از حد ماهی تن می تواند منجر به افزایش وزن در گربه شما شود. ماهی تن یک غذای نسبتاً سالم برای ما انسان‌ها است، اما این کالری‌ها وزن بسیار بیشتری را برای دوستان چهارپای ما ایجاد می کنند.  اضافه وزن می تواند منجر به التهاب مزمن، بیماری قلبی ، دیابت و سرطان شود .

 با پیروی از قانون 10 درصد در مورد تنقلات و خوراکی‌ها برای گربه‌ها، می‌توانیم به حفظ وزن مناسب گربه‌های عزیزمان کمک کنیم تا بتوانند عمر طولانی‌تری داشته باشند.

آیا گربه ها می توانند گاهی ماهی تن بخورند؟

ماهی تن در صورت تغذیه بیش از حد و مکرر می تواند خطرات سلامتی ایجاد کند، در حالی که از سوی دیگر، گربه ها می توانند تن ماهی بخورند زیرا سمی نیست. 

«تن ماهی سرشار از چربی‌های غیراشباع است و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E برای متعادل کردن آن ندارد. از آنجایی که این ماده غذایی پروتئینی است، همیشه احتمال واکنش های آلرژیک نیز وجود دارد.

توصیه می شود ماهی تن را قبل از سرو برای گربه خود مانند: ماهی های دیگر، مثل سالمون، بپزید تا از تغذیه ایمن اطمینان حاصل کنید.

چقدر ماهی تن به گربه ام بدهم؟

گربه های ما اگر می توانستند هر روز ماهی تن می خوردند. اما ما می دانیم که به همان اندازه که آنها تن ماهی دوست دارند، به نفع آنهاست که زیاد ماهی تن نخورند. به قول معروف «همه چیز در حد اعتدال».

«قرار دادن مقداری آب از کنسرو ماهی تن در کاسه آب گربه‌تان گاهی اوقات ممکن است او را به خوردن نوشیدنی تشویق کند. غذاهای گربه با طعم ماهی تن (مطمئن شوید که روی برچسب متعادل و کامل باشد) در بین بسیاری از گربه‌ها محبوب است. به ماهی تن به عنوان یک وعده غذایی برای گربه خود نگاه نکنید. 

چرا گربه من زباله می خورد؟