چرا سگ ها همه جا دنبال شما می آیند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، ظاهراً سگ ها فکر می کنند، ما انسان‌ها هنگام شستن لباس‌ها، تعویض ملحفه، جست‌وجوی شارژر تلفن و در زمان استراحت به یک دوست در کنار خود نیاز داریم. سگ ها نیز مانند انسان ها، حیواناتی اجتماعی هستند و از معاشرت با عزیزان خود لذت می برند. آنها آنقدر صاحبان خود را  دوست دارند که گاهی اوقات فقط برای اینکه با شما باشند، تا توالت و حمام همراهتان می آیند.

پیوند انسان و حیوان

پس از سال‌ها پرورش انتخابی، سگ‌ها بهترین دوست انسان هستند. اگر با سگ خود رابطه نزدیکی دارید که مبتنی بر اعتماد و درک است، حضور فیزیکی شما برای حفظ آن همراهی زیبا بسیار مهم است. به علاوه، تعاملات مثبت با انسان نشان داده است که سطح اکسی توسین را در سگ‌های ما افزایش می‌دهد.

کسالت

پس از ساعت‌ها تنها ماندن،  سگ‌های ما به طور فزاینده‌ای خسته می‌شوند و نیاز به توجه دارند . اگر این نیاز را برای سگتان برطرف نکنید، آنها راه های دیگری برای سرگرمی خود پیدا خواهند کرد. 

اضطراب

سگ ها عصبی، ترس و اضطراب را بسیار شبیه به احساس ما تجربه می کنند. و درست مثل ما، وقتی  مضطرب می‌شوند، ممکن است بخواهند در نزدیکی کسی باشند که به آنها احساس امنیت و آرامش می‌دهد. برای بسیاری از سگ های مضطرب، جدایی از فردی که با او در ارتباط هستند، تنها به استرس آنها می افزاید.

نژاد

برخی از نژادها، به ویژه آنهایی که قرن‌ها برای کار در کنار انسان پرورش داده شده‌اند. این سگ ها یاد گرفته اند که به نشانه های صاحب خود بسیار توجه کنند،(سگ های گله)منتظر اطلاعات جدید باشند و برای انجام یک کار خاص (مانند جمع آوری گوسفند) آماده باشند. سایر گروه‌های نژادی، مانند گروه کاری، به‌طور انتخابی برای حضور در محل کار با صاحبان خود پرورش داده شده‌اند.

نیازهای برآورده نشده یا مسائل پزشکی

گاهی اوقات ما به نیازهای روزانه سگ خود هم توجهی نمی کنیم. مانند زمانیکه نیاز به بیرون رفتن و پیاده روی دارند.  سگ هایی که به طور ناگهانی "چسبنده" می شوند ممکن است نیاز به توجه بیشتری داشته باشند. همچنین، سگ‌هایی که احساس خوبی ندارند یا مشکل پزشکی زمینه‌ای دارند، ممکن است ناگهان شروع به تعقیب بیشتر شما کنند.

چه زمانی باید نگران بود؟

اگر دنبال کردن سگ شما رفتار جدیدی است، ممکن است نشان دهد که او باید توسط دامپزشک یا مشاور رفتاری معاینه شود. مهم است که به زبان بدن و ارتباطات سگ خود توجه زیادی داشته باشید. اگر متوجه شدید که رفتار دنبال کردنی سگ شما شامل علائم استرس است، باید از یک مشاور رفتاری معتبر یا مربی تقویت کننده مثبت کمک بگیرید. بدن پرتنش، صداهایی مانند ناله یا پارس کردن، یا ناتوانی در آرام گرفتن، همگی نشان دهنده مسائل ترس یا حتی اضطراب هستند.

اگر متوجه شدید که این رفتار به طور ناگهانی رخ داده است، ممکن است یک مشکل اساسی سلامتی وجود داشته باشد. آهسته حرکت کردن یا ناله کردن هنگام دراز کشیدن، حساسیت به لمس، یا تغییر در رفتار مانند غذا نخوردن، نشان دهنده نیاز به معاینه فوری توسط دامپزشک است.

سگ ها نیز مانند ما انسان ها نیاز به توجه و محبت دارند. پس مراقب رفتارمان با آنها باشیم.