گال در سگ ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، خانواده (Sarcoptes scabiei) که به آن کنه های خارش یا جرب(انگل خارجی) نیز گفته می شود، این کنه انواع پستانداران از جمله گاو، سگ، سگ وحشی، اسب و انسان را آلوده می کند. به طور خاص، کنیس که به عنوان گال سگ نیز شناخته می شود، در گرگ ها، کایوت ها، برخی از روباه ها و سگ ها رایج است. گربه‌ها گاهی اوقات تحت تأثیر این نوع آفت گال قرار می‌گیرند.

کنه های سارکوپتس از طریق تماس مستقیم با سایر حیوانات خانگی آلوده یا با بستر آلوده یا لوازم نظافت پخش می‌شوند. به همین دلیل است که این حشره‌های کوچک می‌توانند در صورت وارد شدن به بدن سگ‌ها مشکلاتی را برای انها ایجاد کنند.

کنه ها می توانند در این محیط ها بدن حیوان خانگی را آلوده کنند:

پارک سگ ها

مهدکودک سگ ها

سالن های نظافت حیوانات خانگی

بیرون در طبیعت

پناهگاه ها

حتی اگر کنه‌ها در این محیط‌ها عمر طولانی نداشته باشند، حیوان خانگی شما می تواند با تماس نزدیک به سگ‌های آلوده دچار مشکل شود. کنه‌ها به زیر پوست سگ می روند و پس از بیرون آمدن تخم‌های کنه‌، لارو لانه‌های جدیدی حفر می‌کند. سپس پوست اندازی می شوند و قبل از بلوغ در دو مرحله تبدیل به پوره می شوند. این چرخه زندگی در کمتر از 3 هفته اتفاق می افتد، بنابراین همیشه در حال توسعه هستند.

اگر شما کنه‌ها را روی بدن پت خود نمی بینید، بدان معنا نیست که آنها وجود ندارند. هجوم کنه ها باعث می شود که توله بیچاره شما یک پاسخ التهابی، معمولاً به شکل خارش شدید، متحمل شود .

در صورت عدم درمان؛ کنه گال یکی از دو آفتی است که باعث جرب می شود. یک بیماری پوستی شدید و تحریک کننده که به دلیل خاراندن بی امان، منجر به زخم های باز، دلمه ها و از بین رفتن شدید خز می شود. که از آن به عنوان جرب سارکوپتیک نیز یاد می شود و بسیار مسری است.

کنه دمودکس؛ در فولیکول‌های مو و غدد چربی حیوان زندگی می‌کند. همچنین اگر سگ (یا در شرایط نادر، گربه) سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد و نتواند با هجوم مبارزه کند، باعث جرب می‌شود. این نوع جرب که معمولا در توله سگ ها یا سگ های مسن یافت می شود، مسری نیست.

علائم و نشانه های گال در سگ ها

گال معمولاً در آرنج‌ها، نوک گوش‌ها، صورت، ساق پا و نواحی سینه حیوانات خانگی ظاهر می‌شود، اما در موارد شدید می‌تواند کل بدن را تحت تأثیر قرار دهد. آنها می توانند در هر سگی در هر سنی نفوذ کنند." 

علائم رایج عبارتند از:

لیسیدن، جویدن یا خاراندن بیش از حد

پوست قرمز، متورم یا پوسته پوسته شده، به ویژه در مناطقی که خز از قبل نازک است، مانند شکم ریزش غیر طبیعی

اینها همچنین می‌توانند نشانه‌هایی از سایر مشکلات پوستی باشند. لیسیدن یا مالش ناحیه عفونی باعث تحریک پوست یا زخم می شود که می تواند منجر به عفونت های ثانویه شود. بنابراین اگر توله شما هر یک از این علائم را نشان داد، مهم نیست که چقدر جزئی باشد، قبل از بدتر شدن گال، هر چه زودتر او را نزد دامپزشک ببرید.

مردم اغلب می پرسند که آیا گال گوش سگ، مانند کنه های گوش است؟ به خصوص زمانی که متوجه خاراندن بی پایان توله سگ خود در اطراف سرش می شوند. کنه‌های گوش، یا کنه‌های otodectes cynotis ، در واقع یکی دیگر از آفت‌های جرب مسری هستند که قسمت خارجی گوش را آلوده می‌کنند. و منبع غذایی آنها موم گوش سگ است.

اگر سگ شما فقط گوش‌هایش را می‌خراشد یا سرش را زیاد تکان می‌دهد، یا اگر گوش‌های او از حد معمول آویزانتر هستند، باید فوراً او را نزد دامپزشک ببرید. کنه‌های گوش مانند کنه‌های سارکوپتیک به سایر قسمت‌های بدن او سرایت نمی‌کنند، اما در صورت عدم درمان می‌توانند باعث آسیب دائمی به کانال گوش شوند.

درمان گال برای سگ ها

گال در سگ ها کاملاً قابل درمان است بدون اینکه ناراحتی زیادی برای دوست پشمالو شما ایجاد کند. شما همچنین نیازی به ضد عفونی کردن گسترده خانه خود ندارید، (به استثنای تمیز کردن کامل همه محصولات رختخواب و نظافت .)

اگر فقط یک سگ دارید، او نمی تواند در طول درمان در اطراف هیچ توله سگ دیگری باشد. اگر چندین سگ در خانه دارید، همه آنها باید برای گال درمان شوند، حتی اگر فقط یکی از آنها علائم داشته باشد.

درمان‌های متعدد یا ترکیبی کنترل گال ضروری هستند و ممکن است شامل داروهای موضعی، تزریق برای از بین بردن کنه‌ها و درمان خارش، فرورفتگی‌های دارویی یا داروهای خوراکی باشد. احتمال واکنش های نامطلوب یا عوارض جانبی با چنین درمان هایی وجود دارد. 

به طور کلی، درمان‌های خانگی برای گال در سگ‌ها توصیه نمی‌شود، زیرا چرخه زندگی سریع کنه سارکوپتیک مدت زیادی طول می‌کشد تا به طور کامل از بین برود. اما دامپزشک شما شامپوهای تسکین دهنده را برای کمک به کاهش خارش پیشنهاد میکند. 

آیا می توان گال را از سگ گرفت؟

بله، اگر سگتان آلوده باشد و شما زیاد با او بخوابید، احتمالاً از او گال می گیرید.

در حالی که بیشتر بیماری‌هایی که حیوانات خانگی حمل می‌کنند به انسان منتقل نمی‌شوند، برخی از آن‌ها وجود دارد که صاحبان پت می‌توانند از حیوانات خانگی خود مبتلا شوند، از جمله نوعی جرب که توسط کنه ایجاد می‌شود. اگرچه این کنه ها سگ ها را ترجیح می دهند، انسان ها و سایر حیواناتی که با سگ آلوده در تماس هستند نیز ممکن است آلوده شوند.

بیماری هایی که به طور خاص از حیوانات به انسان منتقل می شوند، بیماری های مشترک بین انسان و دام نامیده می شوند و می توانند شامل همه چیز از ویروس ها گرفته تا انگل ها و عفونت های باکتریایی و غیره باشند. خوشبختانه از آنجایی که کنه سگ برای میزبان خاصی طراحی شده است، نمی تواند چرخه زندگی خود را در انسان کامل کند، بنابراین در عرض چند روز می میرد. ممکن است در این مدت باعث خارش شدید و احتمالاً مقداری جوش شود. که احتمالاً به درمان پزشکی نیاز خواهید داشت.

با این حال، اگر شما به گال مبتلا شوید، همیشه تقصیر سگتان نیست. در مناطق و موسسات با جمعیت زیاد و ازدحام جمعیت، به ویژه در مناطق مرطوب و گرمسیری، افراد را آلوده می کند.