بهره گیری از سلول های بنیادی در درمان سگها عملیاتی شد

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"،این گروه از دانشمندان امیدوارند تا با کشف روش درمانی یاد شده، در آینده ای نزدیک، آن دسته از سگ هایی که غیرقابل درمان میباشند را به صورت موثری درمان نمایند.
اگرچه با پیشرفت های مختلف طی دهه های اخیر در رشته دامپزشکی، امید به زندگی این حیوانات افزایش یافته است، با این حال هنوز هم بیماری های متعددی، طول عمر این حیوانات را تهدید می کند.
با استفاده از سلول های بنیادی و هدایت تمایز آنها به انواع سلول های مورد نظر، محققان قادر خواهند بود تا به صورت موثری به بازسازی بافت های آسیب دیده دست یابند و در نتیجه، دوره درمان بیماریهای مختلف را کاهش دهند. اگرچه این فناوری به صورت گسترده در انسان مورد مطالعه قرار گرفته است اما هنوز هم پتانسیل درمانی آن در سگها اندک است.

 
به همین دلیل تیمی از محققین ژاپنی به سرپرستی شینگو هاتویا از دانشگاه اوساکا ژاپن در حال کار بر روی جداسازی سلول های بنیادی پرتوان القایی از نمونه‌های خون سگ ها هستند.
سلولهای بنیادی پرتوان القایی یا iPSC ، نوعی از سلول های بنیادی میباشند که توانایی آن را دارند تا با وارد کردن مجموعه خاصی از ژن ها به سلول های توسعه یافته برنامه ریزی شوند. این گروه از سلول ها با سرعت بسیار بالایی تقسیم می شوند.
دکتر هاتویا بر این باور است که یافته های به دست آمده در این مطالعه، راه را برای درمان بیماری های انسان نیز هموار می‌کند. وی در این خصوص گفت: "ما معتقدیم که روش‌های درمانی به دست آمده توانایی آن را دارند تا تحقیقات در خصوص بیماری های ژنتیکی سگها را نیز به نقاط روشنی سوق دهد."
نتایج کامل این مطالعه در نشریه "سلول های بنیادی و توسعه" منتشر شده است.