آیا گربه ها به صاحبان خود وابسته هستند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، گربه ها به منزوی بودن و گوشه گیری شهرت دارند. اما یک مطالعه جدید نشان داد که آنها در واقع پیوندهای امنی با انسان ها ایجاد می کنند.

برای اندازه گیری دلبستگی، این مطالعه از چیزی به نام تست "موقعیت عجیب" استفاده کرد، که آزمایشی است که هم برای سگ ها و هم بر روی نوزادان انسان برای دهه ها استفاده می شود. در این نسخه از آزمایش، گربه ها یا بچه گربه ها به همراه صاحب خود به مدت دو دقیقه به یک محیط جدید آورده می شوند، پس از آن دو دقیقه به تنهایی و پس از آن یک ملاقات مجدد دو دقیقه ای، زمانی که صاحب دوباره وارد می شود. محققان گربه ها را تماشا می کنند، که آیا در طول این مراحل گربه ها صاحب خود را نادیده می گیرند ؟

گربه‌ها تقریباً همان مقدار و میزان وابستگی به صاحب خود را نشان می‌دهند که سگ‌ها از خود بروز می دهند. حدود 65 درصد از گربه‌ها و بچه گربه‌ها به عنوان «پیوند ایمن» با صاحبانشان طبقه‌بندی می‌شوند، در حالی که این رقم برای سگ‌ها 58 درصد و برای نوزادان انسان 65 درصد است.  اساساً اندازه گیری این است که آیا یک گربه با حضور یک انسان خاص راحت تر است یا خیر.

همانطور که هر کسی که سعی کرده یک گربه را تربیت کند می‌داند، دامنه توجه آنها کمی طولانی‌تر است، و تمایل بیشتری برای انجام کارهای واقعی نشان می‌دهند. سگ‌ها بیشتر شبیه همدم یا حتی همراه هستند که برای کمک به شکار، گله‌داری یا کارهای دیگر در کنار انسان‌ها پرورش یافته‌اند. از سوی دیگر، گربه ها موجودات مستقلی هستند. آنها بدون در نظر گرفتن صاحب خود، به نوعی کار خود را انجام می دهند.

همه اینها برای ایجاد این تصور ایجاد شده است که گربه ها ممکن است به اندازه سگ ها با انسان ها پیوند قوی نداشته باشند. به نظر می رسد آنها واقعاً به ما نیاز ندارند.