لکه اشک در سگ

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، تغییر رنگ خز نزدیک چشم معمولاً در نتیجه تولید بیش از حد اشک است که منجر به لکه‌دار شدن رنگدانه طبیعی در تولید اشک توله شما می‌شود. خبر خوب این است که این لکه‌ها همیشه نشان‌دهنده مشکل سلامتی سگ شما نیستند، و راه‌های زیادی برای پاک کردن ایمن و طبیعی لکه اشک از پوست سگ شما وجود دارد.اگر می‌خواهید بدانید چگونه از شر لکه‌های اشک روی سگ خود خلاص شوید، نکات زیررا بررسی کنید.

لکه های اشک چیست؟

لکه های اشک سگ، علائم عمیق مایل به قرمز یا قهوه ای هستند که می توانند در زیر چشم سگ ظاهر شوند گاهی اوقات همراه با ترشحات.

لک شدن اشک می تواند نتیجه ریزش اشک یا ناتوانی توله سگ شما در تخلیه آنها باشد و رنگدانه های طبیعی در بدن سگ می توانند این آثار را بجا بگذارند. اشک بیشتر در سگ‌هایی با خزهای رنگ روشن آشکار می‌شود، اما تقریباً هر سگی می‌تواند به این عارضه مبتلا شود.

به طور معمول، رنگ آمیزی اشک در اکثر حیوانات خانگی یک مشکل زیبایی است تا یک مشکل پزشکی. "در صورت شک، با دامپزشک خود تماس بگیرید تا روی یک برنامه درمانی منحصر به فرد برای ارزیابی نیازهای خاص حیوان خانگی خود کار کنند."

چه چیزی باعث ایجاد لکه اشک در سگ می شود؟

"لکه های اشک نتیجه رسوبات پورفیرین آزاد شده در اشک است. پورفیرین یک محصول طبیعی است که از تجزیه آهن در بدن تولید می شود."هر سگ دارای مقدار متغیر پورفیرین است و برخی از سگ ها بیشتر از سایرین دارند. میزان پورفیرین موجود در اشک مستقیماً با رنگ لکه های اشک مرتبط است.

در حالی که تولید بیش از حد اشک (همچنین به عنوان epiphora شناخته می شود ) چیزی است که منجر به لکه شدن می شود، تشخیص اینکه چه چیزی منجر به سرریز اشک می شود برای شروع می تواند مفید باشد.

برای برخی از نژادها، مانند پودل ها و کوکر اسپانیل ها ، مشکلات ژنتیکی با ناتوانی در تخلیه موثر اشک می تواند مقصر باشد. برای نژادهای برکیوسفالی بینی کوتاه ، مانند پاگ و پکنیز ، استعداد ابتلا به مشکلات چشمی می تواند باعث تحریک و منجر به تولید بیش از حد مجاری اشکی می شود.

مسائل دیگری که می تواند باعث ریزش بیش از حد در هر نژادی شود، مواردی مانند عفونت چشم ، گلوکوم، رشد مژه ها، عمق کم چشم، رژیم غذایی نامناسب، استرس و آلرژی است. دندان درآوردن توله سگ ها نیز می تواند باعث تولید بیش از حد اشک شود.

لکه های تیره رنگی که به جا می ماند گاهی اوقات می تواند نشانگر چیزی جدی تر از رنگ آمیزی طبیعی پورفیرین باشد. شرایط پزشکی مانند عفونت قارچی می تواند در رطوبت محبوس شده در خز سگ شما رشد کند و منجر به تغییر رنگ بیشتر شود، بنابراین اگر مشکوک هستید که مشکلی وجود دارد، مهم است که لکه های اشک سگ خود را توسط دامپزشک بررسی کنید.

 

چگونه لکه های اشک سگ را پاک کنیم؟

اگر لکه‌ها در عمق خز وجود داشته باشد، استفاده از دستمال‌های چشمی و شوینده‌های برچسب‌گذاری شده برای استفاده چشمی، اطمینان حاصل می‌کند که هیچ آسیبی به چشم‌ها در اثر فرآیند تمیز کردن وارد نمی‌شود. یک پارچه شستشوی گرم را می توان در ترکیب با محصولات چشمی برای شل کردن زباله های خشک شده روی خز و تسهیل برداشتن این توده ها استفاده کرد.

به غیر از یک دستمال گرم، از داروهای خانگی و محصولات خانگی برای تمیز کردن لکه های اشک استفاده نکنید. «روغن نارگیل، سرکه سیب و پراکسید هیدروژن برای استفاده در نزدیکی چشم حیوان خانگی شما بی خطر نیستند.

برای از بین بردن ایمن و مؤثر لکه های اشک سگ، یکی از این پاک کننده های لکه اشک سگ را امتحان کنید:

دستمال مرطوب پاک کننده چشم سگ و گربه

پاک کننده لکه اشک

بهترین راه برای تمیز کردن و مدیریت لکه‌های اشک این است که پوست دور چشم را به‌درستی مرتب کنید و تا حد امکان کوتاه نگه دارید.

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از انباشته شدن اشک که منجر به لک می‌شود، این است که دستمال یا پارچه‌ای نرم در دست داشته باشید تا مرتباً ناحیه زیر چشم سگ خود را خشک کنید. برخی از مشکلات نژاد خاص یا ناهنجاری های چشمی که منجر به رنگ آمیزی اشک می شود را می توان اصلاح کرد و از تولید بیش از حد اشک در آینده جلوگیری کرد.

اگر حیوان خانگی شما تغییر ساختاری داشته باشد که منجر به تخلیه اشک روی صورت شود، یک چشم پزشک دامپزشکی ممکن است بتواند با یک روش ساده برای اصلاح این ناهنجاری کمک کند." از طرف دیگر، ممکن است شرایط چشمی دیگری مانند خشکی چشم، زخم قرنیه و ورم ملتحمه آلرژیک منجر به تولید اشک یا مخاط بیش از حد شود .

به یاد داشته باشید، اگر نگران سلامت چشم حیوان خانگی خود هستید، بهتر است دامپزشک خود تماس بگیرید.