بعد از عقیم سازی گربه چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، سن عقیم‌سازی گربه حدود شش ماهگی است، با این حال، تحقیقات در 20 سال گذشته نشان می‌دهد که عقیم‌سازی قبل از اولین چرخه گرما ممکن است مزایایی داشته باشد . اکنون در مورد فواید عقیم‌سازی، چه در اوایل یا دیرتر زندگی گربه، فرآیند عقیم‌سازی، انتظارات بعد از عمل و برخی نگرانی‌هایی که صاحبان ممکن است پس از آن داشته باشند، بحث خواهیم کرد.

فواید آن چیست؟

عقیم کردن بخش مهمی از مالکیت گربه و سلامت کلی گربه ماده است. مزایای عقیم‌سازی بسیار بیشتر از خطرات آن است. از مزایای آن می توان به پیشگیری از سرطان پستان (در صورت عقیم شدن زودهنگام)، کاهش تعداد بچه گربه های ناخواسته، جلوگیری از چرخه گرمای پر سر و صدا و گاهی اوقات تحریک کننده و احتمالاً علامت گذاری ادرار در خانه اشاره کرد. 

فرآیند اسپای

اگرچه عقیم‌سازی به عنوان یک جراحی بزرگ در نظر گرفته می‌شود، اما یکی از رایج‌ترین عمل‌هایی است که انجام می‌شود. قبل از عقیم‌سازی، دامپزشک شما یک معاینه سر تا پنجه انجام می‌دهد و ممکن است آزمایش خون را برای اطمینان از درست بودن همه اندام‌های حیاتی توصیه کند. اگر گربه سالم باشد، داروی آرامبخش و مسکن تجویز می شود. پس از خواب آلودگی، برای القای خواب عمیق تر، تزریق انجام می شود. در این مدت، او از آنچه اتفاق می افتد آگاه نیست و هیچ دردی احساس نمی کند. سپس گربه شما لوله گذاری می شود، به این معنی که یک لوله در نای او به دستگاهی متصل است که به او کمک می کند نفس بکشد. برخی از دامپزشکان نیز ممکن است یک کاتتر را در ورید برای تزریق مایعات قرار دهند.

سپس گربه شما به دستگاهی متصل می شود که ضربان قلب، تعداد تنفس، سطح اکسیژن و دمای او را کنترل می کند. او برای کمک به حفظ دمای بدن، روی یک پد گرم کننده در پشت قرار می گیرد و ناحیه جراحی بریده و تمیز می شود. یک برش درست در زیر جایی که ناف انسان قرار دارد ایجاد می شود. برش به سمت پایین شکم کشیده می شود، اما طول آن به متغیرهای مختلفی بستگی دارد. تخمدان ها و رحم برداشته می شوند و دهانه رحم بسته می شود.  اگرچه برداشتن تخمدان ها و رحم استاندارد است، برخی از دامپزشکان ممکن است رحم را دست نخورده باقی بگذارند. به یاد داشته باشید، این تخمدان ها هستند که مسئول چرخه های گرما، رشد احتمالی تومور پستانی و مشکلات رفتاری هستند.

هنگامی که دامپزشک تایید کرد که خونریزی وجود ندارد، برش بسته می شود. معمولاً بخیه‌هایی در زیر پوست قرار می‌گیرند و از بخیه‌های پوستی، منگنه‌های پوستی یا چسب پوست برای بستن لایه بالایی پوست استفاده می‌شود. هنگامی که این روش به پایان رسید، لوله ای که به گربه شما کمک می کند تنفس کند، برداشته می شود. وی تا زمان اعزام به خانه تحت نظر تیم دامپزشکی قرار خواهد گرفت. اگر در گربه شما بخیه یا منگنه گذاشته شده باشد، معمولاً ظرف 10 تا 14 روز پس از عمل، برای برداشتن آنها برمی‌گردید.

بعد از اسپای 

برخی از دامپزشکان ترجیح می دهند یک گربه تازه عقیم شده را یک شب نگه دارند تا حرکت آنها را به حداقل برسانند. اگر عقیم‌سازی در صبح انجام شود، ممکن است گربه همان روز آماده رفتن به خانه باشد. در هر صورت، گربه شما ممکن است شب اول کمی گیج باشد و علاقه ای به غذا خوردن نداشته باشد. این یک واکنش طبیعی است. روز بعد باید هوشیارتر باشند. اشتهای آنها نیز باید ظرف یک یا دو روز به حالت عادی بازگردد.

برخی از گربه‌ها در چند روز اول پس از عمل کمی درد دارند، بنابراین داروهای مسکن معمولاً به خانه ارسال می‌شوند. مشاهده ترشحات از محل برش برای صاحبان غیر معمول نیست. هنگامی که به این نکته توجه می شود، ارزیابی آن توسط دامپزشک مهم است. برخی از گربه ها ممکن است به درمان های اضافی مانند آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند. ممکن است یک یقه الیزابتی به خانه فرستاده شود تا از لیسیدن آنها که ممکن است باعث تحریک، عفونت و گاهی اوقات باز شدن محل برش شود، جلوگیری شود.

آیا گربه من وزن اضافه می کند؟

استروژن ها یک سرکوب کننده طبیعی اشتها هستند. هنگامی که گربه عقیم می شود و استروژن ها خارج میشوند، ممکن است اشتها افزایش یابد. همچنین، عقیم‌سازی متابولیسم گربه را کاهش می‌دهد. دامپزشک شما به تعیین اینکه آیا تغییر در رژیم غذایی و سطح ورزش ضروری است یا خیر کمک خواهد کرد.

آیا گربه عقیم شده هنوز در گرما است؟

گربه نمی تواند بدون تخمدان، وارد گرما شود. با این حال، بافت تخمدان گاهی اوقات به سمت پایین رباط تخمدان گسترش می یابد. این متأسفانه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست. هنگامی که این اتفاق می افتد، بافت تخمدان می تواند پشت سر بماند و در نتیجه گربه علائم گرما را نشان می دهد. گربه از زمانی که رحم برداشته شده است قادر به باردار شدن نیست، اما هنوز هم برای دامپزشک مهم است که تشخیص دهد آیا باقیمانده تخمدان وجود دارد تا از بروز مشکلات دیگر جلوگیری کند . تشخیص را می توان از طریق آزمایش خون انجام داد و احتمالاً به جراحی اکتشافی برای برداشتن بافت باقیمانده تخمدان نیاز خواهد بود.

برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید، زیرا آنها حیوان خانگی شما را معاینه کرده اند، تاریخچه سلامت حیوان خانگی را می دانند و می توانند بهترین توصیه ها را برای حیوان خانگی شما ارائه دهند.