عفونت گوش در گربه ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، بدون در نظر گرفتن علل عفونت گوش؛ علائم و مشکلات گوش معمولا شبیه به هم هستند. اگر متوجه این مشکلات شدید، وقت آن است که به دامپزشک مراجعه کنید. اوتیت میانی التهاب مجرای گوش داخلی (که شایع ترین نوع در انسان است) و اوتیت خارجی التهاب مجرای گوش خارجی است. مورد دوم شایع ترین نوع عفونت گوش در گربه سانان است. 

نشانه ها

گربه ای که دچار عفونت گوش یا سایر مشکلات گوش است، پنجه های خود را به گوشش می کشد و سر خود را تکان می دهد. 

ممکن است ریزش مو یا دلمه در اطراف صورت، گوش و گردن حیوان خانگی خود در نتیجه خراشیدن گوش او مشاهده کنید. ممکن است ترشحات در گوش وجود داشته باشد و در موارد شدید، روی پوست بیرون و اطراف گوش قابل مشاهده است.

گوش ها ممکن است بوی نامطبوعی داشته باشند یا قرمز و ملتهب به نظر برسند.

گربه شما ممکن است در نتیجه مشکل گوش، سر خود را به یک طرف خم کند.

عفونت گوش همچنین می تواند باعث بی نظمی و تحریک پذیری در گربه ها شود. اگر گربه شما رفتار عجیبی دارد، از جمله مخفی شدن برای مدت طولانی، این معمولاً نشانه این است که مشکل دارد.

علل

موارد زیادی وجود دارد که ممکن است باعث عفونت گوش در گربه ها شود. معمولاً به دلیل آلرژی، انگل‌های خارجی، جسم خارجی در گوش، یا تجمع موم یا خز ایجاد می‌شوند. پولیپ ها و عفونت های باکتریایی نیز از مقصران شایع هستند.

کنه های گوش و عفونت گوش گربه

کنه های گوش مسئول اکثر عفونت های گوش در گربه ها هستند. کنه های گوش یکی از اولین چیزهایی است که توسط دامپزشک در گربه شما بررسی می شود. 

کنه های گوش باعث ایجاد ترشحات رنگی قهوه ای تیره تا سیاه در گوش می شوند که کمی شبیه تفاله قهوه است. وجود این ترشحات نشانه این است که گربه شما کنه گوش دارد. دامپزشک شما همچنین ممکن است بقایای گوش گربه را زیر میکروسکوپ بررسی کند تا شواهدی از کنه های گوش پیدا کند. 

اگر گربه شما مایت گوش ندارد یا اگر درمان مناسب برای کنه گوش نتواند گربه شما را از شر عفونت خلاص کند، ممکن است تشخیص بیشتر لازم باشد.

تشخیص عفونت گوش گربه

برخی از علل عفونت گوش در گربه ها می تواند نشانه یک مشکل سلامت سیستمیک باشد. دامپزشک شما بررسی می کند تا مطمئن شود که گربه شما به طور کلی سالم است و پوست و خز آن را به دقت بررسی می کند.

علاوه بر معاینه فیزیکی کلی، دامپزشک شما گوش گربه شما را با اتوسکوپ معاینه خواهد کرد. اتوسکوپ به دامپزشک شما اجازه می دهد تا داخل کانال گوش را از نظر علائمی مانند قرمزی و التهاب، ترشحات، توده ها و پولیپ ها، اجسام خارجی و سایر ناهنجاری ها بررسی کند. همچنین به دامپزشک شما اجازه می دهد تا غشایی را که پرده گوش گربه شما را می پوشاند مشاهده کند. با این حال، اگر ترشحات داخل مجرای گوش وجود دارد، ممکن است لازم باشد ابتدا مجرای گوش را تمیز و شستشو دهید تا بتوانید این غشاء را ببینید. 

بسته به شدت عفونت، آرام بخش ممکن است برای شستشوی کامل مجرای گوش و معاینه گوش گربه شما ضروری باشد. اگر التهاب زیاد باشد، فلاش گوش می تواند دردناک باشد .

از آنجایی که مشکلات گوش در گربه‌ها می‌تواند به دلایل سیستمیک‌تر باشد، اگر گربه شما به درمان‌های سنتی پاسخ نداده یا مشکوک به بیماری گسترده‌تر است، دامپزشک ممکن است آزمایش‌های بیشتری را توصیه کند. این آزمایش ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش خون می تواند شرایطی مانند لوسمی گربه و FIV گربه را تشخیص دهد.

در صورت مشکوک بودن به آلرژی غذایی، آزمایشات غذایی انجام خواهد شد.

آزمایش آتوپی حساسیت به چیزی در محیط گربه شما را نشان می دهد.

خراش دادن پوست می تواند سایر بیماری های انگلی مانند جرب سارکوپتیک را رد کند.

اگر گربه شما دچار لرزش یا کج شدن سر شود، ممکن است معاینه عصبی انجام شود.

درمان و پیشگیری

در حالی که واقعاً نمی‌توان از ابتلای گربه به عفونت گوش جلوگیری کرد، اما اگر گوش‌های او را به طور مرتب بررسی کنید، ممکن است بتوانید از جدی شدن عفونت جلوگیری کنید.

گوش های سالم گربه صورتی، بدون موم و سایر مواد زائد هستند و هیچ بوی بدی ندارند. تغییر در رنگ یا بوی گوش ممکن است نشان دهنده این باشد که گربه شما در حال دم کردن عفونت است.

تمیز نگه داشتن گوش های گربه نیز مهم است. از دامپزشک خود بخواهید که راه مناسب برای تمیز کردن آنها را به شما نشان دهد. شما نمی خواهید گربه خود را با کاوش بسیار عمیق در مجرای گوش مجروح کنید. 

از آنجایی که علل مختلفی برای عفونت گوش گربه وجود دارد، هیچ درمانی برای هر گربه ای وجود ندارد. در برخی موارد ممکن است مصرف آنتی بیوتیک ضروری باشد، در برخی دیگر، تمیز کردن و شستشوی کانال گوش به سادگی کافی است.

همچنین ممکن است لازم باشد کشت گوش انجام شود، به خصوص اگر سیتولوژی گوش نشان دهنده عفونت باکتریایی باشد که به درمان آنتی بیوتیکی پاسخ خوبی نمی دهد. کشت گوش به دامپزشک شما می گوید که چه نوع باکتری در گوش گربه شما وجود دارد و آنتی بیوتیک های خاصی را آزمایش می کند تا مشخص شود که آیا آنها در از بین بردن آن باکتری موثر هستند یا خیر.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. 

عفونت گوش در سگ ها

نظافت خرگوش