چرا چشمان گربه ها در تاریکی می درخشد؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"،  در اینجا به بررسی چگونگی و چرایی درخشش چشمان گربه شما در شب می پردازیم. کارشناسان می گویند، عملکرد واقعی چشم های درخشان در گربه ها کمی مشکوک است.

لورن جونز می‌گوید: نمی‌توان از دقت بینایی دقیق چشم گربه ها مطمئن بود. اما چیزی که می دانیم این است که توانایی گربه برای دید خوب، در محیط های کم نور به دلیل تعداد میله های بیشتر در چشمان آنهاست (سلول هایی که به گربه ها کمک می کنند در نور کم ببینند). 

وقتی چشمان گربه در تاریکی می درخشد به چه معناست؟

درخشان شدن چشم ها یا درخشش چشم، یک پدیده طبیعی در بین حیوانات شبگرد و کرپوسکولار است. سارا مک کورمک توضیح می‌دهد که یک لایه بازتابنده نازک به نام tapetum lucidum مسئول درخشان شدن چشم‌های گربه است. به عبارت ساده، tapetum lucidum مانند یک آینه عمل می کند. نور باقیمانده را به گیرنده ها منعکس می کند و در این فرآیند درخششی از چشم ساطع می کند.

مک کورمک توضیح می‌دهد: ما فکر می‌کنیم کاری که tapetum انجام می‌دهد این است که مکان های تاریک را روشن‌تر نشان می‌دهد. ذرات نوری که توسط میله‌ها در مسیر خود به پشت چشم جذب نشده‌اند، منعکس می‌شوند و شانس دوم جذب را برای میله‌ها فراهم می‌کنند.

مک کورمک می‌گوید: روشنایی درخشش چشم توسط رشد تاپتوم تعیین می‌شود و می‌تواند بین گونه‌ها، نژادها، رنگ چشم و حتی رنگ خز متفاوت باشد. به عنوان مثال، گربه‌های سیامی به داشتن تاپتوم لوسیدوم ضعیف شناخته شده‌اند. 

چشم های گربه ای چگونه کار می کنند؟

درست مانند چشمان انسان، چشم گربه با جذب نور از طریق مردمک کار می کند. این نور به پشت کره چشم می‌رود، جایی که به سلول‌های گیرنده نور (میله‌ها و مخروط‌ها) می‌خورد و توسط آن جذب می‌شود. اینجاست که تفاوت واقعی بین چشم گربه و چشم انسان آشکار می شود. چشم انسان مخروط های بیشتری دارد. این بدان معنی است که ما می توانیم رنگ را بهتر از یک گربه ببینیم، اما گربه‌ها کوررنگی خفیف خود را با میله‌های بیشتری نسبت به ما جبران می‌کنند و در نور کم بهتر می بینند.

 

پشت میله ها و مخروط ها جایی است که tapetum lucidum قرار دارد. در اینجا، نور جذب نشده از لایه بازتابنده منعکس می‌شود و به سمت جلوی چشم پراکنده می‌شود و باعث درخشش چشم‌های گربه شما می شود. وقتی نور از تاپتوم لوسیدوم منعکس می‌شود، در جهت‌هایی متفاوت از آنچه وارد شده است پراکنده می‌شود. این باعث می شود وضوح تصویر کاهش یابد. در واقع، یک گربه باید هفت برابر به یک جسم نزدیک‌تر باشد تا آن را به تیزبینی ما ببیند.

چرا فقط یکی از چشمان گربه من می درخشد؟

اگر هر دو چشم گربه‌تان با زاویه خاصی نمی‌درخشید، این امکان وجود دارد که نور به سادگی به طور متفاوتی وارد چشم شود. اگر گربه شما تا به حال درخشش چشم خود را نشان نداده است، ممکن است تاپتوم در یک یا هر دو چشم گربه شما وجود نداشته باشد یا به طور کامل تشکیل نشده باشد.

اگر تغییر درخشش چشم ناگهانی باشد، می تواند نشانه عفونت، سرطان، آب مروارید یا سایر تغییرات قرنیه باشد. بنابراین، بهتر است گربه خود را نزد دامپزشک ببرید.

ترشحات چشمی سگ